Je bedoeld de homokineet waarschijnlijk?
Of bedoel je de diameter van de splines op de steekas zelf?
- Login of registreer om te reageren
Je bedoeld de homokineet waarschijnlijk?
Of bedoel je de diameter van de splines op de steekas zelf?
Ik heb het inderdaad weleens vaker gehoord, maar (voorzover ik heb onthouden) niet zelf ervaren (ik heb dan blijkbaar altijd geluk gehad bij mixen van de pot met de kooi + kogels).
Ingediend door Mini Martin op vr, 23-07-2004 09:13
Tussen 850 en 1000 blok komt het wel eens voor.
Mijn 73ger had nl ook dat probleem.
We hebben toen de boel over gezet en ook dikkere aandrijfassen geplaatst.
Voordeel is nu dt ik er zo een 1275 blok in kan hangen.
grtzz Martin
Ook ik heb dit meegemaakt;
bij de 7.5 inch schijfremmen set die ik via Marktplaats had gevonden zaten ook aandrijfassen met "dikkere" binnenste homokineten.
Ik heb toen bij de ombouw de aandrijfassen waar ik al mee rondreed in de buitenste homokineten van de schijfremmen-set gezet.
Binnenste homokineten omzetten had natuurlijk ook gekund maar ik wist toen niet dat je die los kon maken van de as.
Zal binnenkort eens een keertje opmeten of de aandrijfassen van die "dikke" homokineten ook dikker zijn dan de assen waar ik nu mee rondrijdt.
De splines zijn in ieder geval evengroot.
Ingediend door Mr.mini op zo, 25-07-2004 22:35
Bedankt allemaal voor jullie reacties!
Ik wist niet dat hier verschil in is, terwijl ik toch zo'n beetje alles lees wat ook maar over de mini gaat.
Volgens mij zijn de assen wel gelijk ( weet niet zeker),maar de kogels zijn in ieder geval wel even dik.
Waarom er dan toch verschil in de kogel-kooi zit is mij een raadsel, misschien heeft het met de bouwjaar te maken?
Hey, ik was van plan om morgen naar het IMM te rijden met de mini, dus ik was de mini even aan het nakijken.
Blijkt er speling op het linkervoorwiel te zitten doordat de aandrijf as moer los zat. Bij aandraaien op het moment is de bout dolgedraait
Nu heb ik ook een mini uit 91', die zowieso niet rijd, en ik dacht uit nood daar ff zo'n moer van te lenen, alleen past deze niet op het draad van mijn "normale" mini. Deze is uit 85', ze hebben allebij schijfremmen.
Zijn er verschillende soorten draad of is het draad van mijn aandrijfas kapot en kan ik morgen niet naar het IMM??
easy2 schreef:
Blijkt er speling op het linkervoorwiel te zitten doordat de aandrijf as moer los zat. Bij aandraaien op het moment is de bout dolgedraait
Nu heb ik ook een mini uit 91', die zowieso niet rijd, en ik dacht uit nood daar ff zo'n moer van te lenen, alleen past deze niet op het draad van mijn "normale" mini. Deze is uit 85', ze hebben allebij schijfremmen.
Zijn er verschillende soorten draad of is het draad van mijn aandrijfas kapot en kan ik morgen niet naar het IMM??
Ik ben bang dat het draad kapot is: dit zie je toch zo?? Er zit geen verschil in het schroefdraad zover ik weet (en ik heb al heel wat asjes in mijn handen gehad). Mini en Metro is ook door elkaar te gebruiken.
Het beste is dus om de complete homokineet van de '91-er over te zetten omdat as en moer beide onbeschadigd zijn (of nu: waren???).
Trouwens:
gewoon de moer aandraaien als deze los gelopen is werkt niet!! De afstand tussen het binnenste en buitenste lager is kleiner geworden door het wringen tijdens het rijden met de losse moer. Dit heeft tot gevolg dat de lagerspeling (veel) minder dan nul wordt, wanneer je de moer aantrekt, zodat de lagers warm lopen en kapot gaan!! Bin there...
Carlo schreef:
Ik ben bang dat het draad kapot is: dit zie je toch zo??
Dat is juist het gekke, het draad ziet er wel goed uit...
de andere as + moer zijn nog prima, ik ben nog niet zo lomp dat ik gewoon dom door draai
Maar dat word dus geen IMM voor mij Bah
RE: verschillende aandrijfassen
Ingediend door Mr.mini op do, 22-07-2004 22:35
Hoi,
Bij het wisselen van mijn aandrijfas bleek dat de'nieuwe'as een dikkere kogelkooi had dan de óude'.
Het gaat hier om de kogelkooi van de binnenste koppeling.
Ik wist niet dat hierin nog verschil zit, ik heb er nog nooit iets over gelezen.
Is hier misschien iets over bekend onders de kenners?
ps, het betreft hier om aandrijfassen van een mini 1000.