Versleten voorschokbrekers

RE: Versleten voorschokbrekers

Ik had het idee dat ik al een tijdje met versleten voor schokbrekers rond reed. En helaas ik had gelijk ik heb ze gisteren even laten testen en ze doen dus niets meer.

Nou is mijn vraag wat is nou een goeie schokbreker voor een mini 1300 i bj 1995 ik wil wel wat comfort maar eerst rij gedrag dat vindt ik belangrijker.

En vinden jullie dan dat ik er ook gelijk hi-lo's onder moet zetten.

Kan ik die schokbrekers ook bij de sprint laten monteren als ze de goeie hebben (kunnen bestellen).

RE: Versleten voorschokbrekers

brenda schreef:
Nou is mijn vraag wat is nou een goeie schokbreker voor een mini 1300 i bj 1995 ik wil wel wat comfort maar eerst rij gedrag dat vindt ik belangrijker.

En vinden jullie dan dat ik er ook gelijk hi-lo's onder moet zetten.



Wat is een goede schokbreker?? Denk niet dat de gemiddelde rijder het verschil van een standaard schokbreker merkt in vergelijking met spax of koni's.. Als je verstelbare demping wilt kom je dus wel uit bij Spax of Koni's. Echter dit blijft toch meer een hebbedingetje.

Wat betreft Hi-lo's: dat is een heel andere vraag. Hi-lo's zijn niet meer dan hoogte verstelling op je mini. Je kunt daarmee dus zelf bepalen wat de grondspeling is van je mini. Niets meer en niets minder.

RE: Versleten voorschokbrekers

Zeker wel meer. Vooral [i:3be1k4yh]voor[/i:3be1k4yh] hebben Hi-Lo's ook invloed op de geometrie, dus op het weggedrag.

RE: Versleten voorschokbrekers

ik begrijp alleen niet echt waarom je een auto die toch al erg laag ligt in dit land van ..uumh laten we zeggen, creatieve verkeersobstakels omlaag wilt :? :?

verlagen bij 13' wielen ( of zitten die nog niet op 95's ers ?? ) lijkt mij ook nogal problematisch.

volgens mij maakt het allemaal niet heel veel uit mits het een beetje redelijke zijn (KYB,Koni,Spax) verstelbaar is mijns inziens geleuter (denk eens bij je zelf: ga je echt even je schokdempers verstellen als je even een beetje laat voor je werkt bent en even moet opschieten :+) )


erg duur maar wel mooi lijken mij die veerconus vervangende spiraal veren zoals je bij mini spares kan krijgen ( los van de dempers). (die zijn een stuk minder progressief zodat je de kleine slag in ieder geval beter kan gebruiken

RE: Versleten voorschokbrekers

De noodzaak van voor verlagen zie ik ook niet zo. Sommige Mini's, waaronder de mijne (en volgens mij de meeste 9x-ers) staan achter wel vrij hoog. Voor het mooi is het wel goed om te achterkant een beetje te verlagen, zodat de auto horizontaal staat.

Ziehier wat ik bedoel met achter hoog staan:

default

RE: Versleten voorschokbrekers

Eelke schreef:
Sommige Mini's, waaronder de mijne (en volgens mij de meeste 9x-ers) staan achter wel vrij hoog.



Dat effect heb je ook wanneer je nieuwe orginale schokbrekers gezet heb. Maar dat komt dan vanzelf weer goed.

RE: Versleten voorschokbrekers

Mijn ervaring met Adjust-a-rides is dat ze het veergedrag ook sterk veranderen , de compliantie word beter. Compliantie= flexibiliteit, veerkracht, dempend vermogen. Zij die zelf luidsprekers bouwen snappen waar ik het over heb.
Kortom het weggedrag wordt beter.
Heb zelf ook (naderhand) Spaxen gemonteerd en veel geëxprimenteerd met instellingen , is zeerzeker ook de moeite waard om te monteren.

RE: Versleten voorschokbrekers

Nou is mijn vraag wat is nou een goeie schokbreker voor een mini 1300 i bj 1995 ik wil wel wat comfort maar eerst rij gedrag dat vindt ik belangrijker.



Sinds is gas-schokbrekers gemonteerd heb, zweer ik daarbij. Beetje stug, maar vangen de schok heel goed op. Hiermeer rij ik comfortabeler over drempels dan de monroe's die erop zaten.

Wouter

PS als de naam me te binnen schiet, laat ik het horen...
edit: de naam is de dus G-MAX

RE: Versleten voorschokbrekers

Maar Monroe, ik weet het niet, hoor. Misschien had je ook wel heel gelukkig geworden als je "gewoon" Spax of Koni had gemonteerd.

RE: Versleten voorschokbrekers

Eelke schreef:
Maar Monroe, ik weet het niet, hoor. Misschien had je ook wel heel gelukkig geworden als je "gewoon" Spax of Koni had gemonteerd.



Tsja, sommige dingen kun je niets aan doen :) Die zaten er al op toen ik de Van kocht.

Wouter

RE: Versleten voorschokbrekers

Nee, tuurlijk. Ik vraag me nu dus alleen af over welke schokdempers het nou precies iets zegt, dat je nu lekkerder rijdt :)

RE: Versleten voorschokbrekers

Eelke, heb jij niet dit in je sig staan?

[i:2rab6ahh]Zoek voor je vraagt, post in het juiste forum. [/i:2rab6ahh]

:P

Cheers,
Wouter

RE: Versleten voorschokbrekers

Uhmm... Ja? En? De grap ontgaat me even. Ik bedoelde dus: betekent het feit dat je nu lekkerder rijdt dat je nieuwe gas-schokdempers goed zijn, of dat de vorige (Monroe) "slecht" zijn (en zou je dus hetzelfde effect hebben met willekeurige andere goede schokbrekers)?

RE: Versleten voorschokbrekers

Ok, mijn fout...we lopen een beetje langs elkaar heen te praten...

Ik denk dat het aan de gmax-en ligt, omdat ik ook verschil heb gemerkt tussen gewone standaard schokbrekers, die later vervangen zijn door g-maxen.

Of een koni of spax beter is, kan ik niet over oordelen.
mbt gmax vind ik het een prima prijs-kwaliteit verhouding.

Wouter

RE: Versleten voorschokbrekers

Het feit is , dat gasgevulde schokdempers zelf een opwaartse druk veroorzaken , hence het omhoog komen van de kont van de wagen.

RE: Versleten voorschokbrekers

Oh... Maar ik heb geen gasgevulde schokbrekers, hoor (lijkt me tenmisnte niet, als ze olie lekken ;)). Toch vind ik dat een beetje vreemd verhaal. Een schokbreker heeft in rust toch gewoon een bepaalde lengte?

RE: Versleten voorschokbrekers

Shoot, vergeten; het is gemakkelijker dat ,als je verstelbare schokdempers neemt, de schokdempers aan de buitenzijde instelbaar zijn.
Hier valt dus helaas al een nederlands merk af.
Ik zelf ben tot een instelling gekomen die totaal afwijkt van de adviezen van een Keith Calver en consorten en die ik ideaal vindt en ook het rijgedrag mijns inziens verbetert. Ik vermoed dat bij deze mensen slechts één Mini het uitgangspunt is, met dezelfde uitlijning en wielbezetting. Het is natuurlijk ook zo dat, als je je stuurgeometrie verandert (fusees, spoorverbreders etc.) , de schokdemperkarakteristiek(scrabble/galgje{oibrielle}) daarop aangepast moet zijn om een comfi ride te krijgen.

RE: Versleten voorschokbrekers

Oh... Maar ik heb geen gasgevulde schokbrekers, hoor (lijkt me tenmisnte niet, als ze olie lekken ). Toch vind ik dat een beetje vreemd verhaal. Een schokbreker heeft in rust toch gewoon een bepaalde lengte?



Een olie gevulde schokbreker kun je in alle standen in rust leggen. Het is gewoon een weerstand, maar geen veer.

Een gasbreker staat in rust (niet gemonteerd) in de maximale stand.
Overigens staat me er iets van bij dat een gmax naast gas ook met olie gevuld is. :)

Wouter

RE: Versleten voorschokbrekers

Dus een gasschokbreker is wel een soort veer :?

RE: Versleten voorschokbrekers

Eelke schreef:
Dus een gasschokbreker is wel een soort veer :?



uhhh.....ja, ik weet alleen niet of hij over het hele bereik dezelfde veercontante heeft.

Wouter

RE: Versleten voorschokbrekers

Fout!!
Dat gas zit er niet in om te veren, dat is een toevallige bijwerking.
Alle schokdempers, tot nu toe, bevatten olie als wrijvingsmedium.
Een telescoopdemper kan worden gezien als een geheel met olie gevulde cilinder waarin een van boringen en kleppen voorziene zuiger wordt heen en weer bewogen. Daarbij doet zich het probleem voor dat een deel van de olie moet kunnen ontwijken, onder andere om bij ingaande slag het volume van de zuigerstang te compenseren, terwijl er toch voldoende druk op de zuiger moet blijven om de demperwerking te behouden.
In een gasgevulde schokdemper is in de cilinder een hoveelheid gas onder druk opgenomen, die door verdergaande compressie de olie een uitwijkmogelijkheid biedt. Deze demper is enkelwandig uitgevoerd.
Het andere type is een dubbelwandige demper, daarbij strommt de olie uit het binnenste gedeelte naar het buitenste dat dan als reservoir dienst doet.

RE: Versleten voorschokbrekers

Maarten van den Akker schreef:
Fout!!
Dat gas zit er niet in om te veren, dat is een toevallige bijwerking.


Heeft iemand iets anders gezegd dan, Maarten? We hebben het er nooit over gehad of het de primaire bedoeling was dat de demper een veerwerking heeft. Waarschijnlijk in de veronderstelling dat we allemaal wel wisten dat een demper is om te dempen en niet om te veren.

RE: Versleten voorschokbrekers

Ik dacht al zoiets, want ik zie het volgende:

Overigens staat me er iets van bij dat een gmax naast gas ook
met olie gevuld is.



In ieder geval bedankt Maarten! Waar haal je dat trouwens vandaan?

Wouter

RE: Versleten voorschokbrekers

Och, ik heb ooit eens MTS-Motorvoertuigtechniek gedaan.
Okk moet ik , als chef werkplaats, regelmatig klanten uitleg geven.

RE: Versleten voorschokbrekers

Er is veel sproken in dit topic over soorten, maar ik had nog een vraag: Welke soort schokdemper is beter qua levensduur, prijs/kwaliteit, rijcomfort!?

RE: Versleten voorschokbrekers

[size=75:106fchmr][topics samengevoegd - Crispy][/size:106fchmr]
Ik weet niet of ik in het juiste topic zit.
maar mijn schokbreker achter zit muurvast,dus hij veert echt geen mm meer
dus ben ik opzoek gegaan naar nieuwe
Hier ben ik dus volkomen leek in
Ik heb op ebay gezocht en vond in engeland verschillende merken
merk: [u:106fchmr]monroe[/u:106fchmr] €35,- per set
[u:106fchmr]KYB[/u:106fchmr] €35,- per set

wat moet ik nu hebben?
of zijn er nog andere merken?

RE: Versleten voorschokbrekers

GYB, SPAX, GMAX zijn een aantal merken..

Deze past denk ik beste in Gevraagd

Jaapio

RE: Versleten voorschokbrekers

Savage, ik heb je vraag aan een bestaand topic gehangen, voor of achter maakt niet zo gek veel uit in deze discussie.

Ik denk dat je je moet afvragen, wil ik gewone standaard schokbrekers, of eventueel upgraden naar een steviger evt verstelbare schokbreker met wat betere wegligging. Dat tweede kost natuurlijk wat meer geld, en verder moet je je bedenken dat nieuwe (standaard) schokbrekers zowiezo een hele verbetering zijn als de oude echt versleten zijn.

voor verstelbare schobrekers hebben we dit topic:
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 563#248563
staan een paar merken in, ook van niet-instelbare

Verder heb je nog Sachs en Koni als leverancier van standaard schokbrekers

Je kan deze ook gewoon bij de minicenters krijgen, en wellicht dat een gewone automaterialen zaak je ook aan een setje standaard Sachs dempers kan helpen