Versnelling en accuprobleem

RE: Versnelling en accuprobleem

Beste mensen,
Ik heb een probleem met de accu en de versnellingen van mijn Mini Mayfair 1000 uit '91.
De accu lijkt heel snel leeg te lopen, laatst op een koude morgen startte ik de auto (nadat hij de hele avond aan de druppellader had gelegen) de startmotor moest meerdere slagen maken en na zo'n 10 seconden startte de motor. Vervolgens heb ik er een kleine tien minuten mee gereden, toen zette ik de motor af en wilde hem weer starten, er gebeurde echter niets: accu leeg....
De accu is redelijk nieuw, dus kan het ergens anders aan liggen, de dynamo? Of een zekering? Of kan hij via een 'loshangend kabeltje' stroom weg lekken? En waar moet ik dan precies naar kijken?

Het tweede probleem is ook meteen een probleem waar ik mij iets meer zorgen over maak en heeft daarom wat prioriteit. Bij het wegrijden merkte ik dat hij niet zo soepel schakelde, uiteindelijk kreeg ik hem ook slecht in zn eerste versnelling. Vervolgens reed ik een straat in en stopte er een vrachtwagen voor me die ging ontladen, dus ik wilde hem in zn achteruit zetten dit lukte niet en steeds als ik het probeerde dan maakte de bak een krassend geluid. Uiteindelijk kreeg ik hem toch in zn achteruit, ik rijd een stukje naar achter, draai een stukje, en ik wilde weer vooruit dus zette ik hem in zn één. Dit lukte echter weer niet, maar dit keer ook écht niet, het maakte GEEN raar geluid, GEEN geluid van tandwielen die langs elkaar draaiden maar toch kreeg ik hem niet in zn 1. Op dit moment zette ik de motor af, en toen gleed ie soepeltjes zonder enig probleem in zn 1, toen ik de motor wilde starten gebeurde er helaas niets, want de accu was leeg....
Het moment dat dit gebeurde was nadat we de eerste echt koude nacht hebben gehad, en omdat de handrem het niet doet laat ik hem gewoon altijd in zn 1 staan(ooit als tip gekregen van iemand met verstand van auto's). Zou dit er iets te maken mee kunnen hebben?

Alvast bedankt!

RE: Versnelling en accuprobleem

Jay Kolvenbag schreef:
De accu is redelijk nieuw, dus kan het ergens anders aan liggen, de dynamo? Of een zekering? Of kan hij via een 'loshangend kabeltje' stroom weg lekken? En waar moet ik dan precies naar kijken?



In dit geval komt het aloude principe weer boven: Meten is Weten!
Ik zou daarbij beginnen met de dynamo, meet hoeveel deze genereert, en kijk daarna ook hoeveel ervan bij de accu terecht komt.

Ik weet niet exact hoe snel een accu leegloopt, maar ik zou de accu zeker niet uitsluiten als onderdeel van het probleem.

'Lekstroom' kun je ook hebben natuurlijk, maar dat kan niet zorgen voor het stil komen te staan (na het opladen van de accu). Dat zal eerder problematisch zijn bij langer stil laten staan (accu gewoon aangesloten in de auto) en geen gebruik.

Bij het wegrijden merkte ik dat hij niet zo soepel schakelde, uiteindelijk kreeg ik hem ook slecht in zn eerste versnelling. In zn achteruit zetten dit lukte niet en steeds als ik het probeerde dan maakte de bak een krassend geluid. Omdat de handrem het niet doet laat ik hem gewoon altijd in zn 1 staan. Zou dit er iets te maken mee kunnen hebben?




Lijkt mij een niet goed werkende koppeling. Ik heb een vergelijkbaar probleem gehad waarbij bleek dat de hulpkoppelingscilinder overleden was. Beteknt dat het indrukken van je koppelingspedaal niet zorgt voor een 'vrije' schakelbeweging. Eeven de 'zoekoptie' hier gebruiken en je vindt er zeker meer informatie over!

Succes!

default

RE: Versnelling en accuprobleem

Ik ben het helemaal met Arie B eens.

Dat je de handrem niet gebruikt maar hem in z'n 1 zet heeft niets te maken met jouw probleem, maar ik zou toch eens kijken of ik de handrem aan het werken zou kunnen krijgen.
Al is het alleen maar omdat het een apk punt is, maar het is ook de noodrem van je auto die in geval van nood je auto stil moet kunnen zetten.

Ik weet ook wel dat de handrem van een mini niet iets is om enthousiast over te worden, maar toch...

Voor wat betreft de meningen over het in z'n 1 zetten of de handrem gebruiken, dat is maar net hoe je daar over denkt, buiten het gegeven dat de wet voorschrijft dat de handrem moet werken, en zelfs een bepaalde vertraging moet hebben.
Ik ben van mening dat je het beste de handrem kunt gebruiken bij het parkeren omdat de kans van het vastroesten van de handremkabels en het handremmechanisme, en in de winter het vastvriezen van de kabels dan minimaal is, en dat je dan weet dat de handrem werkt als het nodig is.

succes.

RE: Versnelling en accuprobleem

Je eerste probleem is ws. de dynamo die de akku niet bijlaadt. Dit moet ± 14,4 V zijn.

Je tweede probleem is ws. wat Arie zegt. Of de koppelingsplaat blijft kleven op de prise-as tegen het vliegwiel of drukgroep.
Eerst kijken of de hefboom op de wok voldoende slag maakt.