versnellings probleem

RE: versnellings probleem

Hallo allemaal,

Trotse bezitter van een mini 1000 uit 1983.

Vanochtend naar het werk gereden en het viel mij op dat de koppeling was laat aangreep en ik eerst een paar keer moest pompen om weer "gevoel" in het versnellingspedaal te krijgen.

In de rit van ong. 10 km rechtuit,
kwam ik bij een rotonde en wou terug schakelen naar de 2,
dit ging helemaal niet, maar ik hoorde geen tanden knarsen of i.d.
In de 3, probleemloos, en verder met de rit.

Hierna stoppen voor een klaar-over, auto in de vrij en wachten.
Vervolgens auto in de 1 en rijden.
Rijden ging totdat ik wou schakelen naar de 2 en dus de koppeling intrapte...
De mini kwam abrupt , direct tot stilstand! alsof de handrem er volop getrokken werd!
Een paar keer de mini weer in de 1 gezet en telkens hetzelfde.
in de 1, koppeling langzaam opkomen/ beetje gas = mini rijdt, maar zodra het gas loskomt of de koppeling wordt ingetrapt is het net of ik tegen een boom ben gereden.
1 grote schok en ik sta stil. |:(

Heeft iemand een idee of een ervaring?

Alvast heel erg bedankt.

RE: versnellings probleem

Twee dingen.
Dat je koppeling zo 'diep' zit en dat je een paar keer moet pompen, wijst in de richting dat de koppelingsvloeistof op raakt. Dus, heb je een lekkage. Hetzij de hoofdpomp, hetzij de hulp pomp. Of, een leiding die losgetrild is. Kijk de wartels waarmee de leidingen aan de pompen zitten na.
Als de hoofdpomp lekt, kan je dat zien doordat er vloeistof langs het pedaal naar beneden sijpelt. Het pedaal is dus 'nat' en er ligt een klein plasje op / in de vloermat waar de pedaal recht boven zit. Als de hulpcilinder lekt, dan zie je 'nattigheid' op het koppelingsdeksel onder het stangetje wat uit de cilinder steekt.
Het abrupt tot stilstand komen ligt naar mijn inschatting aan het tegelijk inschakelen van twee versnellingen. De tandwielen van de ene versnelling zijn nog niet helemaal uit elkaar geschoven als het andere tandwielpaar al in aangrijping komt. Doordat het aantal tanden tussen de versnellingen niet zover uiteenloopt, kunnen de beide paren nog bijna een omwenteling maken, maar dan wordt de onderlinge spanning zo groot -door het verschillende toerental-, dat de boel 'op slot' gaat. Oorzaak is dan een niet juiste afstelling van de bediening van de bak vanaf de versnellingshendel.

Dit is mijn inschatting. Ik ruil hem graag in voor een betere.

RE: versnellings probleem

Even een gedachte,
maar kan het niet zijn dat je axiaal lager van de krukas of versleten is of er helemaal uit ligt...
Wat is je olienivo van je motorblok?
Kan je nog wel in de 2 wegrijden door met gevoel de koppeling laten opkomen?