Versnellingsbak

RE: Versnellingsbak

link

Hallo minivrienden,

Ik ben Nick en rij nu 1 jaar in een mini 1.3 spi (eerste auto). Ik heb nu een 1275 motorblok er bij gekocht om sleutelervaring op te doen. Het motorblok is een carburateur metro 1275 met motornummer 12HD16 102573. Dit motorblok is bijna zover om weer opgebouwd te worden.

Alleen nu stuit ik op een probleem, hoe moet ik de center oil pick up plaatsen. Heb de oude er inmiddels uit. Maar krijg de nieuw er niet in. Moet hiervoor de versnellingsbak uit elkaar (dus de tandwielen)?? Want bij de minizaak vertelden ze dat het een kwestie was van de centre oil pick er met een "bocht" er in te draaien. Hopelijk werkt de link van de foto hierboven, want weet niet precies hoe ik er een moet uploaden :P

Wie kan mij helpen.
B.v.d.

Gr Nick

RE: Versnellingsbak

Je hebt 1 tandwiel as waarop alle synchro's zitten. Daar tegenover zit de tandwiel as met vier vaste tandwielen. Deze laatste moet je even los nemen. (op jouw foto de linker as)
Aan de andere kant van het middenschot in de bak zit een borgplaat die in een gleuf van de as zit. Neem deze los en je tikt de as er zo naar de andere kant uit. Daarna kan de tandwielas wat bewegen. Een beetje omhoog is meestal al voldoende om de central oil pickup pipe op zn plek te krijgen.
Succes!

RE: Versnellingsbak

Hallo Streetscreamer,

Bedankt voor je reactie, ik snap niet helemaal wat je bedoelt. Bedoel je deze rode "clipjes"? Of heb je het over de groene?

En waar dienen deze clipjes voor (dus de rood omcirkelde)

link

Gr Nick

RE: Versnellingsbak

BIj het groene cirkeltje zit de borgplaat (keg) die je los moet halen.
De rood omcirkelde plaatjes zijn axiaal lagers. Deze vangen de zijwaarste krachten op van de tandwiel as. Als je de borgplaat verijwderd hebt kan je de as naar de andere kant eruit tikken. De axiaal lagers moet je wel een beetje in de gaten houden als je de as gaat optillen, lastig als ze eronder vallen.

succes, Bart

RE: Versnellingsbak

Hallo Streatscreamer,

Nu snap ik hoe en wat ik moet doen, ik ga het in het weekend proberen.
Nogmaals dank voor je reactie.

Gr Nick

RE: Versnellingsbak

komt vast goed! succes

RE: Versnellingsbak

Hallo streatscreamer,

Ik heb net gekeken of dat ik heb kon los maken, maar ik kom er niet uit.
Welke dingen moet ik allemaal losdraaien?link

link

link

Gr Nick

RE: Versnellingsbak

ah! Mijn fout dat ik te gemakkelijk bepaalde handelingen als vanzelfsprekend vind om het doel te bereiken. Maar goed dat mn eigen bak zometeen een eenling is dan kan ik niemand meer van te sobere of verkeerde info voorzien.. De drukplaat rondom pignon zit vast met een paar boutjes zoals je kan zien. Die ff losmaken Daardoor komt de keg ook los.

default

RE: Versnellingsbak

Hoi Nick,waarom doe je het niet op de simpele manier.Je hebt de bak al los,ga ermee naar die minizaak en laat die het met een bochtje erin draaien. O:)

RE: Versnellingsbak

Hallo Streatscreamer,

Bedankt voor je geduldt maar zou je nog een keer duidelijk willen uitleggen, want wil het in een keer goed doen. :P
Op de foto staat een rode, groene en paarse pijl welke moet ik allemaal los draaien?
En is de paarse de drukplaat?

link

link

Mvg Nick

RE: Versnellingsbak

Hi Nick,

Je kan inderdaad simpel doen door langs een mini zaak te gaan, maar dat is in mijn beleving bewust onbekwaam blijven, terwijl er een kans ligt om te leren!

Geen probleem dat je vraagt!
Ik waardeer je durf om bezig te zijn met de bak. Jouw vragen geven de indruk dat je nog niet erg veel ervaring met sleutelen hebt, maar zonder het te doen zal dat ook nooit komen. BY the way: heb je een werkplaatshandboek of Olyslager? dat helpt ook best met al die plaatjes erbij.

De paarse pijl geeft de keg aan. Rechts daar naast heb je de drukplaat. Kijk goed waar die vast zit en draai alleen dat los. Dan kan je daarna zo de keg wegschuiven.

De rode pijl wijst naar het as stompje waar het achteruit tandwiel op zit. Deze lekker laten zitten.
Van de groene pijlen alles losdraaien behalve de meest rechter op de foto. Dat is eentje van het differentieel.

RE: Versnellingsbak

Hallo Streatscreamer,

Ik heb inderdaad nog weinig ervaring met sleutelen, ben nu 20 en vondt het een leuk idee om een motorblok te reviseren. Heb tot nu toe alles gedaan met de Haynes en een paar minivrienden uit de buurt. Het is trouwens de bedoeling dat dit carb blok in mijn mini gaat, en ja ik weet al dat dit lastig wordt maarja voor alles is een oplossing.

Met deze beschrijving moet het wel lukken.
Nog maals dank voor je geduld en de goede uitleg, zodat ook beginnende mensen het MINI gebeuren kunnen leren.

Gr Nick

RE: Versnellingsbak

Hallo Streatscreamer,

Met hoeveel boutjes zit deze drukplaat vast? 2 of 3?
Als er drie zitten moet dat ding dat buiten op de bak geschroefd zit eraf of niet.
Anders kan ik misschien niet bij dat 3de boutje komen als het er zit, want de druk plaat gaat er niet helemaal vanaf.

link

link

Mvg Nick

default

RE: Versnellingsbak

Hoi Streetscreamer,je hebt gelijk met zelf doen leer je het meest.Maar ik bedoelde met mijn reactie,dat de minizaak die het aan Nick verkocht heeft,niet de juiste informatie heeft verstrekt.Het lijkt mij wel grappig als Nick met een bak naar die zaak gaat.
Ik vind het wel leuk om deze topics van twee uitersten(Nick en Streetsreamer)te volgen.
:)\\_

RE: Versnellingsbak

Hi Nick,

Eerlijk gezegd ging ik ervan uit dat je de deksel aan de buitenzijde al los had. Door dat gat zie je alles inderdaad beter. Goed zicht moet dan redelijk self-explaining zijn. Je moet toch een pakkingset kopen om blok en bak weer aan elkaar te monteren (vergeet de beruchte O ring tussen bak en blok dan niet)

Mijn credo met bakken: gewoon alles losdraaien wat je ziet en dan heel hard schudden, dan ligt alles er zo uit... :P

RE: Versnellingsbak

Hallo streetscreamer en vlanmerd,

Het is gelukt om de oil pick te plaatsen.
Wil perce zoveel mogelijk zelf doen, om het te leren.
En leren kost wat tijd :p

Alles staat weer in elkaar, alleen met hoeveel nm moet die
oort borgplaat die met drie bouten vast zit, aangedraaid worden?

Mvg Nick

RE: Versnellingsbak

Nick,

Hier een lijstje. Jij bedoelt de "lager opsluitplaat bouten"


ps: heb je al een werkplaatshandboek??? Dacht ik toch?
Dit is toch echt een gevalletje RTFM (Read The F*ckin'Manual!)

Anders heb ik nog wel een gescande versie van de echte. Is wel 11,8 Mb

mvg Bart