versnellingsbak alu: zandtaartjes-kwaliteit??

default

RE: versnellingsbak alu: zandtaartjes-kwaliteit??

soort van ramp vandaag..

omdat een oliewissel op het programma stond heb ik de carterplug van mijn a-metro 1275 (1989) uitgedraaid..
ja, de goede kant op hoor..!
na het uitdraaien had ik zowel de plug als 98% van het schroefdraad dat in de carterpan/versnellingsbak hoort in de hand.. :x
het gat waar de plug in gaat is nu vrijwel glad aan de binnenkant, heel in de diepte is nog een restje van een laatste halve draadwinding te zien, **iets** te weinig om erop de vertrouwen dat de plug zal blijven zitten..

dat wordt dus een helicoil |:(

als de materiaalkwaliteit van het bakhuis aangeeft hoe goed dit wagentje is, dan staat me nog iets te wachten...

RE: versnellingsbak alu: zandtaartjes-kwaliteit??

Mmm, al meerdere losgedraaid en nog nooit zoiets gehad. Wel eens zelf wat gesloopt maar dat was gewoon mn eigen stomme schuld... |:(
Maargoed, het is en blijft aluminium, en aluminium wat meestal al wat jaartjes oud is en dus ook niet de allernieuwste kwaliteit...
Alleen nog nooit gehoord dat het bijzonder slecht is...
Ik ben bang voor je dat degene die hem er de vorige keer indraaide niet echt op heeft zitten letten...


Succes ermee, en met het vertrouwen (terug)winnen in je auto...

RE: versnellingsbak alu: zandtaartjes-kwaliteit??

Opnieuw een tap er door heen halen wil nog wel eens helpen.

RE: versnellingsbak alu: zandtaartjes-kwaliteit??

denk dat dat ook niet meer helpt, als de schroefdraad verdwenen is... of je moet een grotere maar tap pakken, maar dan heb je ook een andere plug nodig :x

RE: versnellingsbak alu: zandtaartjes-kwaliteit??

M18 zat in 1 van mijn blokjes. Alleen lastig om dan een magnetische plug te krijgen...

default

RE: versnellingsbak alu: zandtaartjes-kwaliteit??

ongetwijfeld heeft een 'mannetje' van de vorige baas (of baas zelf) het plugje er *iets* te vast ingedraaid.
dit was mijn 2e oliewisseling pas sinds de aankoop, vorige maal had ik ook al enkele fragmenten van de schroefdraad in het huis tekort..

gezien de km-stand van de auto is dit pas de 10e oliewisseling, en dan al stuk (maar ja, tegen dommekracht is niets bestand).

het gat was idd. volkomen glad aan de binnenzijde, de stukjes schroefdraad vielen er gewoon bij het uitdraaien uit.. als ik die halve maantjes zo eens bekijk, zie ik toch wel aardig wat porositeiten in het materiaal, dus ik vermoed dat de engelse gieter van dat alu-huis een slechte dag heeft gehad (wrsch. een maandag).

het is nu opgelost door met een grotere tap M16 draad in het gat te snijden (ging zonder voorboren): misschien niet klasse I draad, maar een nieuwe passende M16 plug houdt en kan goed sluitend worden ingedraaid.

in een later stadium (met warmer weer; buiten werken) kan ik het nog wel eens overdoen met een M18 en tevoren opboren.

('k mocht de tap trouwens even lenen: gaaf!)
(afgesust met tompoucen/tompoezen)

RE: versnellingsbak alu: zandtaartjes-kwaliteit??

Alles leuk en aardig, maar als dit de 2e keer is dat jij olie ververst ben je waarschijnlijk zelf degene die de vorige keer toch iets te hard heeft aangedraaid.

Tevens kan je in een grotere bout ook een gaatje boren voor de magneet.

Groet ron

default

RE: versnellingsbak alu: zandtaartjes-kwaliteit??

was je er bij dan? :D
omdat het draad zo brokkelig was heb ik hem vorige maal natuurlijk extra goed 'vastgemoerd': in de hoop de hele zaak naar de kl**** te draaien...

hoe zitten die magneten in de plug vast? geklemd? gelijmd? of door magneetkracht??

RE: versnellingsbak alu: zandtaartjes-kwaliteit??

Nee, ik was er inderdaad niet bij, aan je reactie te zien gelukkig niet.
Mijn reactie is gewoon een logische gevolgtrekking, simpel redeneren.

Wat betreft de rest van je vragen; zoek dit ook zelf maar uit...

Ron

default

RE: versnellingsbak alu: zandtaartjes-kwaliteit??

jammer dat het zo overkomt!!
dat was niet de bedoeling..

had je het :D niet gezien dan???

hoewel ik me na een jaar niet kan herinneren hoe stevig of hoe 'losjes' ik de plug bij de eerste oliewisseling heb vastgedraaid, neem ik van mezelf aan dat ik niets geforceerd heb: ook bij die eerste wisseling vielen er al delen van het schroefdraad uit het gat en zag ik dat het een 'probleemgat' met defect draad was.
Ik heb tot dusver nog bij geen van mijn auto's de carterplug zo vast aangedraaid dat het draad beschadigde, dus waarom zou ik dat bij zo'n lief klein metrootje (toen net gekocht in de hoop er nog heeeeel lang mee te tuffen) doen???

RE: versnellingsbak alu: zandtaartjes-kwaliteit??

wat een kleine kindjes wonen er toch op de wereld..

en hoe verkeerd kunnen mensen elkaar begrijpen via een forum..