van acker schreef:
Hallo,
maar heb gezien dat er 2 verschillende zijn, nl. A en A+. Wat is het verschil tussen de A en A+ versnellingen?
2 verschillende?? Voor de Mini zijn in totaal tussen de 15 en 19 verschillende versnellingsbakhuizen gebruikt geweest (beetje afhankelijk van hoe je precies telt). Maar je hebt gelijk, er zijn 3 hoofd categorien te onderscheiden: 3-synchro, 4-synchro of te wel A, en A+.
Het verschil tussen A en A+ duidt met name op het soort tandwielen dat erin zit en dan specifiek op de drop gears. Een A+ tussentandwiel heeft een dikker asje dan alle eerdere bakken. Er zijn 3 type bakken die zulk tussentandwiel hebben: DAM2886, DAM4841 en DAM5626. De DAM5626 is het laatste type en daarvan zijn er nog genoeg 2e hands van voorhanden.
Nu om het nog even iets ingewikkelder te maken: Er zijn vier typen A+ tandwielen voor de versnellingen. Een DAM5626 bak van een Metro zal waarschijnlijk de versie bevatten met een enkele groef of met twee groven. Het tandwiel voor de eerste versnelling van de enkele groef is 22G1096 en voor de tweede versnelling DAM4932. Voor de dubbele groef versie weet ik de nummers niet, maar vermoed dat het tandwiel voor de eerste versnelling ook 22G1096 is.
- Login of registreer om te reageren
RE: versnellingsbak DAM 5626
Ingediend door van acker op di, 04-03-2008 16:55
Hallo,
Ik bezig met het restaureren van een mini en ben nu begonnen met het reviseren van de versnellingsbak aangezien ik ze toch moet uiteenhalen omdat de eerste en tweede versnelling moeten veranderd worden (bij bijde versnellingen ontbreken enkele tandjes). Nu zou ik graag de stukken bestellen voor de versnellingsbak maar heb gezien dat er 2 verschillende zijn, nl. A en A+. Wat is het verschil tussen de A en A+ versnellingen? en waarom kosten de A+ versnellingen zo veel meer?
De versnellingsbak komt uit een metro 1275cc(motornr. 12H-E25-140217) en had een 3.44 diff steken.
Alvast bedankt,
Van Acker Sepp