versnellingsbak DAM 5626

RE: versnellingsbak DAM 5626

Hallo,

Ik bezig met het restaureren van een mini en ben nu begonnen met het reviseren van de versnellingsbak :) aangezien ik ze toch moet uiteenhalen omdat de eerste en tweede versnelling moeten veranderd worden (bij bijde versnellingen ontbreken enkele tandjes). Nu zou ik graag de stukken bestellen voor de versnellingsbak maar heb gezien dat er 2 verschillende zijn, nl. A en A+. Wat is het verschil tussen de A en A+ versnellingen? en waarom kosten de A+ versnellingen zo veel meer? :)

De versnellingsbak komt uit een metro 1275cc(motornr. 12H-E25-140217) en had een 3.44 diff steken.

Alvast bedankt,

Van Acker Sepp

van acker schreef:
Hallo,
maar heb gezien dat er 2 verschillende zijn, nl. A en A+. Wat is het verschil tussen de A en A+ versnellingen?

2 verschillende?? Voor de Mini zijn in totaal tussen de 15 en 19 verschillende versnellingsbakhuizen gebruikt geweest (beetje afhankelijk van hoe je precies telt). Maar je hebt gelijk, er zijn 3 hoofd categorien te onderscheiden: 3-synchro, 4-synchro of te wel A, en A+.

Het verschil tussen A en A+ duidt met name op het soort tandwielen dat erin zit en dan specifiek op de drop gears. Een A+ tussentandwiel heeft een dikker asje dan alle eerdere bakken. Er zijn 3 type bakken die zulk tussentandwiel hebben: DAM2886, DAM4841 en DAM5626. De DAM5626 is het laatste type en daarvan zijn er nog genoeg 2e hands van voorhanden.

Nu om het nog even iets ingewikkelder te maken: Er zijn vier typen A+ tandwielen voor de versnellingen. Een DAM5626 bak van een Metro zal waarschijnlijk de versie bevatten met een enkele groef of met twee groven. Het tandwiel voor de eerste versnelling van de enkele groef is 22G1096 en voor de tweede versnelling DAM4932. Voor de dubbele groef versie weet ik de nummers niet, maar vermoed dat het tandwiel voor de eerste versnelling ook 22G1096 is.

Mini4ever bedankt voor het antwoord :) hier heb ik wat aan.

grtz

hoe zit het met sterkte van de tussenwand tov de hoeveelheid bouten aan de hoofdas?

een DAM2886 heeft 4 gaten om de as op zijn plaats te houden, maar een dunnere scheidingswand

een DAM5626 heeft maar 3 gaten, maar de scheidingswand is dikker...

wat is de betere bak ? :?

DAM5626 is beter in dit opzicht. De andere bakken met 4 bouten hebben onder zware omstandigheden (lees race/rally e.d.) wel eens de neiging om te breken precies daar waar die ene extra bout zit. Twee weken terug nog zo'n gevalletje verholpen.

Voordeel van DAM2886 is dat er A tandwielen in gaan met de oudere hoofdas zonder iets te moeten wegslijpen. Dat maakt het dan mogelijk om close ratio tandwielen er in te zetten. Heb paar maanden terug nog een DAM2886 bak in elkaar gezet voor mijn eigen Mini. DAM2886 + close ratio versnellingen + 2.95 differentieel en A+ drop gears. Mijn ideale combinatie voor daaglijks vervoer (met een std Inno Cooper blok) :)

thankx mini4ever,

ik zit zelf ook tegen een bakreveisie aan te kijken en ik heb zowel een DAM2886 als een DAM5626 bak staan.

dus ik twijfelde wat de beste was om aan te pakken..

ik ga nu toch voor de DAM5626 met zo laag mogelijke eindoverbrenging..(met 1310 blok erop)

Meer informatie over verschillen tussen A en A+ versnellingsbakken in dit topic:
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 8592#48592

Wat is beter?

een DAM 5626 versnellingsbak of een DAM 5626 goldseal versnellingsbak?

Ik weet dat een goldseal een ruilversnellingsbak is.

Welke zou ik het beste kunnen gebruiken?

Groetjes maikel

Maakt niet uit. Goldseal betekent niets meer dan dat de bak is vervangen door een andere. Deze is volledig gereviseerd en vernieuwd waar nodig. Zou dus 100% vergelijkbaar moeten zijn met een nieuwe.

echter vraag je je dan af...waarom is de goldseal weer los..?

als je m zelf los hebt gehaald en hij was ok,zou ik die gebruiken..is dan waarschijnlijk nieuwer als de rest.

wat is het verschil tussen deze 2 versnellingds bakken.
ben de schuur aan het opruimen en kwam deze 2 tegen.

http://i223.photobucket.com/albums/dd16 ... G_2238.jpg
http://i223.photobucket.com/albums/dd16 ... G_2236.jpg
alvast bedankt

Heeft niemand een antwoord voor me :?

het exacte verschil zou ik je niet kunnen zeggen ...

Mini4ever hierboven:
"De DAM5626 is het laatste type en daarvan zijn er nog genoeg 2e hands van voorhanden."

.. misschien weet hij meer ?!

groetjes,
Theo van den Bogaard

bedankt theo zal het eens aan Mini4ever vragen