VersnellingsBak demonteren, hoe en waar te beginnen ???????

RE: VersnellingsBak demonteren, hoe en waar te beginnen ???????

heyz, mini friends,heb nou eindelijk motor uit me mini gehaald, maar nu wil ik graag de versnellingsbak vervangen, maar weet niet waar te beginnen...kunnen jullie me mischien een handjuh helpen ? ? ?

RE: VersnellingsBak demonteren, hoe en waar te beginnen ???????

TLR-Mini zegt:

Ga nooit onbeslagen ten ijs! Ik zou dus beginnen met een goed garage handboek (een Haynes en/of vraagbaak) Ik sleutel al dertig laar aan Mini’s maar raadpleeg voor zulke klussen nog altijd het boek, je doet dit immers niet dagelijks. Daarna het goede gereedschap. dop 34 geloof ik en een vliegwiel trekker. en veel ruimte om je onderdelen op volgorde te leggen. (doe ik nooit want ik gooi 't gewoon op een hoop :D ) Wat ik je tijdens het slopen wel nadrukkelijk aanraadt is de bouten van met name de koppelingzijde-binnendeksel op volgorde te leggen en deze als ’t deksel er af is in het oorspronkelijke gat terug te draaien, of te noteren. Er zijn verschillende lengtes van bouten (en volgens mij ook verschillende maten draad?) en deze horen in de juiste gaten.

Ik zelf begin met goed schoonmaken van blok en bak. Schoon werken is een must.
Daarna begin ik met het losmaken van de krukaspoelie*. Die kan je dan nog loskrijgen door het blokkeren van het vliegwiel. Ik draai de moer gewoon een paarslagen los. Dan schroef ik de koppeling er af. Reken er niet op dat het vliegwiel makkelijk te verwijderen is maar soms heb je geluk. Bij het terugmonteren van het vliegwiel smeer ik wat kopervet de as dan komt ie er de volgende keer makkelijker af. Gebruik geen ander vet!!! Daarna de krukaspoelie en het distributie deksel er af. Blok op z’n kant en alles onder los schroeven.

Vergeet vooral niet bij het terugmonteren de O ring voor de olietoevoer te plaatsen anders heb je geen oliedruk en da’s heel lastig. Bij terugmontage zou ik ook een goede vloeibare pakking gebruiken, dat scheelt in het lekken en zweten van olie.
Bij oudere types ook de pakkingen van de inspectieluikjes achter op het blok vervangen, ook dat kan eventuele olielekkage voorkomen.

(*Ik weet niet zeker uit het bolle hoofd of de distributie deksel er af moet maar ik doe dat altijd om tegelijk de ketting en tandwielen te controleren.)

Greetz TLR

RE: VersnellingsBak demonteren, hoe en waar te beginnen ???????

jah das indderdaad heel erg handig om eerst even een boek aan te schaffen.....maar ik hoorde dat het niet zo heel veel werk is om de bak eraf te halen.....ik zag het dif, wel zitten, maar ik denk niet dat die eraf moet he ?.....als juh juh bak wilt vervangen, moet ik echt via de koppelings kant doen he ?....noujah in iedergeval bedankt voor de goeie tips, hoop alleen niet dat het teveel werk word....want het gata echt alleen om mijn bak thanxc greetz edwin

default

RE: VersnellingsBak demonteren, hoe en waar te beginnen ???????

Mag ik misschien een domme vraag stellen?
Wat is een vliegwiel trekker en waar koop ik die?

Ik ga namelijk met een vriend van me een mini restaureren, om te beginnen van de week een 1000 cc blok gekocht en deze willen we dus helemaal uit elkaar gaan halen, schoonmaken en weer in elkaar zetten.
Heeft er nog iemand bruikbare tips?
En kom nou niet aan met die Haynes bijbel verhalen. Want dat heb ik inmiddels wel door dat ik zo'n boek moet aanschaffen ;) .

Alvast bedankt.

Martijn. (newbie)

RE: VersnellingsBak demonteren, hoe en waar te beginnen ???????

:+) koop een vraagbaak van Olving :+)

met en trekker kan je je vliegwiel van je krukas af trekken, aangezien een vliegwiel behoorlijk vast gaat zitten krijg je die zonder trekken niet los.

kijk eens op de site van midlock en kijk eens rond tussen alle gereedschappen...

RE: VersnellingsBak demonteren, hoe en waar te beginnen ???????

Gewoon bij een Minispecialist kost een vliegwieltrekker bijna niks.

RE: VersnellingsBak demonteren, hoe en waar te beginnen ???????

YESSSS !!!!! heb een Midlock vliegwiel trekker gekocht, is vanmiddag binnen koste me 43 euro inc btw
kan iemand me alleen vertellen, welk deel ik moet warm maken voor ik dat vliegiel eraf kan trekken ?.....greetz edwin

default

RE: VersnellingsBak demonteren, hoe en waar te beginnen ???????

volgens mij heb je deze vraag ook al ergens ander gesteld bij techniek.
Zo wordt het wel een beetje onduidelijk allemaal.

Maar goed, er staan in je andere vraagstelling al een paar antwoorden.

grtzz Martin

RE: VersnellingsBak demonteren, hoe en waar te beginnen ???????

om je vliegwiel los te halen of je niks warm te stoken. Ik zelf heb een eigen polietrekker gebouwd om vliegwiel te demonteren. zorgen dat als goed op spanning staat dan een klap met een grote hamer en ik heb alles los liggen.

suc6 ermee gr rico

RE: VersnellingsBak demonteren, hoe en waar te beginnen ???????

de vraag is natuurlijk waar gaat dit topic over???

als ik de titel moet geloven dan gaat het over 'hoe demoteer ik een versn. bak?' maar het gaat hiet over een vliegwieltrekker. aangezien dit verband houdt met elkaar laat ik het nu staan, mocht er nog langer gepraat worden over het demonteren van en vliegwiel dan split ik e.e.a.

gebruik eens de zoekfunctie met: vliegwiel en er is zeker weten een topic over het demonteren van een vliegwiel...

RE: VersnellingsBak demonteren, hoe en waar te beginnen ???????

Zo'n topic over het demonteren van het vliegwiel is er al, dus als je gaat splitten wordt dat weer dubbelop.

http://www.minisevenclub.nl/forum/viewtopic.php?t=6759

Iedereen die specifiek iets te zeggen heeft over het vliegwiel graag in dat andere topic reageren.

RE: VersnellingsBak demonteren, hoe en waar te beginnen ???????

mensen,ik heb net,het koppelings huis eraf gekregen,dus ben eindelijk bij die 3 tandwielen,maar als ik mijn bak eraf wil halen hoe doe ik dat dan ?...moet ik gewoon 1 van die 3 tanwielen loshalen, of kun juh die versnellingsbak, in zijn geheel eraf halen help me please ???/

RE: VersnellingsBak demonteren, hoe en waar te beginnen ???????

Het middelste standwiel kun je er zo uit pakken!

Verder boutjes eruit en eraf pakken!

RE: VersnellingsBak demonteren, hoe en waar te beginnen ???????

help me please



:x koop nou eerst een boek, dan hoef je het straks niet nog een keer opnieuw te doen.
(@RedFlame - volgens mij is de vraagbaak niet meer leverbaar)

demonteren op zich is niets meer dan alle boutjes / moertjes loshalen en de bak onder het blok uit halen.
Monteren is dezelfde procedure in omgekeerde volgorde, maar ... als je die tussentandwielen weer gaat monteren moet je op de juiste speling gaan letten, daarvoor is zo'n boek wel erg handig.
Ik kan me iemand herinneren die vloeibare pakking gebruikte en zo zijn tussentandwiel klemvast monteerde ..

HTH,
Theo van den Bogaard

RE: VersnellingsBak demonteren, hoe en waar te beginnen ???????

zijn dat toevallig die ongeveer 10 boutjes die rond het blok zitten ? om mijn bak eraf te halen ? haha, jah sorry hoor ik moet nog even w8en op dat boek, is in bestelling....dus als ik die 10 boutjes los haal, dan kom ik bij die rits tanwielen als ik het goed begrijp ? greetz edwin

RE: VersnellingsBak demonteren, hoe en waar te beginnen ???????

Theo van den Bogaard schreef:
:x koop nou eerst een boek, dan hoef je het straks niet nog een keer opnieuw te doen.
(@RedFlame - volgens mij is de vraagbaak niet meer leverbaar)




ben inderdaad verstandig en koop een boek, je hebt geen idee wat er allemaal fout kan gaan en de problemen die je dan krijgt :x

inderdaad is de vraagbaak niet meer leverbaar, ze worden nog wel regelmatig op marktplaats bij instructieboekjes/vraagbaken aangeboden. bouwjaar maakt niet uit omdat alle versn. bakken hetzelfde zijn (op het diff na en enkele speciale varianten Jack Knight e.d.)

RE: VersnellingsBak demonteren, hoe en waar te beginnen ???????

red flame schreef:
Bouwjaar maakt niet uit omdat alle versn. bakken hetzelfde zijn (op het diff na en enkele speciale varianten Jack Knight e.d.)



En andere speciale varianten bij oude mini's... Denk aan het schakelmechanisme ed.

Maar dat is pas van voor 73 ofzo...

RE: VersnellingsBak demonteren, hoe en waar te beginnen ???????

Theo van den Bogaard schreef:
... als je die tussentandwielen weer gaat monteren moet je op de juiste speling gaan letten, daarvoor is zo'n boek wel erg handig.
Ik kan me iemand herinneren die vloeibare pakking gebruikte en zo zijn tussentandwiel klemvast monteerde ..




Eh, de idle gear heeft alleen 2 zgn afstandsringen, geen pakkingen (en zeker niet vloeibare pakking :x )

En die speling is heel belangrijk! Met 0,1 mm zit je goed.

edjuhh":5g4s4ukp]dus als ik die 10 boutjes los haal, dan kom ik bij die rits tanwielen als ik het goed begrijp ?[/quote:5g4s4ukp]

Nee, die 3 tandwielen aan de koppelingskant van de motor komen pas tevoorschijn als je het vliegwielhuis demonteert. Die zit vast met een aantal bouten en moeren die echter pas bereikbaar zijn als je het vliegwiel hebt gedemonteerd.

Daarna kan je aan de 10 genoemde bouten en moeren beginnen.

Suc7

RE: VersnellingsBak demonteren, hoe en waar te beginnen ???????

The Little Red Mini zegt? Edjuhh,
Ik heb het gevoel dat die bak er straks nog op half elf onder hangt. Nog maar een tip voor je. *Als je die onderste boutjes er af draait kom je een paar boutjes tegen die lijken dol te draaien. Daar zit gewoon aan de andere kant een moer op, speciaal gemaakt voor de broodnodige variatie. Zoals anderen ook al zegden, het is gewoon een kwestie van losschroeven.

Hoezo, moet je nog wachten op een boek, bij je Mini specialist ligt toch zeker wel een Haynes manual, voor de nodige €urie? Haal zo'n ding nou toch eens eindelijk in huis want in elkaar zetten is véél moeilijker. Je hebt nog genoeg tijd om fouten te maken, als je daar tenminste je tijd en geld aan wilt besteden. Of wil je voor elk boutje wat je los of vast draait een berichtje in deze topic zetten?

Die tip die ik je gaf (van die moertjes) staat vast niet in het boek. Da’s nou iets voor in de topic lijkt me.

Om je tegemoet te komen: Een versnellingsbak van de motor scheiden volgens Olving. Met commentaar van TLR Mini

1. Bouw de motor uit.
2. verwijder de startmotor. (TLR. verwijder alle nog aan de motor bevestigde delen zoals dynamo (alternator) radiator, radiator steun, etc)
3. Bouw de koppeling en vliegwiel uit.
4. plaats de oliekeering-beschermer 18 G1043 op het primaire tandwiel. (TLR. Duck tape werkt ook, vervang hoe dan ook alle oliekeringen waar je aan werkt)
5. tik de borgplaatlippen van de vliegwielmoeren los; verwijder de bouten en moeren en vervolgens het vliegwielhuis. (TLR. Hier is het dat ik vermelde de bouten te noteren)
6. Verwijder de twee bouten waarmee de radiateur aan de linker motorsteun zit. (TLR. dit hadden we toch al gedaan :P )
7. Draai het oliefilter los en verwijder het filter. (TLR. Als je dat filter los hebt lijkt het me inderdaad verstandig dit te verwijderen, anders blijf je er maar mee staan hè. Wel In de chemische container mikken natuurlijk.)
8. Verwijder alle bouten moeren en veerringen waarmee de versnellingsbak vast zit aan de motor.
9. U kunt (TLR. jij dus) de twee delen nu van elkaar scheiden.

Er wordt met geen woord gerept over tandwielen, ook niet over distributie trouwens, kijk maar eens goed hoe dat zit. Over een vliegwieltrekker wordt ook niet gerept. (sorry red flame O:)

Keep on working ♪♪♪♪
Greetz TLR

RE: VersnellingsBak demonteren, hoe en waar te beginnen ???????

Eh, de idle gear heeft alleen 2 zgn afstandsringen, geen pakkingen



dit was inderdaad wel erg kort genoteerd |:(
de vloeibare pakking werd tussen vliegwielhuis en de rest (=blok en bak) gebruikt .. maar zo ver is Edjuhh nog lang niet :P

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: VersnellingsBak demonteren, hoe en waar te beginnen ???????

MartijnV schreef:
Mag ik misschien een domme vraag stellen?
Wat is een vliegwiel trekker en waar koop ik die?




red flame":17oqbmz0]
met en trekker kan je je vliegwiel van je krukas af trekken, aangezien een vliegwiel behoorlijk vast gaat zitten krijg je die zonder trekken niet los.
[/quote:17oqbmz0]

sorry tlr-mini O:) mijn reaktie was op een vraag tussendoor...

RE: VersnellingsBak demonteren, hoe en waar te beginnen ???????

ik ben eigenlijk al heel erg ver gekomen vind ik zelf, heb namelijk nog nooit aan een bak van een mini gesleuteld,koppelingshuis is er helemaal af...en uiteraard de koppeling en drukgroep in zijn geheel ook....maar jullie kunnen mij gewoon meer vertellen, en ik kan niet alles vinden in het boek....!!! ik ga vanavond de bak van het blok schijden, wish me luck ! haha....mensen nogmaals ik vind het super dat jullie me helpen.jullie zijn het boek ! haha mensen hartsikke bedankt voor jullie hulp, tot nu toe, hoop dat mijn meisie, heel snel weer rijden zal, want ze staat er maar ziellig bij :-( mochten jullie nog een paar goeie tips voor mijn hebben, wat in verband staat met de versnellingsbak...zijn ze echt van harte welkom;-)...thanx people greetz edjuhh

RE: VersnellingsBak demonteren, hoe en waar te beginnen ???????

nog even iets mensen, ik heb een MIDLOCK vliegiel trekker gekocht mochten jullie zeggen van het is te duur om te kopen,Leen ik hem met plezier uit, het is echt een geweldig ding, beetjuh kruipolie tussen het asjuhh, en hij was los, no problem at all....echt een aanrader greetzzz edjuhh

RE: VersnellingsBak demonteren, hoe en waar te beginnen ???????

OK mensen, om maar even op het demonteren van het vliegwielhuis terug te komen.

Onderaan zit deze op 5 punten aan de bak bevestigd. 4 van deze punten waren gewoon bouten, welke er zo uit gingen. Maar linksonder (vanaf de zijkant gezien) is een soort van taps toelopend uitsteekseltje (ipv een makkelijk boutje), wat mij doet vermoeden dat deze vanaf de binnenkant (???) losgemaakt moet worden...

Hoe gaat dit in z'n werk?

PS: Metro 1300 '89 motor en bak.

Alvast hartelijk dank voor het meedenken.

default

RE: VersnellingsBak demonteren, hoe en waar te beginnen ???????

OK mensen, om maar even op het demonteren van het vliegwielhuis terug te komen.

Maar linksonder (vanaf de zijkant gezien) is een soort van taps toelopend uitsteekseltje (ipv een makkelijk boutje), wat mij doet vermoeden dat deze vanaf de binnenkant (???) losgemaakt moet worden...

Hoe gaat dit in z'n werk?


Dat is een zogenaamde paspen het huis moet je gewoon over de paspen heen trekken.

RE: VersnellingsBak demonteren, hoe en waar te beginnen ???????

Inderdaad, ik was er net achter gekomen, thnx voor je reactie! Hij zat trouwens wel goed vast nog bij die paspen (zonder roest oid)...

RE: VersnellingsBak demonteren, hoe en waar te beginnen ???????

Nu heb ik alles losgekregen, ook alle boutjes en moertjes waar het blok mee aan de bak zit, maar ik krijg blok en bak niet van elkaar.
En ja ik heb Haynes en vraagbaak ;)
Aan de achterzijde heb ik nu ongeveer 2 mm speling tussen blok en bak, maar aan de voorzijde zit de zaak echt aan elkaar geplakt. Ik neem aan dat het een kwestie van bruut geweld is om bak en blok te scheiden? Ik moet zeggen dat het ruggetje er trouwens niet echt van genoten heeft (blok en bak tegelijk steeds optillen is enorm a-relaxed).

Ik heb nu de volgende 2 tactieken afwisselend gebruikt.
1. Blok optillen en schudden.
2. Daar waar de bak uitsteekt tov het blok een blokje erop zetten en hameren maar, terwijl het geheel op de andere zijde van de bak rust (dus bv hameren op de achterkant terwijl het geheel rust op de voorzijde van de bak). Hierbij houd ik het blok dus vast onder een hoek van ongeveer 45 graden.

Waarschijnlijk is er een professionelere manier om het zaakje los te krijgen. Wie helpt even?

RE: VersnellingsBak demonteren, hoe en waar te beginnen ???????

The Bad Touch schreef:
Maar ik krijg blok en bak niet van elkaar.

Aan de achterzijde heb ik nu ongeveer 2 mm speling tussen blok en bak, maar aan de voorzijde zit de zaak echt aan elkaar geplakt.




Ken het probleem, heb het al een aantal keer gehad, en heb er voorzichtig aan elke zijde een schroevendraaier tussen geslagen en met de nodige WD-40 en een potje wrikken en ruzie maken de boel van elkaar gekregen...

RE: VersnellingsBak demonteren, hoe en waar te beginnen ???????

@Bad touch:

zorg ook dat je zeker weet dat je *alle* boutjes er uit hebt ... er zitten tussen blok en bak ook weer van die paspennen .. (en die kunnen de boel ook lekker vasthouden - spuit er eens flink wat wd40 op/in/tussen)
(zie ook:
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/manual/engine/12.htm )

succes,
Theo van den Bogaard

RE: VersnellingsBak demonteren, hoe en waar te beginnen ???????

Jongens, enorm bedankt voor de tips. Het is inmiddels gelukt! WD40, beetje schroevedraaierwerk, maar vooral wasknijper-houtjes rondom ertussen geslagen. Het geheel ging prima los!
Net blok en bak de trap op gedragen (nee, niet tegelijk :x ), overigens ook geen aanrader in je eentje :'(
Maar nu kan ik eindelijk lekker warm binnen verder...
Nog een weekje of 2-3 en dan kan ik eindelijk weer in m'n Mini rondcrossen :D

RE: VersnellingsBak demonteren, hoe en waar te beginnen ???????

tlr-mini schreef:
Reken er niet op dat het vliegwiel makkelijk te verwijderen is maar soms heb je geluk. Bij het terugmonteren van het vliegwiel smeer ik wat kopervet de as dan komt ie er de volgende keer makkelijker af. Gebruik geen ander vet!!!




Ik heb de vorige keer(ca 6 maanden terug) ook koperver op het tapse stuk gesmeerd in de veronderstelling dat het toch nog wel een keertje open moest en dat was iets sneller dan verwacht, maar dat kopervet heeft er wel voor gezorgd dat het een week onder spanning heeft gestaan en gewoon niet loskwam... Na mn compressor iets opgevoerd te hebben naar ca 9,5 bar en blijven proberen NOG vaster te draaien(af en toe de BFH op de vliegwieltrekker geplant) is hij er dus eindelijk afgekomen.
Ergo: zo handig werkt kopervet dus niet...
Gelijk maar een nieuwe koppeling halen bij een minispecialist dan hoeft hij als het goed is voorlopig niet meer los... :r

default

RE: VersnellingsBak demonteren, hoe en waar te beginnen ???????

Ik heb de vorige keer(ca 6 maanden terug) ook koperver op het tapse stuk gesmeerd in de veronderstelling dat het toch nog wel een keertje open moest en dat was iets sneller dan verwacht, maar dat kopervet heeft er wel voor gezorgd dat het een week onder spanning heeft gestaan en gewoon niet loskwam.


Kopervet is totaal ongeschikt voor passingen omdat het te grof van structuur is,het wordt als het ware voor de passing uitgeschoven,Molybdeen vet daarentegen kruipt als het ware in de porien van het staal en verminderd de wrijving en frictie .Kopervet is daarentegen heel geschikt voor bouten en moeren omdat het de ruimte tussen de draad en moer opvuld

RE: VersnellingsBak demonteren, hoe en waar te beginnen ???????

Rene schreef:
tlr-mini":ra7bew69]Reken er niet op dat het vliegwiel makkelijk te verwijderen is maar soms heb je geluk. Bij het terugmonteren van het vliegwiel smeer ik wat kopervet de as dan komt ie er de volgende keer makkelijker af. Gebruik geen ander vet!!!




Ik heb de vorige keer(ca 6 maanden terug) ook koperver op het tapse stuk gesmeerd in de veronderstelling dat het toch nog wel een keertje open moest en dat was iets sneller dan verwacht, maar dat kopervet heeft er wel voor gezorgd dat het een week onder spanning heeft gestaan en gewoon niet loskwam... Na mn compressor iets opgevoerd te hebben naar ca 9,5 bar en blijven proberen NOG vaster te draaien(af en toe de BFH op de vliegwieltrekker geplant) is hij er dus eindelijk afgekomen.
Ergo: zo handig werkt kopervet dus niet...
Gelijk maar een nieuwe koppeling halen bij een minispecialist dan hoeft hij als het goed is voorlopig niet meer los... :r[/quote:ra7bew69]

Geen vet erop! Ook geen kopervet. De passing is gemaakt om te klemmen, daardoor worden de krachten overgebracht. Netjes monteren: krukas en vliegwiel ontvetten en lichtjes insmeren met fijne kleppenslijppasta. Dan het vliegwiel over de krukas heen en weer draaien en inslijpen, alsof je een klep inslijpt. Als beide vlakken mooi mat grijs zijn de pasta verwijderen, de boel nogmaals ontvetten en droog monteren. Zit dan dus muurvast, da's ook de bedoeling, en loshalen doe je met de speciale trekker.

RE: VersnellingsBak demonteren, hoe en waar te beginnen ???????

Hmm dan moet ik maar ff wat kleppenslijppasta gaan halen dan.
Ik had juist verwacht dat het slimmer zou zijn om er vet op te smeren...wat ik dus ook heb gedaan... en wat dus niet echt goed heeft gewerkt, gezien het feit dat hij als een huis zo vast zat..

Vanmiddag de krukaskeering ook maar gelijk eruit gehaald... Klere ding zat goed vast.... :x
Hij is er inmiddels wel uit gelukkig...

RE: VersnellingsBak demonteren, hoe en waar te beginnen ???????

Ah, Rene is weer aan de klus?

Misschien een troost voor je; mijn vliegwiel is ook gemonteerd met kopervet...
En ik moet binnenkort ook de hele boel uit elkaar halen; nog steeds het weirde geluid bij terugschakelen.

Blijft leuk he die Mini's :x

RE: VersnellingsBak demonteren, hoe en waar te beginnen ???????

Yep... ben weer aan het klussen geweest....
Komt doordat ik die Metro GTa voor de deur heb staan heh dan heb je daar de gelegenheid voor...
Morgen de keerring erin meppen en alles weer monteren.
MOet allen nog die afgebroken hondebotbout eruit zien te krijgen, zit vlak met de motor dus kan er niks opzetten van een griptang of iets dergelijks.
Ff Erick Mels z'n manier proberen, met een dremelshijfje een sleuf erin slijpen en dan met een grote schroevendraaier en een tang proberen te draaien...
Dan nog wat ruimte uit de fusees halen en de 2 graden negatief bottom arms monteren met polyflex rubbers :9
Daarna gaan we weer voor een nieuwe APK...
:)" title="Evil" />

default

RE: VersnellingsBak demonteren, hoe en waar te beginnen ???????

when replacing the fly wheel ensure the engine is turned so the 'C' washer slides on vertically to ensure it won't move when the fly wheel is put on. If it isn't home properly the flywheel still goes on but it will be locked solid and won't disengage, you won't realize this until it's all back in the car and you try to engage a gear with engine running, it's a bummer having to remove the engine again after all that work.



Ik las dit op een site over de ombouw van een metro motor. Maar wat bedoelen ze nou precies met die 'C' washer?

RE: VersnellingsBak demonteren, hoe en waar te beginnen ???????

Dat is een C vormige ring die je tandwiel op z'n plek houd waar de koppeling overheen geschoven wordt(weet de exacte benamingen niet helaas)
Om te voorkomen dat hij eruit valt (hij klemt meestal wel dus hij zou niet echt moeten kunnen vallen maar goed) moet je de motor in het BDP zetten..

RE: VersnellingsBak demonteren, hoe en waar te beginnen ???????

Rene schreef:
Dat is een C vormige ring die je tandwiel op z'n plek houd waar de koppeling overheen geschoven wordt(weet de exacte benamingen niet helaas)




Exacte benaming; primary gear