versnellingsbak en differentieel

default

RE: versnellingsbak en differentieel

zoals de oplettenden onder jullie weten rijd ik een metro.
het is er een met de 1275 cc. A+ motor.

mijn probleem: de versnellingsbak is buggy, hij schakelt in 50% van de gevallen slecht.
omdat de bakken van de A+ (en misschien ook van de A) motoren allemaal hetzelfde zijn, dacht ik er over om een goede gebruikte bak te zoeken (waar dan??).

nu is het zo dat het differentieel een aparte eindoverbrenging heeft (3.444 : 1) tegenover de mini's.
dus voor een complete set moet ik lang zoeken...

is het mogelijk om het differentieel (waar denk ik geen problemen in zitten) van mijn setje over te zetten naar een andere versnellingsbak?
als ik de plaatjes in mijn Haynes bekijk is dat wat onduidelijk: de helft van het diff-huis vormt een geheel met het versnellingsbakhuis, de andere helft kan er wel af.
in mijn geval zou ik dan twee verschillende huishelften met elkaar moeten combineren (lekken??) en bovendien loopt het diff. tandwiel dan tegen een versnellingsbaktandwiel 'waar ie niet aan gepaard/op ingesleten is'...

voordeel van een overzetten is dat een mini bak+diff makkelijker te vinden zal zijn (??).

wat denken de 'techno-trousers' van het forum hier van?

p.s.(sst): iemand die een complete bak met 3.444 diff heeft liggen voor een uiterst lieve prijs mag het ook zeggen...

tx.

RE: versnellingsbak en differentieel

Hoi,

Misschien geeft dit duidelijkheid:


Het deel van het diff-huis waar jij het over hebt is er hier af. De twee gladde vlakken zitten je diff-lagers. Je kunt dus wel het diff wisselen, in het zelfde huis, de lagers hebben dezelfde maat.
Maar als je de overbrenging wijzigt, dan moet je ook een tandwiel in je bak wisselen.

RE: versnellingsbak en differentieel

Het differentieel kun je overzetten; zoals je zelf al zegt is het wel zaak de beide tandwielen over te zetten en de behuizingen niet te wisselen .. als je de bak toch hebt gedemonteerd(van het blok) is dat 2e tandwiel(tje) een kleine moeite.

Je kan ook overwegen je eigen bak te reviseren.
(een ruil- of gereviseerde bak zou je bij elk van de sponsors wel moeten kunnen vinden)

(in 40 jaar produktie zijn er natuurlijk toch wel wat verschillen in het binnenwerk van een bak te vinden .. maar met een bak van een a-plus moet je wel goed zitten .. niet vergeten je diff en je tussentandwiel opnieuw te 'shimmen')

HTH,
Theo van den Bogaard

RE: versnellingsbak en differentieel

voor Diff ombouwen hebben we dit topic

Ik heb je een PM gestuurd over een metro-bak...

RE: versnellingsbak en differentieel

ik heb eventueel nog een bak staan van een 1000 motor 45 euro is ie van jou