Kom hier langs zou ik zeggen, dan kijk ik er wel even naar
Hier kan je bakken foto's van bakken komen maken
- Login of registreer om te reageren
Kom hier langs zou ik zeggen, dan kijk ik er wel even naar
Hier kan je bakken foto's van bakken komen maken
1- kijk naar slijtage/beschadiging aan de tanden en het oppervlak van de tanden, en check de lagers
2- het onder-asje met de kleine tandwielen is je achteruit
3- alles wat versleten is ..
4-
5- zie: http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/dl/6-6.6.gif
dat veertje drukt het kogeltje (samen nr 3) in de schakelstang (nr 2) om die in een bepaalde stand 'vast' te houden. (nr 4 is de keerring)
op het plaatje zie je de schakelstang en de schakelvorken die je versnellingen bedienen .. dit zit ver onderin je bak.
de onderste van de vorken is voor de achteruit de middelste voor 3-4e versnelling, de bovenste voor 1-2
door de schakelstang te draaien (pook naar links-rechts bewegen) selecteer je 1 van de drie vorkjes, door de schakelstang naar binnen- buiten te bewegen (pook naar voor- achter) schakel je een versnelling in(uit).
HTH,
Theo van den Bogaard
Hi Theo,
ok dat verduidelijkt een hoop.
Rest mij nog 1 vraag: de achteruit selecteren bij je pook doe je door 'm ver naar rechts te bewegen en iets op te tillen. Hoe wordt deze beweging eigenlijk over gebracht op de schakelstang?
groet,
Gerrit
kort gezegd: niet
dat optillen is om te voorkomen dat je 'per ongeluk' de achteruit pakt (en zit in het bakje onderaan de pook)
de schakelstang in de bak kan echt alleen draaien en schuiven (anders heeft 'ie teveel speling :)" title="Evil" /> )
groetjes,
Theo van den Bogaard
RE: Versnellingsbak eraf - hoe checken?
Ingediend door lemans3 op do, 12-11-2009 22:06
Hi guys,
vandaag de versnellingsbak van het blok gehaald.
Reden: schakelen van 3 naar 2 gaat heel beroerd - volgens "de geleerden" is dat een synchromeshring.
Ik heb het forum doorzocht, maar kon niet zo 123 antwoord op mijn vragen vinden.
Misschien kunnen jullie helpen:
1. Ik heb een (volgens vorige eigenaar) goede andere bak bij de mini gekocht, maar weet niet hoe ik die kan testen/checken. Het lijkt me niet zo tof om de boel over te zetten/in te bouwen, en er dan achter te komen dat er iets niet goed is.
2. Om wat meer te snappen van een versnellingsbak ben ik "droog" gaan schakelen: wat is zie is een onderas met twee kleine tandwielen, en de twee "verschuifbare" op de bovenassen. 1,2,3,4 snap ik redelijk, begrijp alleen niet dat alle 8 tandwielen constant met elkaar in contact blijven. Betekent dat dat er 1 "vast" gezet wordt op de as, en de andere 3 "vrij" lopen? Ook snap ik niet goed hoe er in "achteruit" geschakeld moet worden.
3. wat adviseren jullie om te vervangen aan de bak?
4. Differentieel: hier zal ik de homokineet-afdichtingen vervangen, en de afdichting van de schakelstang
5. wat doet dat "kleine pieletje met veertje" aan de zijkant (waar het rechtse homokineethuis aan vast zit) precies?
u zijt alvast bedankt
ik heb bakken met fotos gemaakt ;-)
groeten,
Gerrit