Versnellingsbak; hoe zit dit?

default

RE: Versnellingsbak; hoe zit dit?

Ik zit met het probleem dat ik de uitgaande as van de versnellingsbak niet goed krijg. Het is een 1000 uit '91.
- De rode pijl geeft de buitenste as aan
- De groene pijl de binnenste
- De blauwe pijl de vorkjes in de versnellingsbak

In mijn optiek moeten de groene en de rode as nog een kwartslag met de klok mee gedraaid worden zodat de as midden in de vorkjes valt, maar dit schijnt niet te willen. Hij blokkeert op een of andere manier.

Kan iemand mij vertellen hoe dit zit?

RE: Versnellingsbak; hoe zit dit?

dat is je selector rod die niet in de vorken wil vallen.

kan inderdaad stroef gaan.
het is wel een redelijk soepel item en draaibaar(als ie gaat dan)

controleer eerst of de versnellingsbak in zijn vrij staat (geen versnelling geselecteerd met de vorken, ook de achteruit niet)
je kan de stang ook laten schrikken met een klein klapje met de hamer, misschien dat ie dan loskomt.
het is een kwestie van fröbelen en dan moet ie weer goed gaan.
je omschrijving klopt iig

ps. de laatste persoon die de bak in elkaar heeft gezet had niet zoveel verstand te zien aan de vloeibare pakking bij de lagers v/d uitgaande as |:(
dat hoort bij de pakkingen zelf te zitten en niet waar er nog olie doorheen moet..
(ok ik hou zelf ook wel van vloeibare pakking, maar weet wel waar het hoort)

default

RE: Versnellingsbak; hoe zit dit?

Veel dank, ik ga er zo mee fröbelen.
Die pakking, tja. Het is een motor die "draaiend uit een mini is gehaald".
Ik vraag me dan altijd af welke gek een motor laat draaien als hij hem uit de auto haalt, maar goed. Verder wantrouw ik altijd zulke opmerkingen, vandaar dat die hele motor uit elkaar gaat en opnieuw in elkaar wordt gezet met vervanging van diverse onderdelen (glijlagers, oliepomp etc.).

RE: Versnellingsbak; hoe zit dit?

ok succes.

kijk dan ook direct de sychromessen en het hoofdlager van de bak na.
dat zijn ook van die dingen...

RE: Versnellingsbak; hoe zit dit?

De as moet inderdaad nog 90 graden draaien met de klok mee. Wat er vaak gebeurd is dat de onderstevork (ik dacht van de achteruit iets is verschoven. Daardoor lopen de drie gleuven van de drie vork niet meer in lijn. Als je nu de as wil draaien (brede rand is niet 100 % rond, aan een kan een vlak deel) dan stoot het vlakke deel van de as op de middelste of onderste vork.

Kortom probeer de drie vork gleuven goe in lijn te krijgen en dan draait de schakelas zonder enig probleem.

default

RE: Versnellingsbak; hoe zit dit?

Ok dan. Dat van die onderste vork had ik inmiddels ontdekt. Het zijn dus 3 vorken waar hij invalt. Beetje friemelen en het zat zoals het hoort. Maar nu is er wat anders gebeurd...toen de handel los schoot, sprongen er 3 veertjes en 3 kogeltjes uit de as met tandwielen :x
2 kogeltjes zijn weggesprongen en kan ik niet weer vinden, maar ik ga wel even langs de fietsenmaker. Ze zijn 5,5mm heb ik gemeten. Dus ik denk dat ik nog wel even met die bak bezig ben 8)

RE: Versnellingsbak; hoe zit dit?

Dat is balen. Dan heb je de synchroniser te ver verschoven en dan komen de kogels eruit. Het lukt wel om deze er weer in te zetten maar het is wel even knoeien. Ik ben net klaar mer de revisie van een versnellingsbak. Met vallen en opstaan leer je. Dit is mij ook overkomen toen de bak bijna klaar was.....

Als je de kogels terug probeert te plaatsen zet dan eerst de veren erin. Zorg dat een kogel gaat op 12 uur staat. Dan stop je de twee kogels eerst aan de onderkant erin. Vervolgs de synchroniser ring tgen de kogels aan drukken. Als je niet te hard drukt dan is er voldoende ruimte om de bovenste kogel te plaatsen. Als dat gelukt is druk je de synchronyser tegen de kogel is. Waarschijnlijk moet je de kogels per stuk verder naar binnen drukken met je vrije hand.

RE: Versnellingsbak; hoe zit dit?

Als het niet lukt, kan ik de bak wel volledig terug ineen zetten. Reserve onderdelen genoeg hier :)

default

RE: Versnellingsbak; hoe zit dit?

Het is me gelukt hoor. In 5 minuten. Moest er wel een nachtje over slapen maar toen had ik het eureka;
Ik heb een tyrap om het tandwiel gedaan, toen een veertje en het kogeltje in het gat, een M3 schroefje onder de tyrap geklemd zodanig dat de schroefkop het kogeltje naar beneden drukt en bij het volgende gat hetzelfde gedaan. Nadat ik op die manier 2 kogeltjes geklemd had de 3e er met de hand ingezet, de ring teruggedrukt..klik en klaar.

@Mini4Ever, bedankt voor het aanbod maar het is dus niet meer nodig. De hele bak en dif zit nu al in elkaar en het lijkt prima te werken.

RE: Versnellingsbak; hoe zit dit?

Dat is ook een mooie oplossing. Succes verder.