Versnellingsbak in twee versnellinegn

RE: Versnellingsbak in twee versnellinegn

Hallo allemaal,

Ik wil van m'n versnellingsbak de final drive(diff) vervangen. Daarvoor moet ik de moer die het kleine tandwiel tegenhoudt losdraaien, dit kan alleen door de hoofdas van de bak te blokkeren door twee versnellingen tegelijk te selecteren. Hoe krijg ik dit voor elkaar? Ik heb wel gezocht maar niets gevonden.

Groeten,

Alco.

RE: Versnellingsbak in twee versnellinegn

als je diff er af is dan kun je je schakel stompje (dat stangetje met gaatje erin wat uit je difdeksel steekt als die nog op het blok zit) zo draaien dat die niet meer in je schakelvorken steekt. als die er uit is kun je met bv een hamer en staafje de sinchromeshhouders beiden naar buiten drukken, en voila...... bak zit vast.

RE: Versnellingsbak in twee versnellinegn

ikheb de bak gewoon in zn 1 gezet (dus dat staafje naar links draaien en uittrekken). En met een luchtsleutel los gedraaid. En ook weer vastgedraaid.

Erik

RE: Versnellingsbak in twee versnellinegn

Jongens bedankt, het is gelukt. Ik had al met de schakelstang zitten spelen en het lukte me niet, maar nu dus wel.

Alco.

default

RE: Versnellingsbak in twee versnellinegn

[size=75:2azi2dsa][topics samengevoegd - Crispy][/size:2azi2dsa]
hallo,

Heb zopas mijn blok en versnellingsbak van mijn 1300 metro gedemonteerd en wil graag de diff 3.44 van mijn metro blok vervangen door de diff van mijn 1000cc (3.105).De diff van mijn 1000cc is er al uitgehaalt, maar nu zit ik nog met het probleem om de moer los te krijgen voor de andere pinion(die met 19 tanden) eruit te hebben. Ik heb al heel wat geprobeert, waardoor er al een heel klein stukje van een tand van diff van mijn 1000cc is afgebroken wat hopelijk geen kwaad kan, maar de moer komt niet los. Wat moet ik doen om de versnellingsbak vast te zetten?

Past die 19tanden(3.105) wel in de versnellingsbak van die 18 tanden(3.44) zonder enige aanpassing?

grtz

van acker

RE: Versnellingsbak in twee versnellinegn

zorg dat je de eerste en vierde versnelling inschakeld. dan is je as geblokkeerd en kan je de moer losmaken. zit heel goed vast dus maak je borst maar nat......

zorg anders ook dat je een boek hebt met het hoe en wat want dan weet je meteen wat je moet doen. had je waarschijnlijk ook een beschadigd tandwiel bespaard.

ik weet niet of je diff nu zo kan monteren????
zat ik ook mee te kijken.

RE: Versnellingsbak in twee versnellinegn

Het dif (eindoverbrenging) is de combinatie van deze 2 tandwielen. Kan je dus samen zonder problemen monteren.

Wat wij altijd doen is de bak los halen van de motor (wil je waarschijnlijk niet) en dan in de bak zelf enkele tandwielen blokkeren met een stuk gehard staal.
Als ie in de versnelling staat (of geblokkeerd) kan je best een stuk pijp nemen en je sleutel verlengen of een klap met een grote hamer op de staaf geven.

Verder moet je wel zorgen dat je de behuizing van het dif bij de versnellingsbak houd, deze zijn aan de zijkanten (waar de assen uit komen) samen gevlakt, een andere geeft grote kans op lekkage.

Groet ron

default

RE: Versnellingsbak in twee versnellinegn

Oké bedankt voor de reacties :)

Ik ga me dan maar bezighouden met het demonteren van blok en vitessenbak en dan een stuk gehard staal tussen enkele tandwielen steken(maar wel zien dat er geen tanden afbreken :x )

grtz en een goed 2007 aan iedereen :D

van acker

RE: Versnellingsbak in twee versnellinegn

Ik heb je vraag even toegevoegd aan een bestaand onderwerp. Lees het even door (hoewel je het antwoord geloof ik al hebt gevonden)

default

RE: Versnellingsbak in twee versnellinegn

Heb de pinion van het differentieel vandaag afgekregen zonder de bak van het blok te scheiden. :D Eventjes met de ratelsleutel met perslucht (ook wel bouloneus in belgië :P ) en ze was los, moest zelf niet in 2 vitessen tegelijk staan. Had het ervoor al geprobeert maar het kwam niet los omdat ik drukverlies had op de perslucht in de garage waar mijn mini staat. :(

Morgen ga ik de 2 lagers veranderen want beide zijn kapot en ook de spacers veranderen die ertussen zitten, daarna alle rubbers en lagers van de vitessenbak veranderen en we zijn klaar met de revisie van de vitessenbak ;)

Grtz

Van acker

RE: Versnellingsbak in twee versnellinegn

[size=85:38b8umpk][topics samengevoegd - Crispy][/size:38b8umpk]
Ik ben bezig mijn versnellingsbak te demonteren alleen nu zegt de werkplaatshandleiding dat ik de 4 en 1 versnelling moet laten ingrijpen zodat de bak geblokeerd is. iemand enig idee hoe je dat doet ?

RE: Versnellingsbak in twee versnellinegn

Eerst de kogel uit de schakelstang halen door de deksels (aandrijfas) te verwijderen. Wete niet uit mijn hoofd welke. Dan kun je de schakelstang rondraaien totdat de nok niet meer in de hevels zitten. Dat is belangrijk om de bak te kunnen blokkeren (eff knoeien als je het voor het eerst doet.

Vervolgs schakel je de eerste en vierde versnelling in door de twee schakelmof handmatig te schuiven. Vaak wel even blokkeren dat ze niet terugschieten. Als je dat hebt gedaan staat de bak opslot en kun je de bout losdraaien.

Succes met de bak, wel een leuke klus.

P.s. Dit is een handige instructie

http://www.theminiforum.co.uk/forums/in ... topic=9808

RE: Versnellingsbak in twee versnellinegn

white sprite, ik heb je vraag even aan een bestaand topic toegevoegd, lees het eens door.

Probeer een volgende keer aub eerst even de zoekfunctie voor je een nieuw topic opent ;)