Versnellingsbak mysterie

default

RE: Versnellingsbak mysterie

Na alle versnellingsbak-items te hebben gelezen heb ik nog steeds geen verklaring voor het onderstaande probleem:
Mijn 91 Cooper (DAM 5626) schakelde moeizaam tussen 3 en 4 en achteruit en helemaal niet van rechts naar links. De 1 en 2 waren niet te kiezen. Ook na losmaken van de schakelstang was de schakelbus op het diff nauwelijks te verdraaien. Volgens het forum klinkt dit als een uitgelopen achteruit-lagerbus.
Ik heb de versnellingsbak uitgebouwd en wat blijkt: hij schakelt nu perfect. Klikt keurig in alle versnellingen en de pook bedient verderlicht. Ook verder ziet de bak er prima uit (geen afgebroken tanden of iets dergelijks). Een groot mysterie dus.
Herkent iemand dit probleem ? Wat zal ik nu eens proberen ?

RE: Versnellingsbak mysterie

Dat is inderdaad vreemd he. Ik heb hetzelfde, maar alleen als ik net iets te hard achteruit heb gereden. Dan is het net of de hele bak vast zit. MEt wat gemorrel gaat de zooi wel weer schakelen, maar het kan nooit goed zij. Heb me net voorgenomen om een spoelbeurt olie aan het blok te bestedne om de boel goed te krijgen. Als het helpt hoor je van me

RE: Versnellingsbak mysterie

toch moet er een probleem in de bak zitten .met het uitbouwen kan er het een en ander op zijn plaats terug zijn geschoten.waar woon je trouwens kan wel eens gemakelijk zijn als iemand je wil komen helpen

default

RE: Versnellingsbak mysterie

De vorige eigenaar had het er ook over dat het probleem ontstaan is na achteruit rijden. Volgens het forum kan bij auto's uit 89-90 een lagerbusje uit het achteruitrijtandwiel lopen. Haynes zegt iets soortgelijks. Daarna, vanaf VIN 498215 schijnt een ander type lager te zijn gemonteerd waarna dit probleem niet meer zou voorkomen.
Bij een Cooper uit '91 zou het probleem dus niet mogelijk zijn, maar ja, ik heb nergens op de bak een VIN-nummer kunnen ontdekken, dus ik weet het niet zeker. Ook verklaart het niet waarom de bak spontaan weer goed schakelt.
Is er een manier om het achteruitrijtandwiellager te controleren zonder de hele bak te demonteren ?
Waar vind ik het VIN-nummer?

Ik woon trouwens in Enschede en ben een nieuweling op jullie mooie forum.

RE: Versnellingsbak mysterie

Is er een manier om het achteruitrijtandwiellager te controleren zonder de hele bak te demonteren ?



helaas niet ..

Waar vind ik het VIN-nummer?



op het typeplaatje; ziet er ongeveer zo:
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/vin-plate.gif
uit, en zit ergens in de motorruimte; meestal op een binnenspatbord ..

HTH,
Theo van den Bogaard

RE: Versnellingsbak mysterie

VIN staat voor Vehicle Identification Number. Geeft ook al een potentiele valkuil aan: er zou in principe een andere bak dan origineel in je Mini gemonteerd kunnen zijn (even buiten beschouwing latend of die bakken met en zonder het probleem uberhaupt uitwisselbaar zijn).

RE: Versnellingsbak mysterie

Eelke schreef:
VIN staat voor Vehicle Identification Number.



heerlijk dat engels... Voertuig Identificatie Nummer :P

RE: Versnellingsbak mysterie

Dat werkt ook ja. Maar dat lijkt me toeval omdat het volgens mij vooral in Engelse documentatie wordt gebruikt. Kan ik me ook in vergissen.

RE: Versnellingsbak mysterie

je hebt gelijk, het is een engelse term.

laten we maar on-topic blijven ;) voordat we helemaal uitweidden over het ver-engelsen/amerikaansen van onze nederlandsche taal :O

default

RE: Versnellingsbak mysterie



laatje staat ABE 8224/3. Haynes vermeldt het volgende:

[...] the reverse idler gear assembly must be replaced with a new modfied gear assembly which has a one-piece bush. This bush has been fitted in production from approximately VIN 498215 on. [...]



Ik neem aan dat het plaatje alleen de laatste 4 cijfers geeft, dus dan is mijn auto officieel de 9e mini van na de modificatie. Er staat echter 'ongeveer', dus het lijkt erop dat ik mijn bak maar moet gaan demonteren.

Er loopt nog een soortgelijk topic waarop Pepijn adviseert om ook het kogeltje-veertje-busje in het diff te controleren. Dat zal ik eerst nog even doen.

Nog andere suggesties ?

[size=75:242wi4oz][Edit: Als je ruiken moet je natuurlijk niet de BBcode uitschakelen ;) - Eelke][/size:242wi4oz]

RE: Versnellingsbak mysterie

.. lees je wel goed ?
822473 bijvoorbeeld ? of 822413

HTH,
Theo van den Bogaard

RE: Versnellingsbak mysterie

Ik heb ook bij een '91er motor het busje moeten vervangen... Ik denk toch dat dat mogenlijk is.

RE: Versnellingsbak mysterie

Lijkt me een goede optie om 1st je kogeltje te vervangen en het nog eens te proberen .... echter moet je wel je rechter aandrijftrein ff slopen op de brug.

Dan je schakelstang zelf.
Vaak zit er op de buitenste schakelbus een puntje wat vast kan lopen in je schakelstangafdichting (dus om de schakelas zit nog een holle as ... deze heeft dat puntje) vervang meteen je afdichting en plaats de modificatie MET de alu-ring zodat je as beter word gecentreerd EN je seal niet meer stuk gaat door dat puntje!!!!!

Dan je achteruit.
Die achteruitbusjes zijn idd tot en met een DAM5626 /2 heel slecht de laatste de /3 en /4 heb ik de mods van gezien en aan gewerkt zoals je zegt vanaf vin huppeldepup.
Er zijn 4 producties van de Dam5626 geweest .. daar staat het /nummer voor.

Qua techniek was de /1 en /2 nog in een engineeringstraject maar qua casting best redelijk.
Qua techniek is de /3 en /4 goed maar qua casting heel erg slecht (sorry Rover).
Ook het aantal shims (vooral de dikte) werd random gebruikt bv. 2 van 1mm ipv 1 van 2mm (is beter).
Hierdoor maken sommige bakken zo'n herrie en andere (ongeveer even oud) lopen prachtig.
Maar goed .... ter info.
Greetz , Jeroen2 :D
P.S. die 2886 is wel zo mooi ....... net weer 1 klaar voor Riny.

default

RE: Versnellingsbak mysterie

In reactie op Theo: inderdaad, het VIN nummer is 822473. Dit is een veel hoger nummer dan de 499215 uit Haynes, dus een goed busje ?

In reactie op Jeroen2: ik heb het busje-veertje-kogeltje in het diff gecontroleerd. Zien er prachtig uit. Misschien ben ik niet duidelijk geweest, maar nu de bak op mijn werkbank staat lijkt er dus geen probleem meer te zijn. Hij schakelt als nieuw. De verleiding is groot om de bak weer in te bouwen, maar ik ben bang dat na een stukje achteruit rijden de boel weer vast zit.
Wat is wijsheid ? :?

By the way, hoe kan ik zien of ik een /1 /2 /3 of /4 bak heb ? Ik kon geen extra code vinden.

RE: Versnellingsbak mysterie

Als je bak al op de werkbank staat, dan zou ik zeggen; uit elkaar halen die hap en alle lagers vervangen + synchro's.

Kost bij elkaar zo'n 200 euri en een hoop geduld en rustig sleutelen maar dan weet je zeker dat alles goed is.

RE: Versnellingsbak mysterie

dus een goed busje ?


ja ..

vervang meteen je afdichting en plaats de modificatie MET de alu-ring zodat je as beter word gecentreerd



het gaat hierbij om onderdeel 'A' op plaatje:
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/manual/gearb/7a-8.16.gif
(en da's niet het kogeltje-veertje-busje)

alle lagers vervangen + synchro's.


goed idee, als je hem toch al op de werkbank hebt staan .. 1991 is tenslotte al weer 14 jaar geleden

succes,
Theo van den Bogaard