versnellingsbak reviseren

default

RE: versnellingsbak reviseren

Hallo,

mijn blok wordt momenteel gereviseerd. dat wil zeggen het draaiende gedeelte.

Dus nu wil ik eigenlijk ook nog mijn versnellingsbak reviseren aangezien hij er nu toch onderuit ligt.

En dan gaat het met name om de synchromesringen. Alleen is dit zelf te doen? Ik dacht zelf zo dat als je de boel uit elkaar haalt en netjes op volgorde bewaard, dat je het dan ook wel weer in elkaar moet krijgen.

En dan nog een vraag: Hoe zit het met het differentieel? Ik zet er namelijk nu een 1300metro in, terwijl er eerst een 1000'tje in zat. En ik hoorde dat je beter het dif kan gebruiken van je 1000'tje, omdat je anders een behoorlijke afwijking krijgt op de km-teller. Maakt het in dit geval niet uit dat ik 13" wielen heb?

Hopelijk kan iemand me hiermee helpen.

Groeten,
Oliver.

RE: versnellingsbak reviseren

voor de revisie van je bak heb je de oude haynes nodig daar in staat wel een bak revisie.

je kan gewoon het metro FD er in laten zitten (3.44 tenzij het een blok uit een turbo is) met 13' zal niet erg veel teller afwijking hebben is schat 5% te laag (maar die tellers doen maar wat, ook met de juiste tandwieltjes :P )

vul je bandenmaat en die van de metro maar in hier:
http://www.tyresave.co.uk/tyresize.html ergens tussen 5 en 1% afhankelijk of je laag(er) profiel banden gebruikt

RE: versnellingsbak reviseren

Precies , bij mij is alles retrofit gemaakt en alles wijkt een beetje af , daar wen je aan.
Een metro diff. is ook wat beter gemaakt dan kan je lekker crossen!!
Tip ; als er spacers ergens zitten , goed opletten!
Eerst meten met de schuifmaat of caliper zodat als je alles weer in elkaar zet weet waar de speling zit!!
Als er meerdere spacers op elkaar zitten , deze er allemaal uit en 1 spacer laten maken , dan gaat alles een heel groot stuk verder mee!!
8) bij een bakspecialist kan je hem natuurlijk eerst even laten zien voor de tips en tricks en daar kunnen ze ook de spacers draaien.
Grtjs Jeroen2

RE: versnellingsbak reviseren

En de lagers dan? Doe je die niet?
Heb je 13" en een 2.95 diff. dan klopt je teller toch wel aardig.
Over wat voor Mini gaat het trouwens? Wel handig om te weten , ook voor medeforummers die een welgemeend advies willen geven.

RE: versnellingsbak reviseren

Ja , dat klopt , ik gaf maar een tip.
Ik nam aan dat iemand die een versnellingsbak durft te overhalen toch wel uit goede huize komt , ik vind het moeilijker dan een motorblok.
EN in geen van de gehannes boeken staan de juiste maten , en bij rover vullen ze gewoon meer shims en spacers!!
:D :) Grtjs Jeroen.

RE: versnellingsbak reviseren

Die meer shims word overal gedaan hoor!

default

RE: versnellingsbak reviseren

Het is een metro-blok en mijn mini is er een uit '85.

En opzich heb ik er zelf niet heel veel verstand van, maar een kennis die oldtimers opknapt helpt me ermee. Dus ik neem aan dat het wel wil lukken.

Volgens mij heb ik geen bijzonder gereedschap nodig ofwel?

waar kan ik het beste heen gaan om hem te laten bekijken? En kunnen ze hem niet testen ofzo, zodat ik hem misschien helemaal niet hoef te reviseren. Alhoewel dat natuurlijk altijd beter is.

In elk geval bedankt voor de reacties. Ik hoop dat het gaat lukken. Ik vind de prijzen die de minicentres rekenen voor een ruilbak of een revisie namelijk iets te veel van het goeie. Goedkoopste die ik tegenkwam was tussen de 4 en de 500euro. Oplopend tot 1000euro.

RE: versnellingsbak reviseren

Dat valt nog reuze mee , die van mij koste bijna GLD3000,= om 'm helemaal goed te maken incl uit en inbouwen.
Maar ik moet zeggen , tanden poetsen lukt me nu ook niet meer (of ik moet het persee willen!!!).
Kijk in de goude gids uit je buurt of op internet voor een lokale bakspecialist!!
8) Grtjs Jeroen2

RE: versnellingsbak reviseren

Volgens mij was ik al Fl 500,- aan lagers kwijt.
Synchronisatieringen Fl 100,-.
Shims Fl 20,-.
1 jaar van m'n leven.
Bloed zweet en tranen.
Dus dan valt die €500 nog mee.