versnellingsbak Rod en Remote

RE: versnellingsbak Rod en Remote

Hallo,

even een vraagje over versnellingsbakken. In mijn Mini is het standaard blokje met 'remote' versnellingsbak ooit vervangen door een later blok met 'rod' versnellingsbak. Ik zou graag teruggaan naar de originele remote. Nu vroeg ik mij af of elke versnellingsbak op ieder blok past. Kan ik simpelweg alleen de versnellingsbak wisselen?

Alvast bedankt! Marijn

RE: versnellingsbak Rod en Remote

Niet elk blok past op alle bakken, maar dat betreft alleen het plaasten van een 1275 of hoger blok op de Mk I 3-synchro bakken (Mk2 3-synchro bakken zijn geen probleem). Ik neem aan dat je een latere 4-synchro remote bak zult nemen 22G1128. Daar past elk willekeurig blok op. Uiteraard moet je de juiste drop gears hebben.

default

RE: versnellingsbak Rod en Remote

Los van de Remote en Rod bak, is er nog 1, de Magic Wand.
Deze zit hoofdzakelijk onder de 850 motoren en is te herkennen aan die lange pook.
De 3 sychro, 22G333 casing is gemaakt voor de 1275 van 1964 tot eind 1967.(Korte pook) Toen kwam de 4 synchro 22G1128.(Korte Pook).
Alle motoren passen op alle bakken. Alleen moet je voor de 1275 en 1100 versies, van de 3 synchro Magic Wand casing wat materiaal wegslijpen. De slag van deze krukassen kunnen het bovenste deel van de casing raken. Met een haakse slijper is dit simpel te modificeren.
Eind 1968 werd de Magic Wand 4 synchro, hij is gemaakt tot 1973.

RE: versnellingsbak Rod en Remote

Tussen de 22G333 / 22G190 / 22G68 en de 22G1128 zat nog de 22A1522 / 22A1288. Deze laatste twee zijn ook 3-synchro remote of magic wand (niet de 22A1522) en daar kan elk type blok op. Dit geldt ook voor de 22G333 bakken die met een Q of een Y zijn gemerkt. Het geldt weer niet voor de 22G333 die met een X is gemerkt. Alle andere 3-synchro bakken behalve de 22A1522, 22A1288, 22G333 Y en 22G333 Q hebben een problem met lange slag krukassen. Eventueel is dat te verhelpen met wegslijpen van materiaal al wordt ik daar in sommige gevallen (bv de 22G190) niet echt gelukkig van ;)

Overigens is de 22G846 een alternatief voor de 22G1128 indien het een Mini bak is (Elf/Hornet) en niet van een Glider. Dat geldt ook voor de 22G1128 zelf. De 22G1128 is kort ook als magic wand uitvoering geweest op de 850 en 1000 basics tot 1973 zoals GeoffreyVanZ aangeeft.

RE: versnellingsbak Rod en Remote

BArt.. ik zie echt overal getalletjes.. wel erg overweldigende info :D :D

Jaapio

RE: versnellingsbak Rod en Remote

@ jaapio, dat is makkelijker voor de zoekfunctie ;)

RE: versnellingsbak Rod en Remote

Bedankt mensen!
Inderdaad overweldigende info, maar hier kunnen we wat mee!
Overigens, zoeken in Google op 'drop gears' levert vooral heel veel resultaten voor close ratio drop gears op. Voor zover ik het begrijp is dat niet per se nodig. Waar moet ik wel op letten bij drop gears?

default

RE: versnellingsbak Rod en Remote

Ik wilde jullie al die nummers besparen, maar om nog even volledig te zijn.
De oudste bak is de 22A104, dan opvolgend: 22A363, 22G68, 22A1288, 22G382.
Dit zijn alle 850/1000 bakken met A en B type tandwielen. Magic Wand.
De 22G190, is de 970/1071 S bak. die is identiek aan de 22G333 1275 S bak.Q en Y.
Het verschil is de eindoverbrenging. Deze zijn remote.
De 22G333. X bak is maar 1 jaar gemaakt voor de 970 S. remote
De 22A1228 is een 1000 bak remote.
De 22A1522 is alleen voor 1968 gemaakt, voor alle motoren. remote.

De 22G1128 is 4 synchro remote.

De Glider bak is goed te gebruiken i.c.m. de glider pookoverbrenging.
Er zijn tuners die de Magic Wand gebruiken voor een 1480cc stroker. 86mm krukas.
zoals de 22G68. Hoezo slijpwerk. 1 van hun is Nicky Swift.
De reden meer ruimte voor hun uitlaatsysteem. De pookoverbrenging zit in de auto.

default

RE: versnellingsbak Rod en Remote

@Fruitmand,

Wat zijn close ratio drop gears? Waar heb je dat voor nodig?

RE: versnellingsbak Rod en Remote

GeoffreyVanZ schreef:
@Fruitmand,

Wat zijn close ratio drop gears? Waar heb je dat voor nodig?




oei.. ik vrees dat hiermee de topic verhuist van standaard techniek naar modified....

En antwoord:
Drop gears kunnen niet close ratio zijn.
Het lijkt een klok / klepel bewoording die gebruikt is.
Dropgears zijn de tandwielen die de verbinding verzorgen tussen de motor en de versnellingsbak. Normaliter is het verzet hiervan 1:1, maar er zijn andere verhoudingen verkrijgbaar.
Close ratio is een term welke gebruikt wordt om de stappen tussen de versnellingen uit te drukken. Hoe "closer", hoe minder het toerental zakt bij overschakelen naar volgende versnelling. Ofwel: de versnellingen liggen dichter bij elkaar.
De 4 is direct drive, dus bij close ratio zit de eerste versnelling dichter bij de 4 dan bij een normale bak.

Have fun

RE: versnellingsbak Rod en Remote

Ik zie dat ik inderdaad twee dingen door elkaar heb gehaald. Ik bedoelde straight cut drop gears (die vaak in close ratio bakken gebruikt worden). Sorry mensen, ik ben net nieuw hier! ;)
Wederom bedankt voor alle nieuwe info. Ik zal eens rondkijken wat er allemaal te vinden en te koop is. Of heeft iemand hier een gouden aanbieding liggen (of is dat weer een topicverhuizing waard)? :D

Groet, Marijn

RE: versnellingsbak Rod en Remote

ja daar hebben we de sectie "gevraagd" voor..

Jaapio