versnellingsbak / schakelen

default

RE: versnellingsbak / schakelen

Vorige week weigerde plots mijn versnellingsbak. Bij het starten van de motor, kreeg ik mn mini niet meer in de 1e versnelling of in de achteruit. Ik merkte de dag er voor dat schakelen tussen versnellingen al niet zo soepel ging. Om de mini toch van zn plaats te krijgen zette ik de motot uit en dan lukte het wel om tussen 1e en 4e versnelling op en af te schakelen. Ik moest om weg te kunne rijden de auto in de 1e versnelling zetten en vervolgens de motor starten. Tijdens het rijden merkte ik dat ik wel tussen alle versnellingen kon schakelen, welk weer met veel weerstand, maar kon de auto in ieder geval thuis krijgen.

Iemand enig idee wat het kan zijn, en hoe dit op te lossen??

groet uit Middelburg

Serge

RE: versnellingsbak / schakelen

Dit kan diverse oorzaken hebben. Er is dan ook al aardig wat over geschreven.

Deze link (even knippen en plakken) zou je alvast op weg moeten helpen:

"http://www.minisevenclub.nl/forum/search.php?keywords=schakelen+-verstr…"

RE: versnellingsbak / schakelen

ff je koppeling ontluchten en dan ben je er weer..

mocht het nu vaker gebeuren dan eens op zoek gaan naar het lek in je koppelingssysteem.

succes!!!

RE: versnellingsbak / schakelen

Van welk bouwjaar is die bak? Klinkt een beetje als een achteruitrijtandwiel waarvan een lager is losgekomen...

default

RE: versnellingsbak / schakelen

1972

RE: versnellingsbak / schakelen

Ik zou misschien toch eerst de tip van Red Flame proberen... kost misschien een flesje remvloeistof en een kwartier tijd van een hulpje. Dan heb je dat uitgesloten. Voor het probleem waar Mini4Ever aan denkt moet je motor eruit en van de versnellingsbak gescheiden etc...

RE: versnellingsbak / schakelen

Als het daadwerkelijk een bak van 1972 is, dan is het waarschijnlijk niet het achteruitrij tandwiel maar het stangen mechanisme dat speling heeft of de 'knookjes' boven op het differentieel huis die niet meer goed vast zitten en de versnelling niet geheel erin zetten als je schakelt. Maar het kan ook in de bak zitten.

Natuurlijk zou ik ook eerst de koppeling even nakijken en dan met name het gedeelte wat betreft de hulp cylinder op het koppelingshuis. Wellicht lekt die?