Werkt je koppeling nog wel goed (voldoende druk en je hulpcilinder die zijn werk nog goed doet)? Had het laatst ook en toen was m'n hulpkopp. cilinder lek. Revisiesetje van een paar euro en hij schakelt weer prima.
- Login of registreer om te reageren
Werkt je koppeling nog wel goed (voldoende druk en je hulpcilinder die zijn werk nog goed doet)? Had het laatst ook en toen was m'n hulpkopp. cilinder lek. Revisiesetje van een paar euro en hij schakelt weer prima.
Koppeling werkt nog prima, geen verschil met voorheen te merken.
Een bekende van mij zei dat het misschien de drukgroep zou kunnen zijn, iets met koppelingsplaten.
Mini Giel schreef:
Koppeling werkt nog prima, geen verschil met voorheen te merken.
Een bekende van mij zei dat het misschien de drukgroep zou kunnen zijn, iets met koppelingsplaten.
Volgens mij spreek jij jezelf hier verschrikkelijk tegen...
Dennis
Nou het is namelijk zo.
Ik heb helemaal geen verstand van auto's.
Als ik de motorkap openmaak, weet ik alleen het olievulpunt en de ruitensproeier aan te wijzen.
En aangezien ik geen idee heb wat er kapot is, vraag ik het hier op het forum of iemand weet wat het zou kunnen zijn.
Dus vraag mij niet over wat voor onderdelen ik praat, ik heb gewoon geen zin om mij helemaal blauw te betalen bij de garage, terwijl het eigenlijk maar een kleinigheidje zou kunnen zijn.
Laat iemand anders in de auto het koppelingspedaal bedienen terwijl jij onder de motorkap aan passagierskant het koppelingsheveltje in de gaten houdt.
Beweegt deze gewoon met het bedienen van de koppeling? -> andere oorzaak.
Niet?-> hulpcylindertje lek -> nieuwe monteren of revisiesetje kopen.
Ingediend door E.d op do, 14-01-2010 10:10
Mini Giel heeft PM
Of gebruik de zoekfunctie en typ koppeling in zoals de link hieronder:
link
Daar staat een hoop beschreven.
Misschien dat er daar iets is..en misschien dat iemand uit de buurt eens kan komen kijken.
Groetjes,
maurice
ps. welkom op `t forum trouwens
28 pagina's met onderwerpen is wel een mooie hooiberg Maurice, helemaal als je nieuw bent
Jaapio
Alvast bedankt voor de sneller reactie's.
Wat brutus zegt heb ik geprobeert, onder de auto links van het moterblok, zie ik iets bewegen (volgens mij van de versnellingsbak), daar lekt die wel olie.
Boven onder de motorkap, links van het blok beweegt iets, volgens mij is dat die hulpcylinder, dus daar beweegt iets.
Nu heeft een collega, ik heb er nu al spijt van, olie van de koppeling afgehaald, hij zei dat daar eigenlijk alleen maar water uit komt, maar nu zit er helemaal niets meer in, Ik moet maar een keer nieuwe olie halen, dan kan die het zo weer bijvullen.
Dus nu is het probleem, dat ik geen koppeling meer heb, omdat de olie eraf is, en nu zit ik met het probleem dat ik niet meer kan schakelen. zucht.
Ingediend door E.d op do, 14-01-2010 20:37
hahaha welkom in wereld van mini's
heb weer pm giel.
misschien ff een foto van bovenaf maken en ff in Paint rondjes zetten op de onderdelen die je ziet bewegen.. dan vertellen wij je wat het is
Jaapio
Mini Giel schreef:
Alvast bedankt voor de sneller reactie's.
Wat brutus zegt heb ik geprobeert, onder de auto links van het moterblok, zie ik iets bewegen (volgens mij van de versnellingsbak), daar lekt die wel olie.
Boven onder de motorkap, links van het blok beweegt iets, volgens mij is dat die hulpcylinder, dus daar beweegt iets.
Nu heeft een collega, ik heb er nu al spijt van, olie van de koppeling afgehaald, hij zei dat daar eigenlijk alleen maar water uit komt, maar nu zit er helemaal niets meer in, Ik moet maar een keer nieuwe olie halen, dan kan die het zo weer bijvullen.
Dus nu is het probleem, dat ik geen koppeling meer heb, omdat de olie eraf is, en nu zit ik met het probleem dat ik niet meer kan schakelen. zucht.
Flesje DOT4 remvloeistof (geen motorolie pakken he ) bij het tankstation kost je 5 euries of zo Even bijvullen en ontluchten, 10 min. werk
Ingediend door E.d op do, 14-01-2010 22:04
Ik ga morgenmiddag ff kijken
ik kom er net achter dat hij een straat verder woont
Echt waar, dit geloofd niemand.
Ed is net hier geweest, hij woont hemelsbreed gewoon maar 400 meter hier vandaan.
Ed heeft een beetje dot4 olie ververst en alles werkt gewoon weer als nieuw.
Dat is toch niet normaal, voor 3,95 olie bijgevuld en hij loopt weer als een naaimachientje, ben eigenlijk wel benieuwd wat de garage had gezegd....
Toch denk ik dat je dan ergens een lekkage hebt, anders dan verdwijnt er geen vloeistof zomaar. Even goed in de gaten houden hoeveel vloeistof er nog in de hoofdkoppelingscilinder zit van de week. Als het is gedaald dan moet je toch verder zoeken, anders blijf je bijvullen. En dat niet meer kunnen schakelen kan dan weer plots voorkomen (2x meegemaakt, gelukkig bij het wegrijden en niet onderweg)..
Ingediend door E.d op vr, 15-01-2010 19:03
De mini heeft 2 jaar stil gestaan hoorde ik vanmiddag
Maar goed dat die bekende de olie die hij er heeft uit gehaald niet heeft weg gegooid
daar zat een berg aan info in, en wel dot 4, water, en rubber
dus hij zal wel ergens lekken, maar de bak is niet stuk en daar ging het om
dat er op zijn tijd olie is bijgevuld dat kon ik zien aan de balk
de lak is geblaard en de roest komt er door, aardig met dotje gemorst
Komende week gaat Giel naar zijn remmen kijken ( trommels rondom )
die hebben ook 2 jaar stil gestaan dat merkte ik wel
niet te lang mee wachten Giel
Ik ben al een hele tijd op het forum aan het zoeken hoe ik de trommelsremmen na moet kijken en eventueel bijstellen.
Als iemand hier een linkje van heeft hoor ik het graag.
Mini Giel schreef:
Ik ben al een hele tijd op het forum aan het zoeken hoe ik de trommelsremmen na moet kijken en eventueel bijstellen.
Als iemand hier een linkje van heeft hoor ik het graag.
Iets minder een hooiberg gevoel
link
Ingediend door feestbeestron op wo, 15-06-2016 12:44
Net als vele van ons had ik een ratel in mijn Midland bak dus was de Sjaak...ik zag de euro's alweer rollen.
Dus ik ben het internet op gedoken en ben dagen aan het zoeken geweest todat ik bij ``Bedrijf'' kwam. €390,- voor een gereviseerde bak met 12 maanden garantie! Dat was al goedkoop. Maar ze bouwen ook in...€200,-. Ik ben dus voor €590,- klaar. Een prijs die vele malen minder pijn doet in mijn portemonnee.
Vandaag mag ik hem ophalen dus ik hou jullie op de hoogte.
Hier vast de site van het bedrijf:
``Bedrijf''
In aanvulling op wat Mausje schreef:
In het verhaal waar hij naar verwijst zit in het gedeelte over de voorremmen een duidelijk onbegrip. Probeer het uit te leggen.
Anders dan bij de achterremmen, heb je vóór twee remcilinders per kant. "Two leading shoes
Elke cilinder drukt dus één schoen tegen de trommel aan. Het andere uiteinde steunt af op een vast punt aan de rug van de 'andere' remcilinder.
Nu komt het: De stelnokken bij de voorwielremmen dienen er voor, om de remschoen zo weinig mogelijk 'terug' te laten komen wanneer je geremd hebt en de rempedaal loslaat. Dit, om te voorkomen dat je de volgende keer de pedaal heel diep moet indrukken om zoveel vloeistof naar de remcilinders te sturen dat 'alle' vrije slag weer opgenomen wordt.
Door de schoen zo weinig mogelijk 'terug' te laten komen, hoef je de volgende keer dus de pedaal niet zo -onwijs- diep in te trappen.
Bij het afstellen vóór komt het er dus op aan, de stelnok zover door te draaien, dat de remschoen 'net' niet meer de trommel raakt.
Als je verse remschoenbekleding aangebracht hebt, moet je de stelnok dus een heel eind doordraaien om de schoen 'vrij' van de trommel te krijgen.
Als je al tamelijk gesleten remschoenen hebt, dan krijg je -met de stelnok in de uiterste stand- de remschoen maar op enkele millimeters van de trommel af.
De werking van deze stelnok is ook beperkt tot één omwenteling. Hoe vaak je hem ook ronddraait, het effect wordt niet groter.
Bij de achterremmen, heb je aan elke kant een dubbelwerkende remcilinder en aan de andere uiteinden van de remschoenen vind je de stelnok, die je zover moet uitdraaien, dat de remschoenen 'nét' tegen de trommel aankomen -en dan ietsje terug-. Zo beperk je dus ook van achteren de hoeveelheid remvloeistof die nodig is om de zuigers in de remcilinder ver genoeg naar buiten te brengen om behoorlijk te remmen. Ook weer, om de pedaalslag zo kort mogelijk te houden.
Deze stelnok gaat bij elke omwenteling dieper naar binnen en drijft de aanslagpunten voor de remschoenen -tegenover de remcilinder- steeds verder uit elkaar.
Dit verhaal maakt ook duidelijk, dat je -wanneer je pompend moet remmen- eerst de stelnokken moet controleren, voordat je oordeelt dat je een lek in je remsysteem hebt.
Als je de remnok in de achterwielremmen op zijn verst hebt uitgedraaid, en de remschoenen komen dan nog niet tegen de trommel aan van onderen, dan ben je toe aan nieuwe bekleding op de remschoenen. Het is onwaarschijnlijk dat de stelnok 'versleten' is.
Nu begrijp je ook, dat je de stelnok eerst een stuk moet 'terug' draaien wanneer je de remtrommels van achteren wilt verwijderen. Dan komen de remschoenen van onderen naar elkaar toe -los van de trommel-, zodat het roestige randje in de trommel voorbij de remschoenen kan komen.
Het is een goede zak om eerst te begrijpen hoe het werkt en dan pas te gaan 'herstellen'. Anders ga je waarschijnlijk 'domme' dingen doen. En geld uitgeven aan zaken die je eigenlijk niet nodig had.
Dit is al een heel oude topic
16 Januari 2010
Ik denk dat de Mini al wijlen is
RE: Versnellingsbak stuk
Ingediend door Mini Giel op wo, 13-01-2010 19:14
Ik ben sinds kort trotse eigenaar van een mini 1000 uit 1976.
Nu heb ik het idee dat de versnellingsbak kapot is.
Ik was vrolijk aan het rijden in mijn mini, niets aan de hand, ik parkeer mijn mini en toen ik weg wilde rijden bleef de versnelling in de achteruit hangen.
Met veel pijn en moeite heb ik hem in de 3 gekregen en ben naar huis gereden.
Nu staat die in de garage en als de moter uit staat kan ik gewoon in elke versnelling komen zonder moeite of extreme kracht uit te oefenen.
Dus ik start de Mini weer en hij is in geen enkele versnelling te krijgen.
Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?