versnellingsbak van 1300 op 1000cc motor

default

RE: versnellingsbak van 1300 op 1000cc motor

zoals de titel het zegt ga ik proberen een versnellingsbak van een 1000cc onder een 1300 blokje zetten.

zijn er mensen die dit al hebben gedaan?
als die enkele tips hebben en soms weten of ik nog iets moet vervangen zou ik het heel aangenaam vinden als ze dit even laten weten.

ik heb al in de rover garage gehoord dat ik best het differentieel van een 1300 kan behouden omdat dit toch een stukje sterker is (zit ook een extra tandwieltje in dacht ik)

heel erg bedankt alvast

groeten,

stijn

RE: versnellingsbak van 1300 op 1000cc motor

Ja , dat klopt die van een 1300 heeft betere lagers en lagerschalen op het diff.
Ook is de eindoverbrenging te laag bij een 1000tje 1;3.765.
Van een 1300 1;3.1 of 1;3.211 of 1;3.95 of 1;3.75 (1992-2001).
Als je die van het 1000tje erop laat zitten draai je 5000rpm en ga je maar 127km/h en heel veel herrie!!
Maar je trekt iedereen eruit bij het optrekken (heeeeeel snel).
Ook een DAM2886 (voor 1992) is beter dan een DAM5626(na 1992) versnellingsbak.
Zie mijn topic 105BHP versnellingsbak waarom dat is(techniek algemeen).
Greetz , Jeroen2 ;)

default

RE: versnellingsbak van 1300 op 1000cc motor

maar stel nu als ik nu het 1000cc blokje erop laat zitten dan zou ik nog evenveel toeren draaien bij 127km/u?
klopt dat?

RE: versnellingsbak van 1300 op 1000cc motor

Even zoeken en je vindt er al bijv. dit endit topicover.
Je onderwerpregel spreekt trouwens je bericht tegen. Wil je een 1000 bak onder een 1300 blok zetten of omgekeerd ?

RE: versnellingsbak van 1300 op 1000cc motor

Zat even in het verkeerde topic, dus stel mijn vraag hier nogmaals.

Wat is het voordeel van een 1000-blok met een 1300 bak? Zoals hierboven staat zijn lagers en lagerschalen beter en is de eindoverbrenging anders. Dat laatste gedeelte is voor mij alleen een beetje abacadabra :? . Betekent deze andere overbrenging dat ik bij een zelfde snelheid lagere toeren heb als bij een 1000 bak. En wat trekkracht betreft, is een 1000-bak beter of een 1300-bak?

En dan nog 1 vraagje: Moet er nog iets aangepast worden aan de auto (niet de motor) als je er een 1000-blok met 1300-bak inhangt?

RE: versnellingsbak van 1300 op 1000cc motor

Die genoemde verschillen zitten in het differentieel. Niet in de bak dus(hoewel het ding wel aan de bak vast geschroefd zit).

Die "final drive" of eindoverbrenging zijn 2 tandwieltjes die net als op je fiets bepalen of je hoge of lage toeren moet trappen om een bepaalde snelheid te halen.

Oudere motoren hadden vaak vrij hoogtoerige eindoverbrengingen omdat ze toen nog niet zo van het milieu waren... :) Doe je veel snelweg dan is het ook wel fijn als je met 120 km/u niet erg hoog in toeren hoeft te rijden constant.