Versnellingsbak verwisselen

default

RE: Versnellingsbak verwisselen

Ik heb een losse motor gekocht, omdat in mijn mini m'n versnelingsbak garig is. In zijn "vrij" is de versnellingspook al moeilijk te bewegen, 1-2 gaat goed, 2-3 gaat NIET, 3-4 gaat wel weer goed. Zou dit aan de schakelvorken liggen? Snap alleen niet waarom ie dan ook in zijn vrij zo zwaar gaat.

Ik wil proberen te kijken wat de oorzaak is en de onderdelen die uit mijn bak gaar izjn te vervangen met onderdelen van de losse motor die ik heb gekocht. Nu hoor ik van veel mensen dat het overzetten van (een deel van ) een versnelingsbak heel veel en een heel erg kl*te werk is. Er moet vast wle iemand zijn die dit eerder heeft gedaan en mij hierover advies kan geven. Ik moet er nl. snel aan beginnen, want af en toe gaat ie gewoon niet in de 3e versnelling. (Vooral mijn vriendin vindt dit nogal eng als je de provinciale weg opduikt...)

Vr. gr.
Arno

default

RE: Versnellingsbak verwisselen

Als er een probleem is bij specifieke versnelling kunnen het wel eens de synchomesh (hoe je het schrijft weet ik niet) ringen zijn.
In dit geval ben ik daar niet zeker van.
Het vervangen van een versnellingsbak is niet zo heel moeilijk, het grootste probleem is het feit dat de motor uit de auto moet. Het is volgens mij niet mogelijk om versnellingsbak te vervangen met motor nog in auto.
Ik heb het zelf nog nooit gedaan dus voor echt advies moet je maar wachten op iemand met ervaring.

default

RE: Versnellingsbak verwisselen

Aha, nou de motor eruit krijgen is geen probleem. Ik heb een kennisje die wel redelijk wat hefapparatuur tot zijn beschikking heeft.

Ik ga eens geod die mini-vraagbaak doorlezen, eens kijken of ze wat interessants te melden hebben.

Vriendleijjke groeten
Arno

RE: Versnellingsbak verwisselen

aodijk schreef:
Ik heb een losse motor gekocht, omdat in mijn mini m'n versnelingsbak garig is. In zijn "vrij" is de versnellingspook al moeilijk te bewegen, 1-2 gaat goed, 2-3 gaat NIET, 3-4 gaat wel weer goed. Zou dit aan de schakelvorken liggen? Snap alleen niet waarom ie dan ook in zijn vrij zo zwaar gaat.



aai... bekend probleem :x
link

ik heb mijn probleem met de bak net verholpen. Is jouw Mini toevallig ook uit '88-'89?
Dan is het een probleem met een lager die uit het achteruitrijtandwiel gelopen is... dat was bij mij het geval tenminste.

Ik heb de bak eronder vandaan gehaald en een donorbak eronder geschroeft. ff het aantal tandjes op het tandwiel op de krukas tellen en je weet zeker dat de bak eronder geschroeft kan worden.

Ik heb hieronder een paar foto's van de site van iemand die hetzelfde probleem ook gehad heeft.


De foto hierboven is genomen vanaf de plek waar normaal het dif. zit. Je ziet nog net (in de rode cirkel) de uitgelopen bus.



Dit is dus het probleem, de bronzen bus is ongeveer 5mm uit het tandwiel gekomen. Hierdoor kan de schakelas niet ver genoeg naar voren waardoor het schakelen tussen enerzijds 1/2 en anderzijds 3/4 erg moeizaam gaat.

Suc6 (zal je wel nodig hebben ;))

default

RE: Versnellingsbak verwisselen

Zou die bus voor het achteruit-tandwiel te maken hebben met het feit dat de bak gaar is? Ik kan namelijk perfect schakelen van 1 naar 2 en van 3 naar 4. Ook zijn achteruit gaat perfect (naja, wel zwaar) Het enige probleem is van 2 naar 3! Dat lukt 6 van de 10 keer gewoon niet, of je moet hem d'r in "rammen".

Bedankt in ieder geval!!!!!!!

Arno

RE: Versnellingsbak verwisselen

aodijk schreef:
Ik kan namelijk perfect schakelen van 1 naar 2 en van 3 naar 4. Ook zijn achteruit gaat perfect (naja, wel zwaar) Het enige probleem is van 2 naar 3! Dat lukt 6 van de 10 keer gewoon niet, of je moet hem d'r in "rammen".



Bij mij begon het ook zo |:(

Op een gegeven moment kon ik alleen maar schakelen naar de rechterkant van de bak door de pook op te tillen.. en toen op een gegeven moment kon ik alleen maar zn 3, 4 en achteruit gebruiken :?
Lekker filerijden is dat :(

Toen heb ik maar besloten om het vervangen van de bak iets hoger op de prioriteitenlijst te zetten ;)
(zie mijn foto.. links :D)

maar bij Mini's uit '88-'89 is het een heel vaak voorkomend probleem. Er is in die tijd een kleiner lager gebruikt, dat er sneller uit blijkt lopen...

Rare jongens.. die Engelsen :9

default

RE: Versnellingsbak verwisselen

Aha, Ik heb inderdaad ook een mini uit '89. Zou dus inderdaad best eens zo kunnen zijn. Heb jij veel problemen ondervodnen met het ombouwen van de versnellingsbak? Kwam je een hoop porblemen tegen of paste het gewooon niet? Ik heb een motorblok uit '88 en ik weet zeker dat ie geod schakelt. Voor de rest weet ik het niet zo met dit motorblok. Ik speelt liever op zeker en verwissel alleen de bak. Heb ik nog wat onderdelen over van dat blokkie. Komt altijd van pas.

8) Arno

RE: Versnellingsbak verwisselen

aodijk schreef:
Heb jij veel problemen ondervodnen met het ombouwen van de versnellingsbak?



nee alleen met het losmaken van het vliegwiel. Je hebt een goede stevige vliegwieltrekker nodig, die had ik, maar heb ik helemaal krom getrokken. Daarna een paar stukken erop gelast en geen problemen meer gehad met het losdraaien van het vliegwiel. Voor de rest is het gewoon boutjes losdraaien en vastdraaien en klaar.
Ik zou wel oliekeerringen vervangen als ik jouw was. Je kunt er nu nog goed bij.

aodijk":32etsou5]Heb ik nog wat onderdelen over van dat blokkie.[/quote:32etsou5]

Ja een versnellingbak :P

default

RE: Versnellingsbak verwisselen

Ik heb geen vliegwiel trekker, maar ik heb gehoord dat je m.b.v. de linkse blokbout o.i.d. ook heel ver kan komen om het vliegwiel eraf te halen. Is het draad in het vliegwiel ook engels? Dat is toch linkse draad meestal? Of haal ik nou 2 dingen door elkaar? :? |:(
In ieder geval geef het me wel weer hoop om mijn Minietje weer soepel rijdend te krijgen.

groetjes

Arn 8)

RE: Versnellingsbak verwisselen

Volgens mij haal je nu inderdaad twee dingen door elkaar. Engelse draad weet ik zo niet of dat bestaat. Hoe dan ook is ook in Engeland rechts draad de standaard. Tenzijn de toepassing natuurlijk om links draad vraagt, dat weet ik niet of dat hier het geval is, maar in het geval van een vliegwiel kan ik me voorstellen dat hij zichzelf "losdraait" als de verkeerde variant wordt gebruikt.

default

RE: Versnellingsbak verwisselen

Ik bedoel te vragen of een vliegwieltrekker ook zelf te beunen is. Heb geen zin om zo'n ding te kopen om 2 vliegwielen eraf te halen en dan in de kast te leggen. Ik weet nl. niet zo 1,2,3 wat mini-rijders bij mij in de buurt zie evt. zo'n trekker zouden hebben. Ik ga het eens onderzoeken........... :D

p.s. dit is trouwens echt ideaal zo'n forum.

Arno

default

RE: Versnellingsbak verwisselen

Volgens mij werd de term Engelse draad voorheen gebruikt om de spoed in inches inplaats van milimeters aan te duiden. Men noemde het engelse draad omdat de Engelsen een afwijking hadden in het metrischstelsel. Zo hebben ze ook een afwijking in het links rijden en in Mini's. :P Maar die laatste afwijking hebben wij ook. :x ;) Vandaar dat je ook de term Engelsgereedschap, Engels doppensetje of Engelsesteek hoort.

RE: Versnellingsbak verwisselen

"Engels gereedschap" heeft niets met de draad te maken, maar met de grootte van de achtkant van bouten en moeren. Dat is inderdaad niet metrisch, maar inchmaten (en dan ook nog eens in 16-en van iches, dus geen 10-en).

RE: Versnellingsbak verwisselen

aodijk schreef:
Ik bedoel te vragen of een vliegwieltrekker ook zelf te beunen is.



ja dat is mogelijk. 8)

Je hebt 3 bouten (of draadstang met moeren = makkelijker) van de maat M10, gewoon normaal schroefdraad, geen Engels ofzo.
Daarnaast heb je een grote centrale moer met bout nodig. En een dikke plaat ijzer (1cm is niet genoeg, been there... )

Dan neem je de maten van de 3 gaten in het vliegwiel over op de plaat ijzer, en las je de grote moer op de plaat ijzer.

dan is de vliegwieltrekker klaar voor gebruik.

(wel de centrale bout en plaatje erachter uit het vliegwiel verwijderen)

Dan zorg je ervoor dat de centrale bout alleen op de krukas druk en draai je de bout langzaam steeds strakker, gelijk ff de moeren op de 3 draadstangen aandraaien zodat je zoveel mogelijk kracht kan zetten op het vliegwiel.

Op een gegeven moment staat je vliegwieltrekker strak, dan geef je met een moker een flinke klap op de vliegwieltrekker en komt ie eraf. :D

Trouwens, zo ziet een vliegwieltrekker eruit als je hem zou kopen. Kost ongeveer 25 Euro .

RE: Versnellingsbak verwisselen

Juist, dat is dus inderdaad de DIY-vliegwieltrekker. Helaas is deze niet al te stevig zoals iemand al aangaf. Ikzelf heb gelukkig (binnenkort) de beschikking over de trekker die ze bij de vroegere (mini) garages gebruikten, en kan vertellen dat deze wel 10x zo zwaar is, en dat dit GEEN overbodige luxe is.

Als je er een zelf maakt is een oud vliegwiel een aardige basis. Zelf nog niet geprobeerd (geen oud vliegwiel in bezit).

Overigens de onduidelijkheid over engelse maten en draden: Ze bestaan beide. Het komt er gewoon op neer dat de engelsen vroeger alles in inches deden, en dus alles afwijkt (draad sleutelwijdtes ed..) Maar het draad in een vliegwiel uit 88 is gewoon rechtse M10. De oudere (a-blokken) hebben wel engels draad!!

default

RE: Versnellingsbak verwisselen

Zou dat busje ook het probleem kunnen veroorzaken waardoor mijn mini, als ik van de 1 naar de 2 schakel, plotsklaps uin de achteruit schiet?. mijn"normale"achteruitschakeling werkt ook niet....hij hort en stoot dan, maar gaat niet achteruit. De overige versnellingen werken trouwens wel!!!!!

RE: Versnellingsbak verwisselen

Hey, even een vraagje wat betreft type versnellingsbakken.
Past elke bak op elke motor? of zit er verschil in 1000/1275cc, A of A+, etc etc. of kan ik gewoon een willekeurige bak (Evt van een 1000cc tje afschroeven) onder mijn 1275 metro blok(van '91) hangen? alvast bedankt!

RE: Versnellingsbak verwisselen

In principe moet het gewoon passen. Die van een 1000 en een 1100 zijn altijd uitwisselbaar. Die van een 1275 is, als het goed is als bak hetzelfde, maar de lagers zijn blijkbaar iets anders.

RE: Versnellingsbak verwisselen

RE: Versnellingsbak verwisselen

Ow, niet goed gezocht :o Bedankt voor de links!

RE: Versnellingsbak verwisselen

hey, ik heb inmiddels een wisselbak, (van een 1000tje uit 89) en is er een manier om te controleren of hij nog goed is voor ik hem inbouw(syngromessen, lagers, etc)? En ik wou hem even doorspoelen met diesel, kan dit schade opleveren of kan dit gewoon. Bak heeft een tijd stil gestaan, hierdoor is de nodige drap onderin gezakt :r

Edit; nog een vraagje, hoort er een pakking tussen het middenblok en de versnellingsbak? of gaat dit met vloeibare pakking?

RE: Versnellingsbak verwisselen

Ik zou gewoon schoonspoelen met benzine, geen diesel. Schoonmaken is altijd verstandig.

Er hoort idd nog een pakking tussen uit 3 delen. 2 papier, 1 stuk rubber.

RE: Versnellingsbak verwisselen

okay, dan met benzine, maar is er een manier om te checken of de bak nog goed is? of is het gewoon monteren en hopen dat'ie goed is?

RE: Versnellingsbak verwisselen

[size=75:1gtoze4c][topics samengevoegd - Crispy][/size:1gtoze4c]
Hallo,

ik heb even lopen zoeken op het forum maar kon niet echt een vergelijkbaar topic vinden met mijn probleem.

Sinds kort krijg ik de bak niet in de 3e en 4e versnelling (rechterkant dus). alleen als ik lang met de pook aan het klooien ben wil ie er nog wel eens inschieten.

is dit een probleem in de versnellingsbak of in het schakelsysteem (ik moet zeggen dat er ook echt veel speling op de pook zit)

alvast bedankt!

Pieter!

default

RE: Versnellingsbak verwisselen

Pieter! schreef:

ik heb even lopen zoeken op het forum



## ??????????????????????????

'moeilijk in 3e en 4e versnelling krijgen' ingevoerd in 'search' geeft 26 resultaten met elk talrijke pagina's..

al die 100 (of zo) pagina's doorgelezen en niks gevonden?

RE: Versnellingsbak verwisselen

Heb inderdaad heel wat pagina's doorgenomen.

Het enige wat er op lijkt was eigenlijk dit verhaal

Op een gegeven moment kon ik alleen maar schakelen naar de rechterkant van de bak door de pook op te tillen.. en toen op een gegeven moment kon ik alleen maar zn 3, 4 en achteruit gebruiken



Mijn vraag was dus of dit meteen aan de versnellingsbak ligt (maakt niet veel uit, komt toch een nieuwe aan), of dat het ook aan je schakelmechanisme kan liggen (door die speling ofzo).

En een antwoord op die vraag kon ik helaas niet uit die 100+ pagina's vinden.

default

RE: Versnellingsbak verwisselen

Pieter! schreef:

Mijn vraag was dus of dit meteen aan de versnellingsbak ligt (maakt niet veel uit, komt toch een nieuwe aan), of dat het ook aan je schakelmechanisme kan liggen (door die speling ofzo).




## ik kan hier in het koffiedik natuurlijk slecht voelen hoe jouw pientere pookje aanvoelt.
persoonlijk vind ik het schakelmechanisme van die dingen nogal 'sloppy'.
heel anders dan het directe gevoel bij mijn Maserati.

maar als je toch een nieuwe bak van de plank kunt trekken en inbouwen, kun je meteen de roll-pins van de schakelstang en de ophangrubbers van de pookvoet vervangen.

ik denk dat je probleem in de bak zelf schuilt, maar die pins en rubbers zijn peanuts bij de kosten van een nieuwe versnellingsbak.

hth

RE: Versnellingsbak verwisselen

Ik denk dat ik mijn pook zo'n 10 cm heen en weer kan bewegen als ie in de versnelling staat.

Over welke onderdeeltjes spreek je precies dan die ik kan vervangen? (Heb je misschien een plaatje hiervan?) Kan nl ook in mijn Haynes niets vinden hierover, maar dat komt omdat dat hoofdstuk mist... (misschien toch maar eens een goede versie aanschaffen..)

alvast bedankt!

RE: Versnellingsbak verwisselen

Pieter.

In het Haynes boek staat in hoofstuk 7A.3 een plaatje.
Het gaat om het mechanisme onder de pook.
Als je in de bak zoveel ruimte zou hebben loopt de olie er ook uit.
Onder de pook zit een bakje en hierin moet je de slechte delen vervangen.

Ik heb er ook een plaatje bij gedaan.



Ik hoop dat dit helpt.

Succes

Leon

default

RE: Versnellingsbak verwisselen

Leon Wiltink schreef:

Ik heb er ook een plaatje bij gedaan.




## het gaat om nummertje 1 rechts. (2 stuks dus).
de roll-pins vallen buiten beeld links.

overigens moeten die rubbertjes er wel in flarden bij hangen wil je die 10 cm. slack in je pook hebben.

RE: Versnellingsbak verwisselen

Super,

hier kan ik mee vooruit! Volgende week maar eens gaan klussen.

Bedankt allemaal!

RE: Versnellingsbak verwisselen

Zoek even op het lagerbus van de achteruit tandwiel...

Het probleem zal waarschijnlijk daar in zitten. Bekend probleem bij bakken van rond '90... ;)

RE: Versnellingsbak verwisselen

http://members.lycos.nl/tb998van/mosbas/p19b.jpg

de roll-pins zijn nr 3 en er zitten er 2 in nr 2.
Als 1 van de 2 nr 20 (rubber ophangklosjes) los/kapot o.i.d. is dan hangt je hele pook ook te zwabberen, en kan je dus ook moeilijk schakelen .. daar zou ik zeker even naar kijken.

HTH,
Theo van den Bogaard

default

RE: Versnellingsbak verwisselen


de roll-pins zijn nr 3 en er zitten er 2 in nr 2.



## ja, dat plaatje en die pins bedoelde ik ook.

Als 1 van de 2 nr 20 (rubber ophangklosjes) los/kapot o.i.d.


## week, gaar o.i.d.
hoewel nieuwe ook nogal slapjes zijn

RE: Versnellingsbak verwisselen

Zoals Minipower ook zegt, zeer waarschijnlijk het achteruittandwiel...

default

RE: Versnellingsbak verwisselen

## ik dacht te lezen dat TS schreef dat er sowieso een nieuwe (nog wel) versnellingsbak onder ging.
dan lijken me eigenlijk oorzaken die in de bak zelf liggen (tandwielen, lagerbusjes) geen rol meer te spelen.
als ie de pook/het overbrengingsmechanisme [i:uhq0v5vl]wel[/i:uhq0v5vl] wil houden, zijn probleempjes/oorzaken daarin wel van belang (t.a.v. de vraag)

RE: Versnellingsbak verwisselen

Als er toch een nieuwe bak in gaat, waarom dan doordenken??

schakelmechanisme onder je auto is met 10 minuten vervangen, dus daar kun je dan over nadenken.

bak vervangen en dan verder kijken.

Theoretische problemen bedenken wordt je niet echt wijzer van.

RE: Versnellingsbak verwisselen

Chat verwijdert.

Ff voor de volgende keer: Als je een topic vind wat er redelijk lijkt op je eigen vraag, dan is het het idee dat je dan in dat topic je vraag stelt/om verduidelijking vraagt. ;)

[betreffende topics samengevoegd - Crispy]

RE: Versnellingsbak verwisselen

Beste mensen

Ik heb na mijn vakantie een andere versnellingsbak opgehaald en deze ziet er voor zover ik deze kan beoordelen goed uit. Deze wil ik graag monteren en heb hier een stappenplan voor gemaakt (samen met wat andere reparaties en controles). Wil iemand die misschien voor mij controleren en aanvullen waar nodig? Dan kan ik (hoop ik) beter inschatten waar ik mee bezig ben en hoe lang het gaat duren. Heb het in een Word bestand gemaakt, en kan die geloof ik niet zo op het forum zetten.

Als iemand er naar zou willen kijken stuur ik hem graag via PM.

Alvast bedankt!

Pieter!

RE: Versnellingsbak verwisselen

Je kan de tekst gewoon kopieren in word, en hier weer plakken :)

RE: Versnellingsbak verwisselen

Bij deze dan, hopen dat het niet als spam gezien wordt?!



1. Motorblok eruit halen (zie uitwerking 1)
2. Kop eraf halen (naar garage brengen, voor vlakken en evt. persen)
3. Blok schoonmaken evt. spuiten en versnellingsbak verwisselen (nieuwe pakkingen ertussen) (zie uitwerking 2)
4. Onderblok vlakken (nieuwe kopbouten)
5. Kop ophalen, spruitstuk bouten vervangen
6. Kop monteren (kleppen stellen)
7. Nieuw wormwiel voor snelheidsmeter monteren
8. Nieuwe motorsteunen monteren
9. Eventueel nieuwe radiateurslangen monteren
10. Motorblok erin hangen
11. Schakelmechaniek controleren en onderdelen vervangen (zie plaatje 1)
12. Extra motorsteun monteren
13. Fusee’s rondom controleren
14. Wiellagers rondom controleren
15. Remmerij rondom controleren
16. Handrem opnieuw afstellen
17. Ontsteking en carburateur eventueel opnieuw afstellen

Boodschappenlijst
1. Motorsteunen
2. Pakkingset versnellingsbak
3. Pakkingset kop
4. Pakkingset spruitstukken
5. Pakkingset carburateur
6. Kopbouten
7. Spruitstukbouten
8. Onderdelen schakelmechaniek
9. Aandrijfas rubbers (binnenste)
10. Olie keerringen versnellingsbak
11. Nieuw wormwiel voor snelheidsmeter




Uitwerking 1 (Motorblok demonteren)
1. maak de accu los!!!
2. je kruipt onder de auto en tipt de pen uit de schakelas zodat je schakelmechanisme loskomt.
3. boven de schakelas zit ook nog een bout en moer, ook deze los en eruit.
4. knip de straps los van de aandrijfaspotten.
5. maak de grille los en leg deze netjes weg.
6. bouw de dynamo uit.
7. bouw de startmotor uit
8. verwijder de verdeelkap en rotor.
9. verwijder je sproeiertankje
10. haal het luchtfilterhuis eraf
11. maak de draden van de oliesensor, koelwatersensor en ontsteking los.
12. maak de gaskabel, chokekabel en verwarmingskabel los.
13. Carburateur verwijderen
14. verwijder je in en uitlaatspruitstuk.
15. tap je koelwater af en demonteer de radiateur met huis.
16. maak de koppelingsleiding los van koppelingshulpcilinder en dop deze af.
17. maak de rembekrachtige los van het schutbord, haal de splitpen uit de hevel. en
18. buig voorzichtig de gehele rembekrachtiger uit de motorruimte en leg hem op een dikke onderlaag op je bijrijdersspatbord, de leidingen hoeven NIET los.
19. maak het bovenste hondebot los.
20. krik de voorkant op en ondersteun met degelijke assteunen.
21. verwijder de voorwielen.
22. maak het onderste hondebot los (niet op alle mini's)
23. maak de onderste fusees los en trek de fusees uit de onderste draagarmen.
24. maak de onderste motorsteunen los
25. bevestig de motortakel en til het motorblok een beetje omhoog uit de motorsteunen.
26. door de voorwielophanging aan de onderkant naar buiten te trekken, trek je de aandrijfassen uit de kommetjes aan het blok.
27. als het goed is hangt je blok nu los in de takel, alleen de km-tellerkabel zit nog vast, deze kan je losmaken als je blok half boven de auto hangt, of je maakt hem achter je dash los en pulkt hem uit je bulkhead...

Uitwerking 2 (Versnellingsbak verwisselen)
1. Bouw de koppeling en vliegwiel uit. (Zie Haynes)
2. Plaats de oliekeering-beschermer 18 G1043 op het primaire tandwiel. (Duck tape werkt ook, vervang hoe dan ook alle oliekeringen waar je aan werkt)
3. tik de borgplaatlippen van de vliegwielmoeren los; verwijder de bouten en moeren en vervolgens het vliegwielhuis. (Hier is het dat ik vermelde de bouten te noteren)
4. Verwijder de twee bouten waarmee de radiateur aan de linker motorsteun zit.
5. Draai het oliefilter los en verwijder het filter.
6. Verwijder alle bouten moeren en veerringen waarmee de versnellingsbak vast zit aan de motor.

RE: Versnellingsbak verwisselen

hey, ziet er prima uit! Alleen waar om haal je de kop er af? dit heeft neem ik aan met de andere reparaties te maken? heeft namelijk niks met de versnellingsbak te maken.
en verder:
Ik heb nergens een pakking kunnen kopen voor het zijdeksel dat op de motor en wisselbak komt,(hoe heet dat ding??) en heb er zelf één van pakkingpapier moeten maken. Als dit bij jou ook het geval is, let dan op de dikte, als deze pakking te dun is blokkeert de boel. Ben uit ervaring wijs geworden...

Voor het motorblok demonteren:
Punt 11 en 12; label al deze stekkertjes!
Punt 15; Ik heb de motor er met radiator en al er uit te getakeld, en heb buiten de mini het water afgetapt. scheelt heel wat gepruts.
Punt 16; Koppelingsvloeistof hoef je er niet uit te laten, je kunt de hulpkoppelingscilinder gewoon los bouten, en aan de kant hangen, dus de leiding laten zitten.

Succes!

RE: Versnellingsbak verwisselen

Kop heeft inderdaad een andere reden, heb eerder koppakking vervangen maar niet gevlakt... ben ik toch niet helemaal tevreden over... verder nog opties voor het boodschappenlijstje? (iets wat ik beter meteen kan vervangen als ik toch bezig ben).

Owh ja nu nog op zoek naar een klusruimte ;)

RE: Versnellingsbak verwisselen

Pieter! schreef:

Boodschappenlijst

3. Pakkingset kop
4. Pakkingset spruitstukken
5. Pakkingset carburateur






dit was bij mij 1 set,

en tsja, als je toch alles eraf hebt zou ik gelijk de termostaat even controleren/vervangen en de temperatuursensor (kosten beiden niet veel, maar kunnen je wel veel narigheid besparen :9 :9 :9 )

RE: Versnellingsbak verwisselen

Zo, eindelijk twee daagjes aan de Mini kunnen werken. We hebben het blok eruit gehaald, motorsteunen en rubbers vervangen. Hangt er nu weer strak in. Ook de versnellingsbakproblemen zijn verholpen door het schakelmechanisme te "reviseren" (met die roll pins inderdaad).

Nog drie problemen verhelpen en dan is de mini weer als "nieuw".

- Wiellager en fusee's aan de bestuurderskant (blijft een terugkomend probleem)
- Na lange rit blijft het gas nog hangen (misschien verwarmd inlaatspruitstuk weer aansluiten?)
- Rechterdeur spuiten

Ik zal alle topics nog eens goed doorzoeken voor bovenstaande problemen.