versnellingsbak wisselen - wat zou je nog meer doen?

RE: versnellingsbak wisselen - wat zou je nog meer doen?

HI mini vriendjes,

heb een 1275 uit 1989 gekocht - met een versnellingsbakprobleem (dat wisten we).
Van 3 naar 2 schakelen gaat beroerd, en volgens de vorige eigenaar komt dit door een synchromeshring die niet OK is.
Een andere bak heb ik erbij gekregen.

Nu druk in de weer, werkplaatshandboek erbij, en bezig het blok uit te bouwen.
Dat gaat zover best OK, maar mijn vraag is: wat adviseren jullie om, nu het blok er straks toch uit is, nog meer te doen?
En is het 't makkelijkst om een motortakel van 1 ton te gebruiken? of zijn er alternatieven?

thanks,

Gerrit

RE: versnellingsbak wisselen - wat zou je nog meer doen?

meteen je koppelingsplaat nakijken of ie nog lang meekan...

verder zou ik de motorsteunen vernieuwen, als je blok eruit is, is het zo gebeurd, het zijn de kosten niet en als ze slecht zijn over een jaar baal je dat je er bijna niet bijkan...

oliefilter ook nieuw, er gaat toch nieuwe olie in, dan ook een nieuw filter.

aandrijfaskeerringen en schakelaskeerring nieuw in de andere bak zetten, scheelt lekage later...

RE: versnellingsbak wisselen - wat zou je nog meer doen?

check van te voren of de andere bak goed is ..

vergeet ook je krukaskeerring niet
nieuwe pakkingen en alles wat verder aan slijtage onderhevig is nalopen en indien nodig vervangen

een motortakel is het makkelijkst, maar anders kan je hem er met een paar man ook uit tillen

(overigens zijn er bij mijn weten in 1989 geen 1275's standaard geleverd)
succes,
Theo van den Bogaard

RE: versnellingsbak wisselen - wat zou je nog meer doen?

Oliepomp controleren of gelijk vervangen is ook niet verkeerd.

RE: versnellingsbak wisselen - wat zou je nog meer doen?

ja dat van die 1275 uit 89 = scherp opgemerkt!!
het betreft inderdaad een "bovenkant" van een Metro!

thanks voor de reacties

Gerrit

RE: versnellingsbak wisselen - wat zou je nog meer doen?

Red Flame schreef:
oliefilter ook nieuw, er gaat toch nieuwe olie in, dan ook een nieuw filter.



500 km rijden en dan weer olie verversen, zo is het ergste slijpsel uit de olie en zal niet nog 10.000 km rond dwarrelen door de motor heen.
(je kan het oude oliefilter laten zitten en de nieuwe er dan pas op doen)

Verder moet je ook goed kijken of de tandwielen nog goed zijn, zelf heb ik toen de 'kerstboom' en nog een tandwiel vervangen omdat deze iets wat ingesleten waren (te lang met te weinig synchromes ring gereden).

RE: versnellingsbak wisselen - wat zou je nog meer doen?

als je dan toch alles eruit hebt kijk dan ook even je remleidingen na, nu kan je er goed bij.
en de hondebotjes bekijken of de rubbertjes nog goed zijn.
roest vorming aanpakken.
de dingen die je aan het blok moet doen zijn wel beschreven.
en de motortakel zou ik zeker gebruiken, veel meer controle dan met een paar vriendjes en blokje eruit tillen.

succes
Joost

RE: versnellingsbak wisselen - wat zou je nog meer doen?

bij een 1989 metro blok/bak.........

Het achteruit rij tandwiel vervangen...deze bouwjaren zijn zeer slecht leert mijn eigen ervaring..:x >
De binnenste bronzen bussen uit het tandwiel<2 stuks> willen nog wel eens los komen...oudere bakken van voor 1988 en nieuwere na 1990 hebben dit niet..
Deze hebben maar 1 lange bronzen bus in het tandwiel zitten..en die kan er nooit uitkomen.
Zoals gezegd..zelf paar maanden geleden dit euvel gehad..
Heleboel werk/frustratie voor een bronzen bus van 10 euro.. :x |:( :((

Ik heb mezelf voorgenomen om hier op te letten in de toekomst met andere bakken/motoren..

Voor de rest:
-Oliekeering krukas
-Oliekeering schakelstang
-Oliekeering in je distributie deksel.
-Koppelingsplaat
-Lager bij de koppeling
-Kettingspanner distributie
-Ketting distributie
-Onderste 2 motor steunen..
-Filter en olie..;) >
-Pakkingen..;) >

de rest kan naderhand wel of je kan er achteraf nog redelijk bijkomen zonder moter eruit of helemaal los te maken..

suc6 ermee. d:)b

RE: versnellingsbak wisselen - wat zou je nog meer doen?

clubbie schreef:
oudere bakken van voor 1988 en nieuwere na 1990 hebben dit niet..



Jawel, er moest iemand bij Rover eens iets veranderen omdat het dan goedkoper werd. Bleek toch niet zo'n succes te zijn... Maar ook bakken van 1988 en enkele van 1987 hebben dit verschijnsel.

RE: versnellingsbak wisselen - wat zou je nog meer doen?

clubbie schreef:

-Lager bij de koppeling




Druk lager ;)

RE: versnellingsbak wisselen - wat zou je nog meer doen?

aber hallo minivriendjes,

ik heb het blok er inmiddels uitgehaald.
Koppeling eraf (jezus, wat een knal gaf dat!!), en nu bezig de bak te demonteren.
Heb toch maar zo'n handige "takel" gekocht!

Bedankt voor jullie tips!

heb nog wel een vraag: de krukaskeerring aan koppelingszijde zal ik vervangen. Raden jullie de keerring aan de andere kant ook aan te vervangen? en moet ik daarvoor de poelies erafhalen?

ik hoor t wel

thnx

Gerrit uut Apeldoorn