Versnellingsbakhuis vervangen of herstellen

RE: Versnellingsbakhuis vervangen of herstellen

Even een berichtje om de meningen te peilen. Ik heb laatst een olielekkage gevonden midden op het gegoten aluminium een paar centimeter boven de aftapplug. Omdat de diffpakking ook lekte heb ik inmiddels het hele blok eruit gehaald en een lege versnellingsbak overgehouden om het 'gaatje' te checken. Aan de binnenkant van de plek die lekt is geen scheur te zien, maar toch blijft hij lekken als ik het gedeelte met olie vul. Het gaat om een mpi-bak

- Kan het aluminium poreus worden?
- Is dit met een tig-lasje op te lossen?
- Of is het slimmer om een andere bakbehuizing te gebruiken en waar moet ik dan op letten?

De versnellingsbak zal verder volledig gereviseerd worden omdat de boel nu toch al open ligt. Ik dacht verder gelijk de oliepomp te vervangen, zal ik nog andere dingen gelijk vervangen?

RE: Versnellingsbakhuis vervangen of herstellen

Ons land telt een heel aantal specialisten die heel goed aluminium kunnen lassen.
Verwacht dat ze de breuk uitslijpen tot zo diep die gaat en dan de bak op temperatuur brengen in een oven en dan de las leggen, waarop de boel langzaam afgekoeld wordt.
Dat kost natuurlijk wel een paar honderd euro.
Alternatief is; een (lege) bak op de kop tikken en die in orde maken, zoals je van plan was met je eigen bak te doen..
Ben je een paar honderd euro kwijt.

RE: Versnellingsbakhuis vervangen of herstellen

Ik zou idd een ander bakhuis op de kop tikken.
Goedkoper (veel) en sneller.
Knappe Alu lassers zijn schaars.. Beunen ten overvloed.
Alle rod change bak huizen zijn t zelfde in princiepe. Alleen bij de meeste zit het hoofdlager/as vast met 3 bouten en bij sommige zoals een DAM 2886 ( gietnummer voorzijde van bak) zit ie met 4 bouten vast. Kan wat meer kracht op hebben/ druk is wat beter verdeeld op t lager.

Ik heb er evt nog wel enkele staan, zijn compleet met inhoud.. Maar wel voor revisie.. ( rot lager erin enz). Huizen zijn perfect.

Let op dat vaak de diff deksel bij een bak hoort.. Als je een diff deksel omwisselt kan je vaak ( niet altijd) lekkage verwachten ook als je er een juiste pakking tussen doet. Lijkt of die op elkaar ingeslepen zijn.

Oliepomp vervangen kan geen kwaad als je toch alles open hebt. Opletten dat je de juiste koopt...)
Vaak knal ik er een turbo pomp in. Sommige vinden dat overkill maar nooit problemen mee gehad. Ga je ooit opvoeren zit je altijd goed..)

Opletten als je een bakhuis koopt 2e hands dat de draad van de aftap plug in orde is!!
Scheelt je hoop geporrel..

RE: Versnellingsbakhuis vervangen of herstellen

Alle rod change bak huizen zijn t zelfde in princiepe. Alleen bij de meeste zit het hoofdlager/as vast met 3 bouten en bij sommige zoals een DAM 2886 ( gietnummer voorzijde van bak) zit ie met 4 bouten vast. Kan wat meer kracht op hebben/ druk is wat beter verdeeld op t lager.



Men is van 4 naar 3 bouten terug gegaan daar het 4e boutgat vaak al onder normale omstandigheden scheurde.

Diff deksels met "G"nummers papier pakking gebruiken en diff deksels met "DAM"nummers alleen vloeibare pakking gebruiken, anders zitten de diff-lagers te "los"en ontstaat lekkage.

Een "prima" oliedruk wil niet zeggen dat de lagers goed gesmeerd worden, dat bepaald oa de lagerspeling.