Versnellingsproblemen

default

RE: Versnellingsproblemen

Hoi,

Als ik de koppeling intrap en hem in de 1 ze, kan ik gewoon wegrijden. Zodra ik de koppeling intrap om naar de 2 te schakelen, krijgt de motor een opdonder en schiet naar mijn idee in de achteruit!!! klotegevoel dus en niet te best voor de motor.
Ook als ik hem in de achteruit zet, schokt en stoot de motor wel, maar kom niet echt achteruit.....
Wie weet wat dit is????

RE: Versnellingsproblemen

Heb je ook last van "tanden poetsen" ?

Dan zou ik de koppelings bediening eens controleren, zit er nog wel genoeg olie in, is ie goed ontlucht etc. En even kijken of er geen motor olie uit het vliegwielhuis loopt aan de onderkant.

default

RE: Versnellingsproblemen

denk niet dat het met de koppeling te maken heeft, maar eerder me de versnellingen....Ik kan wel goed de 2,3 en 4e gebruiken.....prolemen beginnen bij de 1 en achteruit. Die werken toch niet of oliedruk?

RE: Versnellingsproblemen

rgeisink schreef:
denk niet dat het met de koppeling te maken heeft,



Dus zonder zou ie ook moeten op en afschakelen dan?
Ik denk dat het er heel veel mee te maken heeft.


rgeisink":17cmyrtv]Zodra ik de koppeling intrap om naar de 2 te schakelen, krijgt de motor een opdonder[/quote:17cmyrtv]

Dan vraag ik ook net als Crispy deed of ie dan knarsetand? of wel tandjes poetst?
Misschien is de koppeling we gewoon op.
Zet em eens met de voorbandjes tegen de stoeprand aan en zet em in de 2,laat de koppeling komen.
Slaat ie af of blijft ie lopen.
Slaat ie af,dan is je koppeling nog oke.
Draait ie door dan is ie dus versleten.
Slipt ie als je schakelt en optrekt?

default

RE: Versnellingsproblemen

Ik kan wel rijden in de 2, 3 en 4, maar moet dan in de 2 optrekken, omdat ik niet van de 1 naar de 2 kan. Hij knarsetand niet, maar klinkt wel iets rauw.
Tevens de achteruit. Krijg hem trouwens alleen als ik stilsta, voor bijv. stoplicht, terug naar de 2 zodat ik weer kan optrekken. Als ik hem in de achteruit heb, hort enstoot ie, maar komt niet achteruit.

RE: Versnellingsproblemen

De bak werkt altijd mechanisch, dus oliedruk heeft daar niks mee te maken.
Er zitten drie vorkjes in; 1 voor de achteruit, 1 voor de 3e en 4e versnelling en 1 voor de 1e en 2e versnelling (opgestapeld in die volgorde) van 1e naar achteruit schakelen is een hele klus, zelfs als je het opzettelijk zou willen doen.

Hoogstwaarschijnlijk is er een synchromesh (o.i.d.) stuk. Als eerste kan je eens kijken of er rommel in je olie zit; ofwel aftappen .. stukjes metaal of slijpsel in de olie geven aan dat er iets mis is.
Als er echt iets in je bak stuk is moet de hele motor eruit, als je er mee doorrijdt heb je kans dat je je hele blok kapot rijdt

Kan je stilstaand, met de motor uit, wel een versnellingen inschakelen? (met een beetje voor- en/of achteruit duwen zou alles moeten werken).

Met een helper kan je zien/meten of je koppelingshefboom in ieder geval ver genoeg op en neer gaat (als je wel in 1 gewoon weg kunt rijden denk ik dat de koppeling wel meevalt).

Er kunnen ook nog andere dingen mis zijn natuurlijk; teveel zijdelingse speling op de krukas bijvoorbeeld

HTH,
Theo van den Bogaard

RE: Versnellingsproblemen

Dus alles schakelt ie goed,laten we zeggen "soepel" ;) ,behalve van 1 naar 2 toe,dat gaat dus belabberd en de achteruit ook.

Ik heb wel eens als ik te haastig van 1 naar 2 schakel dat ie ff knarst en dan ook met een schok erin gaat,maar das mijn haastigheid.


Synchromesh kapot begint bij mij nu de lamp te branden ineens.
Hoe schakelt ie terug van 3 naar 2?

default

RE: Versnellingsproblemen

Als de motor uit is kan ik zonder moeite soepel naar alle versnellingen schakelen.
Het terugschakelen van de 3 naar de 2 durf ik niet aan met de vrees dat ie weer onverklaarbaar in de achteruit schiet.
De wielen slippen dan abrubt achteruit en de auto krijgt dan een opdonder.
De koppeling voelt ook goed aan.
Onder op de stang van de versnellingspook zit een busje die de pook aan de bak koppel.
In hoeverre zou die er iets mee te maken kunnen hebben???
Het busje zit vrij losjes met als gevolg dat de pookstang er ook redelijk los inzit.....

default

RE: Versnellingsproblemen

Daar mag wel wat speling op zitten, maar te veel (wat is te veel)is niet goed en kan invloed hebben.
Zo ook het pennetje onder de schakelkogel die onder in het huis zit van de pook.
Ik denk nl dat je het eerder in het laatste moet zoeken.

default

RE: Versnellingsproblemen

Volgens mij kan ik het schakel gebeuren met pook er dus beter even helemaal afhalen en nakijken?
Als dat pennetje eruit is of kapot is, waarom kan ik dan wel in de 2,3 en 4 rijden?