vervangen binnenste aandrijfashoes

default

RE: vervangen binnenste aandrijfashoes

hallo,

nu bezig met een van de mini`s van mijn broertje(arvid nl)..heb de kleprubbers vervangen,koppakking,stuurhuishoes,aandrijfaskeerringen maar nu is ook een van de binnenste aandrijfashoezen stuk...Hoe moet je die vervangen???Moet je daar de complete as uit je fusee halen of kun je dit ook anders doen?Omdat ik de aandrijfaskeerringen heb vv is de stuurkogel los en de bovenste fuseekogel zodat de as naar buiten kantelt.Ik hoor het wel(heb de zoekfunctie gebruikt maar kon er niks over vinden)Alvast bedankt voor de moeite.

mvg sandro

RE: vervangen binnenste aandrijfashoes

Als je de boel los hebt, dus één v/d fusees, is dit een simpel klusje ... oude hoes verwijderen, de nieuwe goed warm maken in heet water en vervolgens over de as schuifen. Let wel op dat je dit voorzichtig doet ... zo'n rubber hoes is redelijk kwetsbaar.

Succes ermee!

RE: vervangen binnenste aandrijfashoes

Oja, je moet ook even het lager wat in de potjes zit uit elkaar halen. Let op de kogels. Na montage van de nieuwe hoes, kogels weer terug drukken, het geheel voorzien van nieuw lagervet en terugplaatsen.

default

RE: vervangen binnenste aandrijfashoes

het is dus voldoende om bv de bovenste fusee los te halen en de onderste vast te laten zitten en dan het hele zooitje naar buiten kantelen???

RE: vervangen binnenste aandrijfashoes

Sandro,

Ik heb deze zomer met de fusee gelijk ook een binneste hoes vervangen. Als deze al langere tijd kapot is geweest kan het zelfde effect optreden dat ik had. Het lijkt alsof er olie lekt uit de koppeling. Het zwarte lagervet was namelijk fijn met regenwater vermengt tot de viscositeit van afgewerkte olie. Ik had wel beide fusees los maar misschien gaat het met 1. Ik heb de gehele as uit de binnenste koppeling getrokken. Het lagervet vervangen was toch nodig. Ik heb daarna de kroon met een beitel van de as geslagen. Kijk uit voor het kleine rubber ringetje dat er tussen zit. De kroon er niet afhalen betekend dat de hoes van de fusee kant over de as en door het subframe moet worden geduwd. De as eruit was makkelijker. Na alles te hebben gereinigd. Je kan met een doek om je hand zo de koppeling inals de kroon eruit is. Daarna de kroon weer op de as geslagen met wat lagervet op de ribbels. De koppeling volgestopt met lagervet de de kogels in de kroon geplakt met veel lagervet. Daarna het de as met kroon weer in de koppeling. Ik kreeg wel problemen met de hoes aansluiten op de koppeling. Ik had de hoes om de as op de verkeerde plaats vast gezet met een tie-rip. Die moest er dus weer af wilde de buitenhoes rond de koppeling kunnen worden vastgezet. Bekijk gelijk als de kroon en kogels schoon zijn hoe de verwering is. De as is ook van de kroon te trekken als deze nog in de koppeling zit maar daar is een ingewikkeld stuk speciaal gereedschap nodig. Kroon of kogels te slecht betekend een komplete koppeling vervangen.
Moeilijkheids graad voor de DIY: 2 sterren :)

default

RE: vervangen binnenste aandrijfashoes

dus die "kroon" kan er wel af?dat wisten we dus niet zeker want we hebben nog een oude aandrijfas liggen en daar hadden we het eerst op geprobeerd maar die kregen we er dus niet af!!Denk dat ik gewoon maar ff de hele as eruit haal voordat ik wat ga slopen!!

RE: vervangen binnenste aandrijfashoes

Sorry, Even afwezig geweest. Met behulp van een dagje kruipolie, een bankschroef en een steenbeitel kon de kroon er voorzichtig af worden 'geslagen'. De as stevig in de bankschroef, de beitel tussen de kroon en de as en VOORZICHTIG tikken met een zware hamer. Schuin naar voren natuurlijk. Mijn as was uit een '84-er Mini. Bij oudere modellen kan de koppeling verschillen. Als je een Haynes manuel hebt staat er een afbeelding van een speciaal gereedschap om de as van de kroon te scheiden terwijl deze in de binnenste koppeling of potjoint blijft zitten. Mogelijk heb je het klusje al klaar maar toch succes.


Erwin