Ik heb geen flauw idee wat type 2 en type 3 is, maar kan wel het volgende melden.
Je hebt een zogenaamd diagonaal gescheiden remsysteem met trommelremmen voor. Op zich moet je je al afvragen of je dat niet wil ombouwen naar een voor/achter gescheiden systeem want het diagonaal systeem levert meer problemen op dan het oplost (lastig afstellen om scheeftrekken te verkomen). De hoofdremcylinder die jij hebt is de GMC167. Daar is weldegelijk een revisiekit voor te krijgen, eventueel kan ik die wel voor je regelen. Echter de ervaring leert dat het weinig zin heeft om hem te reviseren omdat meestal het huis zelf zodanig is uitgesleten dat na een maand de boel weer minder werkt. Enige remedie is om de hoofremcylinder helemaal te vervangen door een nieuwe. Nu is dit net de meest dure variant die je voor een Mini kunt hebben en de verkrijgbaarheid ervan laat ernstig te wensen over...
Nu is er een andere versie van het diagonaal gescheiden remsysteem dt is gebaseerd op hoofdrem cylinder GMC160. Die heeft een rond reservoir en geen schakelaar. Deze moet samen geplaatst worden met een 4-way switch 13H5905 op het schutbord, waar dan wel de schakelaar op zit. GMC160 is weldegelijk nog nieuw te krijgen, maar de 4-way switch 13H5905 zul je niet snel vinden. Ik kan misschien nog een nieuwe daarvan komen. Hij ziet er zo uit:
Nu verder heeft GMC167 metrische draad voor de aansluitingen en GMC160 heeft de standaard engelse draad.
Hopelijk verhelderd dit de zaak, maar mijn advies is: ombouwen naar voor/achter gescheiden systeem met hoofdremcylinder GMC227 (metrische draad en met aansluitingen voor schakelaar op het deksel) en remdrukverdeler FAM7821 op het schutbord. Je moet dan eigenlijk alleen ook andere remcylinders voor (GWC126/7 ipv GWC138/141 nu) en achter (GWC1131 ipv GWC1126) plaatsen, dus uiteindelijk heb je dan toch alles vervangen. Je kunt natuurlijk dan net zo goed ook schijfremmen erop zetten als je toch bezig bent
Er is overigens een oude variant van GMC227, te weten GMC173 of GMC198 voor een voor/achter gescheiden systeem waar wel zo'n zwarte schakelaar op het huis zit. Maar deze zijn niet meer verkrijgbaar...
- Login of registreer om te reageren
RE: vervangen HRC
Ingediend door lup op wo, 16-09-2009 14:34
Ik heb bij alle mini-garages nu gevraagd hoe het zit maar niemand kan mij een helder antwoord geven.
Ik heb een type 2 HCR (zwarte plastic remdrukschakelaar in de behuizing)in een mini1980, blijkbaar kun je daar geen revisieset meer voor krijgen en moet je deze dus vervangen door type 3 gele band (GMC227).
VRAGEN:
1. klopt dat er geen rev.sets voor type 2 zijn?
2. wat is het nummer van type 2?
3. zijn de uitgangen hetzelfde? 1 minispecialist beweerde dat de uitgangen hetzelfde blijven( voor/achter gescheiden systeem) alleen dat er een dikkere wartel op de onderste uitgang moet.
groeten jurgen