vervangen ruit

default

RE: vervangen ruit

Ik heb horen zeggen dat dit héél moeilijk is... Iemand tips of een how-to voor me? Of is het niet zo moeilijk als ik het me voorhou dat het is?

alvast bedankt :)

RE: vervangen ruit

Welke ruit?
Voor en achter: veel gepiel, niet moeilijk, veel warm zeepsop gebruiken en de tijd nemen. Voor het terugplaatsen van de pees een speciaal gereedschapje lenen / kopen.
Achter-zijruiten: Piece of cake. Haal van de sloop incl. metalen randje en een paar schroeven later ben je klaar.
Deur-ruiten: zijn eruit te kantelen als je de ruit van het mechanisme los gehaald hebt (deurpaneel dus eerst verwijderen). Als je de slag hebt is het niet ingewikkeld, de eerste keer is lastig.

Succes,

default

RE: vervangen ruit

Voor en achter: veel gepiel, niet moeilijk, veel warm zeepsop gebruiken en de tijd nemen.



Kleine waarschuwing: zeep(sop) alleen die kant van het rubber waar het glas in gaat!! Anders krijg je het rubber niet goed in de sponning geklemd.
(been there don't ask) Het raam er in krijgen zal dan moeten lukken. (uiteindelijk heeft Boss het voor een 15 euro of zo gedaan in een kwartiertje !!!!)

RE: vervangen ruit

En stop er gelijk een nieuw rubber in! Mijnes is nu zo lek als een zeef en ken zowat zwemmen in de Mini. :( Morgen maar ff een nieuwe halen

Erik

RE: vervangen ruit

Eum, steekt er in de rubber geen soort 'koort' die je eerst moet uitfrullen voor je de raam met rubber er kan uittrekken, duwen, ....?

RE: vervangen ruit

De pees ja. DIe ken je er voorzichtig met een schroevedraaier uit friemelen en daarna er uit trekken. Daarna ken je je raam eruit duwen.

Erik

RE: vervangen ruit

thanks moatje! :D wete we ook weral :)\\_

RE: vervangen ruit

Ik ga die van mij ook binnenkort doen. De info die ik nu heb is dat je ook een electriciteitsdraadje in de gleuf moet stoppen, voordat je de ruit erin doet. Zo kan je de rubber rechttrekken. Succes :)

default

RE: vervangen ruit

Eigenlijk nog nooit een ruit vervangen in onze mini, maar wel in mijn c-kadett (al durf ik die hier bijna niet te noemen...) Hoe gedaan? (Bij een mini zal het niet veel anders zijn)
- Haal chroom pees eruit; Breekt vaak, koop nieuwe
- Snij oude rubber kapot;
- Neem raam en alle rubber resten uit sponning
- Controleer sponning op roest etc. Behandel zonodig!
- Zorg dat je goede kit hebt; laat je informeren bij bijvoorbeeld gewoon een bouwmarkt; ik heb het gedaan met gewone transparante kit die gebruikt wordt voor glas;
- Leg een kit-rups in het rubber waar het glas komt
- Zet het rubber rond het glas;
- Leg een kit-rups in de sponning van je auto;
- Neem een stuk waslijn; het liefst zo eentje van kunstof met een kern van staal/metaal draadjes; en leg hem in het rubber, daar waar het rubber aan je auto zal komen en laat twee stukjes van ca. 0,5 meter eruit steken
- Leg de ruit op zijn plaats met de waslijn stukjes uitstekend aan de binnenkant
- Bel een kennis
- Laat de kennis (licht) drukken op de buitenkant van de ruit en trek tegelijkertijd de waslijn eruit, naar binnen; laat hem drukken daar waar jij de lijn naar binnen trekt
- Op den duur heb je heel de lijn in je handen
- Je raam zit er weer goed in
- Let op de kit-resten die meekomen aan de waslijn
- Niet op je stoelen/vloerbedekking laten vallen!!
- Poets kitresten direct weg met een zeepoplossing (gewoon water + een beetje dreft o.i.d.)
- Fatsoeneer rubber daar waar het nog niet goed zit
- Monteer de chroompees
- Ontvet je ramen (ammoniak werkt prima)
- Ready
Eehhm: Met dit verhaal bedoel ik dus een voor- of achterruit..... voor de duidelijkheid;

En moeilijk? Nee, ik had het nog nooit gedaan, maar 't valt echt mee, zeker als je niet handig bent zoals ik....

RE: vervangen ruit

Uh guys Zeep(sop) moet je dus nooit bij ruitrubbers gebruiken het werkt natuurlijk wel maar Zeep(sop) lost namelijk de rubbers op dus nooit doen.
Daarintegen is (hoe raar het ook klinkt) olie een veel beter middel om het er christelijk in te krijgen.

Succ6

RE: vervangen ruit

G-Bee schreef:
Ik ga die van mij ook binnenkort doen. De info die ik nu heb is dat je ook een electriciteitsdraadje in de gleuf moet stoppen, voordat je de ruit erin doet. Zo kan je de rubber rechttrekken. Succes :)



NIET DOEN!!!!

de rubber van een mini is van een materiaal gemaakt wat erg snel ingesneden wordt. gebruik geen touwtje en al zeker geen ijzerdraad.

het rubber insmeren met veel vaseline in voorzichtig op zijn plaats drukken om de rubber om de ruit heen de drukken op het laatste stukje gebruik een oude schroevendraaier die je helemaal rond-dremeld. er mag geen scherpe rand aanzitten, wat je snijd je rubber kapot...

voor de pees heb je een prachtig tool wat te koop is bij de diverse autoshops. tip: leg de raampezen in warm water, hierdoor wordt hij flexibel en is makkelijk te verwerken...

default

RE: vervangen ruit

Even voor alle duidelijkheid.
Als jullie het topic "gevraagd" hadden gelezen, wisten jullie ongetwijfeld dat het om een [size=150:akhu6hvz]portierraam[/size:akhu6hvz] gaat.

Maar je kan niet alles weten.

RE: vervangen ruit

We gaan er toch niet vanuit dat we eerst in een ander topic moeten kijken om te weten waar het hier omgaat?

Erik

RE: vervangen ruit

Mini Martin schreef:
Even voor alle duidelijkheid.
Als jullie het topic "gevraagd" hadden gelezen, wisten jullie ongetwijfeld dat het om een [size=150:3s04o5lp]portierraam[/size:3s04o5lp] gaat.

Maar je kan niet alles weten.



Maar daar heb ik toch ook op geantwoord?

default

RE: vervangen ruit

Ik las het ook maar met toeval.
Ik denk dat er iets mis is gegaan met het verplaatsen, of de vraagstelling van SyRus.

grttzz Martin

default

RE: vervangen ruit

srry ben ik er vergeten bijplaatsen gaat idd om een portierraam... Maar de uitleg die gegeven is over de voor en achter ruit enzo ga ik ook wel kunnen benutten want bij het herspuiten haal je toch al je ramen er uit dus. :) Héél bedankt kerel, ik ben er echt al veel mee! Red flame bood zelfs al aan om me te komen helpen omdat het als het mn eerste keer is vast moeilijk is :) héél bedankt!!

O:)

RE: vervangen ruit

Bumpje, betreffende een vraag over het portiersraam

1 van de raamgeleiders is van het glas afgeschoven.
Ik heb het er terug opgezet (via een opening langs de binnenkant van de deur), maar als je het naar naar boven/beneden draait (mbv de raamslinger) zakt de raamgeleider steeds scheef. Ik zal dus het raam er moeten uithalen en de raamgeleider er opklemmen? Of zijn er andere bevestigingsmanieren dan het erop klemmen?
Nu heb ik nog 2 vragen:
- Waarvoor dient het houten blokje zoals beschreven in de Haynes
- En vooral: hoe krijg ik dat "wieltje" uit de raamgeleider (en er achteraf weer in?) Als je het mechanisme optilt, komt het wieltje er toch niet uit? Ik vermoed dat je het uit de raamgeleider moet schuiven, maar hoe?
Thx!

RE: vervangen ruit

Wat ik gedaan heb voor het demonteren: ik heb het mechanisme losgehaald van de deur en met ruit en al gedraaid (voorkant van de ruit naar beneden, de deur in, achterkant omhoog). Dan kun je de ruit uit de deur trekken en daarna het mechanisme uit de deur halen.

De geleider kun je denk ik het beste met een stukje dikke stof oid weer op de ruit klemmen, en daarna de boel weer monteren.

RE: vervangen ruit

Is er geen mogelijkheid om de 'armen' even los te koppelen van het raammechanisme zodat je die armen onafhankelijk van (raamslinger-) mechanisme kan bewegen?
Dat zou de boel alleszins wat vergemakkelijken.

RE: vervangen ruit

dat hele mechanisme zit alleen vast met 4 schroeven (en een beetje kit) dus dat valt ook best mee...

RE: vervangen ruit

wieland schreef dat hij het raam er met wat kit in zet, Bij mijn mini zit nu ook allemaal kit tussen de rubbers, omdat de vorige eigenaar nogal gek was van kit, maar moet ik die kit erin smeren als ik mijn ramen terug zet?? of is het beter een goed rubber te nemen.


Mvg Jasper

RE: vervangen ruit

zie ook:
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/manual/bodyacc/5.htm

@Babse: de armen vormen 1 geheel met het mechanisme
Tussen de geleiders en het glas hoort een strookje rubber. (Stof houdt vocht vast, zou ik niet doen)
Waarvoor dient het houten blokje


dat blokje zorgt ervoor dat je raam niet naar beneden dondert als je de armpjes uit de geleiders hebt gehaald.

@MiniJasper:
je kunt het beste een nieuw rubber nemen. (in principe is kit dan niet nodig). Bij de automaterialenhandel is 'ruitenkit' verkrijgbaar, die kan je er tussen spuiten voordat je de raampees terugzet.

HTH,
Theo van den Bogaard

default

RE: vervangen ruit

[size=75:fxjrknmh][topics samengevoegd - Crispy][/size:fxjrknmh]
hoe schuren jullie de randjes rondom het dak???
en hoe haal ik het voorruit en het 8terruit eruit?

vrg simon

default

RE: vervangen ruit

is het rubber nog soepel? Dan kun je proberen om ruit er uit te drukken, maar hoogst waarschijnlijk is je rubber toch stug dan kun je het beste het rubber gewoon kapot snijden..
Dan weet je ook zker dat je je ruit heel laat..

default

RE: vervangen ruit

Als je een rubber met een pees hebt trek je eerst de pees er uit.
Neem dan een niet te grote schroevendraaier en steek die aan de buitenkant tussen de rubber en de ruit en trek die helemaal rond zodat het rubber overal goed los is van de ruit.
Kijk even wat voor een voorruit er in zit.
Als dit een gelaagde (Laminated) ruit is dan moet je heel voorzichtig zijn met het losdrukken.
Is het een Tempered (geharde) ruit dan kun je wat meer kracht gebruiken.
Wat voor ruit het is kun je in een van de onderhoeken zien.
Druk dan voorzichtig vanuit de bovenste buitenhoeken naar het midden toe de ruit van binnen naar buiten uit het rubber.
Als je een rubber zonder pees hebt en het rubber is erg hard en geeft niet makkelijk mee dan kun je inderdaad het rubber beter los snijden en een nieuw rubber plaatsen.
Voor de achterruit ga je op de zelfde manier te werk maar zorg er dan wel voor dat er iemand aan de buitenkant de ruit opvangt als hij los komt, want die ruit wil er nog wel eens ineens uit schieten en als hij valt is hij kapot.
Als je niemand hebt om de ruit op te vangen demonteer dan de achterraampjes zodat je zelf met een hand de ruit tegen kunt houden.

Succes.

RE: vervangen ruit

Hallo Simon, ik heb je vraag aan een bestaand topic gehangen over het vervangen van de ruiten, lees het eens door.

We hebben ook liever niet dat er meerdere vragen in een topic gesteld worden, anders wordt het zo rommelig op het forum. Dus over je vraag voor het dak kun je misschien beter even zoeken (is zowiezo een goed idee voor je een vraag stelt)
ik vond bijvoorbeeld dit topic:
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 854#227854

RE: vervangen ruit

[size=85:j3qmdlg3][topics samengevoegd - Crispy][/size:j3qmdlg3]
Ik weet dat er al topics over dit onderwerp zijn,maar ik kom er ECHT niet uit.
Het gaat over mijn achterraam.
Ik heb de oude verwijderd,dwz rubbers eruit gesneden en raam eruit.
Nu ben ik bezig om de nieuwe te monteren(al zo'n dag of 2!)

Ik heb al geprobeerd:
-Rubber in emmer heet water om hem soepel te krijgen.
-Slaolie in de rubber en rondom sponning.
-Uiteraard touwtje door de rubber om hem in de sponning te krijgen (wel op de manier hoe het overal beschreven staat,1 man raam te plek houden,andere van binnenuit touwtje voorzichtig verwijderen.)Touwtje gaat er wel tussenuit maar neemt het rubber niet mee.
-Ook geprobeerd rubber eerst,dan raam erin (ook geen succes).

Kan bijna alles zelf,maar een raam vervangen is voor mij de eerste keer.
Ik lees overal 10-15 minuten werk,maar dat is bij mij al lang verstreken :'(

Iemand tips hoe ik het anders kan doen?

RE: vervangen ruit

heelll simpel, sorry niet om je down te krijgen...

rubber in de sponning doen
rubber aan de raamzijde inspuiten met wd 40
ruit onderin het rubber zetten en de het ruit in de rubber drukken
van binnenuit het rubber om je ruit heen drukken
als laatste de pees erin met een peestrekker...

succes!!!

RE: vervangen ruit

Rubber eerst is de manier inderdaad...

Ik heb je vraag toch aan een bestaand topic gehangen, anders hebben we straks 100 topics van mensen waarbij het niet helemaal lukt....

RE: vervangen ruit

Het is vandaag gelukt.
Had er eerst geen tijd voor,vandaag ff tijd gemaakt en jawel hoor.
Rubber eerst enz enz. ff wat assistentie van mijn zoon en voila,binnen 20 minuten gepiept.
ben zo blij als wat.
Toen de raampezen erin (voor en achter) zelf pezentrekker gemaakt en bij het voorraam werkte het perfekt.
Achterraam minder tot helemaal niet,pezentrekker was zeker voor 1-malig gebruik ;)
toen maar ff een ringsleutel 10 gepakt en dat gaat ook perfekt hoor (misschien nog beter zelfs d:)b ).


Groeten,Albert.

RE: vervangen ruit

Weet iemand waarom je een chrome pees moet gebruiken en niet een zwarte rubberen?

gisteravond ben ik dus ook het avontuur aangegaan, het was idd zo gefixt. ik had er trouwens wel zo'n mooi tooltje bij om de pees erin te leggen.
ik heb dus een zwarte rubberen pees gebruikt, die zaten nog bij de bubbers die ik nog had liggen. blijkt een hele set te zijn voor de hele auto, dus die ga ik dan maar allemaal nieuw plaatsen, alle ruiten zijn er immers nu toch uit.

RE: vervangen ruit

De kleur maakt niet uit, bij sommige modellen was 'ie standaard zwart, bij andere chroom ... wat je mooi vindt (of wat je hebt liggen .. )

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: vervangen ruit

Ah okay,

ik dacht dat misschien een chrome steviger was omdat t van metaal gemaakt is en dus minder samenpersbaar.

RE: vervangen ruit

ook de chrome variant is van kunstof, inderdaad harder dan rubber...

vorig jaar in engeland een handelaar gezien die ook diverse kleuren had, erg gaaf, maar het moet bij je mini passen denk ik...

RE: vervangen ruit

Hallo,

Kan iemand mij vertellen/uitleggen hoe ik de ramen van mijn 'oude' deurtjes overzet in mijn nieuwe deurtjes?

Nieuwe deurtjes zijn opgeknapt en in de primer gezet, rubbers zijn vervangen maar wil graag de ramen erin zetten zodat ze van de week in de mini gezet kunnen worden.

Groetjes, Manon

RE: vervangen ruit

Hoi Manon,

Misschien een idee om te zoeken op "raam + verwijderen", daar is wel wat over geschreven.

Verder zou ik meteen de liggertjes vervangen waar de raam op rust die roesten nogal snel weg.

Suc6

RE: vervangen ruit

Is eenvoudig (toevallig zaterdag gedaan).

Je haalt de raamlikkers eraf, binnen en buiten.
Je haalt de bekleding van de binnenzijde af.
Je draait het raam een stukje open (cm of 5).
Raam ondersteunen (stuk hout, of extra paar handen).
Je haalt de grote plaat (raam mechanisme) los.
Duwt deze zover mogelijk naar voren (eventueel mechaniek verdraaien met slinger), tot de geleider van het mechaniek loskomt.
Doe dit ook door het mechaniek naar achter te duwen.
En voila, je raam is los.

Groet ron