Vervangen "voorste" krukaskeering

RE: Vervangen "voorste" krukaskeering

Beste allemaal,

Vlgs mijn garage lekt de "voorste" krukaskeerring van mijn 1300 motor.
Als ik onder de auto kijk dan zie ik inderdaad olie aan de rechterkant.
Gezien van voor de auto. Achter de radiator zeg maar.
Kan ik deze keerring vervangen zonder het blok uit de auto te halen?
Heeft iemand een link naar hoe dit te doen?

Bij voorbaat dank

Groet - Maurice

RE: Vervangen "voorste" krukaskeering

Hi

Als het geluk een beetje mee zit moet het te doen zijn.
Ik zou zeggen dat alles hangt op het al dan niet gebruiken van loctite van de vorige sleutelaar bij het monteren van de pulley.
Al het andere is denk ik niet zo'n probleem.
Eerst radiator slangen los (a bit messy)
Dan radiator (bovenste beugel + lange bout aan de onderkant.
Dan waterpomp ( is niet echt nodig, maar wel wat meer bewegingsruimte.)
Dan de pulley-bout ( ik zou zeggen via de spijlen in het binnenspatbord )
Als de pulley niet is vastgezet met loc-tite, zou die met wat "gentle persuasion" los moeten komen.
Als dit allemaal gelukt is, kun je de tig boutjes van de distributiedeksel loshalen en daarmee de deksel zelf.
Hierin zit de keerring die je op de werkbank er makkelijk uit kan tikken en vervangen door een nieuwe.

De lekkage kan ook het gevolg van de distributiedeksel pakking maar die moet je toch vervangen als je de deksel los neemt.

Verder zit in die hoek ook nog een rubber dichting tussen de versnellingsbak en het motorblok.
Als die de oorzaak is, moet het blok eruit.

Heb overigens ook een verhaal gehoord over dat de klepdekselpakking niet goed afsloot en de olie langs het blok daaronder terecht kwam.

Dus tip: controleer eerst wat de exacte plek is ( met bijvoorbeeld een spiegeltje en een lampje)

Hopelijk waren dit voldoende tips.

Groeten

RE: Vervangen "voorste" krukaskeering

Als je nog vragen hebt, laat het maar weten.

RE: Vervangen "voorste" krukaskeering

Mooi geschreven Ed!

Ik heb dit kort geleden ook moeten doen.
Nog een kleine aanvulling.
Ik kreeg de dop net niet op de moer van de pully. Daarvoor heb ik ook de motorsteun los gehaald en meteen vervangen. Je moet de motor blokkeren om de pully los te krijgen.
Je kan daarvoor de startmotor verwijderen en de starterkrans blokkeren. Ik deed dit met een strip ijzer. Loctite zou flauw zijn omdat er een borgplaatje achter de moer hoort te zitten (en dat is al lastig zat).

Veel sleutelplezier :D

RE: Vervangen "voorste" krukaskeering

Dit is natuurlijk SUPER informatie waar ik wat mee kan.
Heb de keerring, pakking en borgschijf al gehaald.
Het gaat een dezer dagen gebeuren. d:)b

Laat het zeker even weten of het gelukt is.
Nogmaals bedankt Ed en Peter!!

Groet - Maurice

RE: Vervangen "voorste" krukaskeering

Hee top.
Dit getuigd van lef hebben en gewoon beginnen.
Nog een tipje: de boutjes van de distributie deksel zijn verschillend dus leg ze op volgorde. Scheelt een hoop gepuzzel op plaatsen waar je geen zicht hebt.

Succes!

RE: Vervangen "voorste" krukaskeering

Kijk...

We zijn op de wereld om elkaar om elkaar...

Dat van de loc-tite heb ik zelf eens gedaan omdat de speling op de spiebaan te groot was.
Maar als ie dan weer los moet, heb je een trekker en een brander nodig.

En tegenhouden van de krukas is ook een goede tip maar heb jij als knutselsmurf geen slagmoersleutel op lucht, Peter? :P

Veelsucces met dit klusje Levi

Groeten

RE: Vervangen "voorste" krukaskeering

Kijk...

We zijn op de wereld om elkaar om elkaar...

Dat van de loc-tite heb ik zelf eens gedaan omdat de speling op de spiebaan te groot was.
Maar als ie dan weer los moet, heb je een trekker en een brander nodig.

En tegenhouden van de krukas is ook een goede tip maar heb jij als knutselsmurf geen slagmoersleutel op lucht, Peter? :P

Veelsucces met dit klusje Levi

Groeten

RE: Vervangen "voorste" krukaskeering

Ik bedoelde dus loctite om die speling op te vangen, niet om de bout te borgen. O:)

RE: Vervangen "voorste" krukaskeering

Ja ik heb nu een slagmoer sleutel, maar toen alleen een doppendoos en een stuk pijp van een meter 8)

RE: Vervangen "voorste" krukaskeering

Het is gelukt. Heb de waterpomp ook meteen vervangen.
Alles is nu lekvrij. d:)b

Bedankt allemaal!!

RE: Vervangen "voorste" krukaskeering

Congrats

Kan je die in ieder geval op je "been there, done that" - lijstje schrijven.

Groeten

RE: Vervangen "voorste" krukaskeering

Even een waarschijnlijk domme vraag, moet je eerst je motorolie uit je blok laten lopen voor je je distributiedeksel los maakt? Of staat je olie daar niet?
Mijn GTM heeft ook last van een flinke lekkage aan linker zijde van blok, is moeilijk te zien waar het precies vandaan komt, maar ik gok op de distributiedekselpakking of krukaskeerring.

Groet

RE: Vervangen "voorste" krukaskeering

Bij de distributie hoeft dat niet. Als je redelijk wat onderdelen verwijdert, dan kun je die zelfs in de auto repareren (ik weet zo niet hoeveel ruimte je over hebt in de motorruimte van de GTM). Als het de krukaskering is, dan moet de olie er wel uit, aangezien hierbij het gehele blok eruit moet.

RE: Vervangen "voorste" krukaskeering

als het lekt langs de krukas zou het hele blok uitelkaar moeten, er zit echter ook een keerring in het ditributiedeksel (achter de v-snaar-poelie):

http://infomininl.org/iui/manual/entimseal.gif

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: Vervangen "voorste" krukaskeering

Bedankt mensen!
@Theo: die bedoelde ik idd.
Ik weet niet precies waar het lekt,is moeilijk te zien, maar hoop dat het met deze keerring en pakking opgelost is.

Groet Harold

default

RE: Vervangen "voorste" krukaskeering

XXLman schreef:
Je moet de motor blokkeren om de pully los te krijgen.
Je kan daarvoor de startmotor verwijderen en de starterkrans blokkeren. Ik deed dit met een strip ijzer. :D

ik ken het mini blok nog niet echt maar een blok blokkeren om de poellie los te krijgen dmv het vliegwiel is erg gevaarlijk. Als de boel goed vast zit kan je krukas breken of uit het lood raken. Altijd proberen om het aan de poellie zijde te proberen bijvoorbeeld door als er meerdere bouten zitten een tweede sleutel op een andere bouten te zetten en op deze wijze een voor een de bouten los te krijgen. (Vast draaien van een bouten kost meer kracht dus de bouten zullen dan een voor een los komen)

RE: Vervangen "voorste" krukaskeering

Dat is bij een mini een beproefde methode en gaat bijna nooit fout. Ik heb het in ieder geval nog nooit gehoord dat het fout is gegaan.