kontaktpuntafstand tussen 0,35- 0,40
statissh tijdstip afstellen 4 graden via het deksel in het koppelingsdeksel te vinden staat op het vliegwiel.
stroboscopisch, vacuumslang los, 1000 toeren, richt stroboscoop op afstelgat waarde moet zijn 7 graden BDP. met ontsteking draaien voor de juiste waarde.
carburateur afstellen als ontsteking goed staat, kleppen gesteld zijn.
ik heb nooit bij carburateur afstelling deze op zo'n hoog toerental gezet?
motor op bedrijfs temperatuur brengen, en kijk naar het toerental dit ligt ongeveer tussen de 750 a 800 toeren indien bij regelen met stationair stel schroef hoger of lager. motor moet lekker lopen met de goeie toeren. Met de stelmengsel schroef van de carburateur stel je af 1 vlak naar boven armer mengsel, naar beneden rijker mengsel. Draai tot het hoogste toerental bereikt is als je merkt dat bij het draaien van de mengselstel schroef naar boven het toerental afneemt draai dan terug tot toerental juist weer toeneemt. nadien met stationair schroef toerental regelen en co gehalte meten.
Als de afstelling langer duurt dan een 4 minuten moet je overvloedige benzine verbranden door de motor een 2500 toeren laten draaien een 30 seconden en verder gaan met afstellen.
Met choke uit kun je geen carburateur afstellen.
- Login of registreer om te reageren
RE: vervroeging
Ingediend door tejo op do, 11-03-2004 12:08
I'm confused.
Wil vanavond mijn 1000-tje (Geel blokje en HS4) helemaal afstellen. Heb dit weekend de kleppen gedaan ga vanavond de onsteking en de carb doen. Alleen...
Ik zag op de site van Theo vd Bogaard een plaatje met het gradenboogje bij de poelie voor de vervroeging. Op het plaatje staat per tand vier graden. Nu zij de man bij de garage die al ongeveer zijn leven onder mini's ligt dat dit 2 graden per tand is. Wie heeft gelijk??
En klopt dit!?:
1) contactpuntsafstand op 0,35 mm zetten.
2) statisch tijdstip afstellen mbv een proeflampje tussen bobine en aarde op 4 graden.
3) moter starten en vervroeging op 9 graden zetten bij 1500 toeren. (Vacuum eraf)
4) carburateur afstellen:
4a) stationair op 1500 zetten
4b) met moer hoogste toerental zoeken
4c) stationair weer terug naar 800.
4d) choke uittrekken
4e) hoogstationair op 1500 toeren zetten.
5) vervroeging checken en eventueel bijstellen.
Weet iemand hoeveel graden één tand op het gradenboogje bij de poelie voorstelt?