vervroeging+vooronstening 1275 A

default

RE: vervroeging+vooronstening 1275 A

hallo

Wie kan mij helpen met mijn vooronsteking van mijn mini.
Ik heb genoeg informatie gevonden over de vervroeging en vooronsteking.
Maar niet het juiste nummer wat ik natuurlijk weer heb :( .
het is een mini uit 1991 met carb motor nr 12A2Ag01 110306.
ik heb wel een motor nummer gevonden dat heel er in de buurt kwam.
Dat was het nr 12A2AF53 en volgens dit boek moest ik met vacuum los,
1500 t/min op 5 graden voor het BDP.
maar met deze afstelling reed mijn mini niet lekker,hij was erg sloom boven in toeren,en hield dus in
daar voor stond hij op 8 graden vacuum los 1500t/min. hier mee reed hij iets beter en klint messchien gek of niet, mijn bougie's krijg ik allen op deze stand mooi koffie bruin, want wit uitgeslagen is volgens mij ook niet goed :?
en of mijn vacuum vervroeging 100% werkt weet ik ook niet ,want ik heb ook geen juiste grafiek kunnen vinden om mijn vervroeging te kunnen controleren.
en als ik mijn strobo lamp op de krukas richt dan moet dat punje toch bijna stil staan. Bij mij schokt hij een beetje is dit goed :?
dus Wie o Wie heeft voor mij AUB de JUISTE afstelgegevens van de voor onstekingen en vervroeginskaratrastiek? (tabel) van een 12A2Ag01 help
ik durf er gewoon niet mee te rijden want mijn kop is gloedje nieuw.
en zuipt zowat geen olie voor een mini
alvast erg bedankt nicky racing green 1275

RE: vervroeging+vooronstening 1275 A

wat is je setup? (stage 1 bijv. naald etc).

Als je auto niet geheel standaard meer is, kloppen de standaard gegevens toch niet meer.

Ik heb bijv. een stage 1 1275, welke op 16 graden staat. Standaard moet hij op 8 graden, maar dan trekt hij voor geen meter.

Je moet trouwens eerst je ontsteking afstellen, dan je mengsel daarop aanpassen.

en of mijn vacuum vervroeging 100% werkt weet ik ook niet ,want ik heb ook geen juiste grafiek kunnen vinden om mijn vervroeging te kunnen controleren.



Draai de vacuuumunit anders van je onsteking af, en zuig aan het slangetje, de nokjes moeten dan bewegen, en je moet er geen lucht door kunnen zuigen.

WOuter

default

RE: vervroeging+vooronstening 1275 A

bedankt voor de reactie

mijn ontsteking heb ik al een keer helemaal uit elkaar gehaald om hem te kunnen controleren maar alles zag er goed uit

Dus ik moet gewoon op zoek gaan nar mijn exacte onstekings tijd stip,
en je weet zeker dat mijn orginele stand 8 gra voor het BDP. 12A2Ag01
veranderd de positie van de pingel stand dan ook als de auto niet meer orgineel is :? en wanneer gaat hij pingelen als hij te vroeg of te laat staat.

en een bougie woord deze alleen koffie bruin als de onsteking goed staat+mengsel

en eerst onsteking dan mengsel stelen dat snap ik wel ja ;)

en de mini is niet meer helemaal orgineel. lcb ,big verwarmd inlaat big, sport coil, hif44 extra cooling

en moet ik mijn carb afsluiten zodra ik de vacuum los trek, of maakt het niet uit dat hij dan valse lucht krijg.

alvast bedankt nicky 1275 mini green 8)

RE: vervroeging+vooronstening 1275 A

nicky2 schreef:
Dus ik moet gewoon op zoek gaan nar mijn exacte onstekings tijd stip,
en je weet zeker dat mijn orginele stand 8 gra voor het BDP. 12A2Ag01
veranderd de positie van de pingel stand dan ook als de auto niet meer orgineel is :? en wanneer gaat hij pingelen als hij te vroeg of te laat staat.




Ik zou me niet zo druk maken om dat originele tijdstip.
Gewon vroeger zetten (meer graden) totdat hij gaat pingelen. Dwz, ga 50 rijden, zet hem in zijn 4 en trap het gas vol in. Als hij gaat pingelen, moet je hem wat later zetten.

en een bougie woord deze alleen koffie bruin als de onsteking goed staat+mengsel



Een bougie krijgt zijn kleur van de verbranding. Als er teveel benzine tov zuurstof is (rijk), wordt hij zwart. Als hij te arm is, wordt hij wit.
De stelschroef Rechtsom =Richer, Linksom = Leaner (armer).
Het ontstekingstijdstip heeft hiermee niets te maken. Het is wel zo dat als je het tijdstip veranderd, je het mengsel moet veranderen.

en de mini is niet meer helemaal orgineel. lcb ,big verwarmd inlaat big, sport coil, hif44 extra cooling



Is er ook een andere brandstofnaald ingegaan? Anders is hij bovenin het toerengebied te arm.

en moet ik mijn carb afsluiten zodra ik de vacuum los trek, of maakt het niet uit dat hij dan valse lucht krijg.



vacuum los, 1500 toeren.
Als je dan een tijdelijk vacuumlek hebt, heeft dat geen invloed op je ontstekingstijdstip. Die ben je dan aan het afstellen. Het mengsel doe je daarna, met de slang weer vast.

Wouter

default

RE: vervroeging+vooronstening 1275 A

bedankt voor het reageren.

Maar als mijn ontsteking te vroeg staat,dan wordt de druk in de cilinder
toch te hoog.
En dat is toch niet echt lekker voor de koppakking?.
maar dan heb ik het volgende probleem,ik heb een rechte pijp naar achter
met alleen een einddemper.en een race luchtfilter.
Dus hij maakt behoorlijk wat herrie,en ik heb de mini eerlijk gezegt nog nooit echt kunnen horen pingelen daar door.
Dus ik persoonlijk vind het niet echt heel tof om de ontsteking vroeger te
zetten,en dan het gas in te stampen om te horen of hij pingelt.

RE: vervroeging+vooronstening 1275 A

Hoe meer druk in je cylinder, hoe meer vermogen. Ik neem aan dat je zo efficient mogelijk wil rijden?

Pingelen hoor je wel hoor, ook met een herriepijp.
Maar is er nou ook een andere gasnaald ingezet.

Van een keertje pingelen gaat je motor niet meteen stuk hoor.

Wouter

default

RE: vervroeging+vooronstening 1275 A

ja een anderen naald zit r ook in khb of iets?

bij mini parst in den dungen,moest er een bepaald soort naald in.
de 3 letters weet ik zo niet meer.

maar er zat toch een goeien naald in,exact die hun mij aangeraden.

vraag: hoe minder orgineel hoe meer vervroegen? :)" title="Evil" />

RE: vervroeging+vooronstening 1275 A

Dan moet die naald wel OK zijn :)

het is niet een stelregel dat de onsteking steeds vroeger moet, hoe hoger de motor getuned is, maar een motor is volgens bepaalde marges gebouwd. Daarom is het ene (standaard) blokje ook sneller dan een ander (standaard) blokje.

Alles optimaal afstellen is dus het advies.
Trouwens, als je motortemperatuur ineens heel erg oploopt, moet je ook je onsteking wat later zetten.

Wouter (gewoon proberen dus wathet lekkerste loopt)

default

RE: vervroeging+vooronstening 1275 A

hallo wouter

als ik mijn mini ga stellen, dan is er een bepaald punt ongeveer 10 graden
en als ik de afstelling hier op zet dan gaat de motor zeker hoorbaar een
stuk sneller lopen.
zou de mini goed rijden op deze stand?
of moet ik gewoon gaan rijden :?


en als ik het goed heb dan is pingelen toch gewoon een (tikkend) geluid :|

alvast bedankt nicky

RE: vervroeging+vooronstening 1275 A

Je moet het ontstekingstijdstip vroeger zetten. Gaat de motor dan harder lopen, moet je het stationair toerental weer even bijstellen naar 1500 rpm en dan weer gaan stellen, tot je uiteindelijk de gewenste waarde hebt. gewoon steeds wat vroeger zetten en dan testen hoe hij rijdt. Test daarna eerst het mengsel (adhv bougiekleur), voor je weer aan je ontsteking gaat klooien.

Wouter

default

RE: vervroeging+vooronstening 1275 A

oke bedankt :)

ik zal het straks gaan proberen,het zonnetje schijnt er ook lekker voor.
effe stukje rijden. :P

vraag: ik heb de mini zonet gestart en starten koud echt slecht half stotterent, dit komt toch ook door de ontsteking die slecht staat?.

vraag:en als de motor warm is en ik zet het contact uit dan doet hij heel even na diesselen, dit heeft toch ook te maken met de ontsteking
dan worden de buogie's te heet?.of is dit niet waar :?

alvast bedankt nicky 8)

RE: vervroeging+vooronstening 1275 A

stotteren bij koude motor is niet heel raar, maar zou minimaal moeten zijn bij een goede afstelling en natuurlijk goede ontstekingsdelen (rotor, verdeelkap, bougiekabels, bougies, contactpunten, condensator)

Nadieselen is over het algemeen te rijk. Trek je choke maar eens open en zet het contact uit :)

als de ontsteking zo vroeg staat dat dat de oorzaak van het nadieselen is, zal de motortemperatuur ook heel erg hoog zijn.

Wouter

default

RE: vervroeging+vooronstening 1275 A

onsteking zelf is niet nieuw wel uit elkaar gehad. electronische ontste ;)
verdeelkap, nw bougie's nw kabels nieuw met koper draad.

alles is bijna nieuw aan mijn mini,alleen moet hij goed afgesteld worden.

hij rijdt wel goed maar kan beter,de stenen moeten de straat uit :x

RE: vervroeging+vooronstening 1275 A

OK, dan zou ik gewoon eens gaan spelen met de afstelling.

Begin eens op 10 of 12 graden bij 1500 rpm en vacuum los.

Ga dan je mengsel afstellen, door een stukje (met warme motor) te rijden. Dan een bougie eruit en de kleur bekijken.

Wouter

default

RE: vervroeging+vooronstening 1275 A

ha wouter.

ik snap er niks meer van,ben nu al de heledag bezig en het is gewoon kut.
pingelen ja,pingelen ik heb 8,10,12,14,15 graden niks pingelen.
50 km en dan in zn 4 ,endan vol gas. mijn mini trekt hem verder met een flinke hap lucht bluuuuuuuumm.
en in zijn 3,met langzame toeren gaat hij schokken en trillen.

vraag: wie kan mij heel precies uit leggen wanneer ik dit moet horen.(moet ik mijn hoofd uit het raam steken)
en wat doet de auto tijdens het pingelen

en de bougie's zijn rood kleurig???????

RE: vervroeging+vooronstening 1275 A

Waar woon je? Ik wil anders best eens luisteren...

Pingelen klinkt alsof er een knikker in je bak rond stuitert...

Schokken en trillen is niet heel raar, als hij maar niet pingelt! Als de motortemperatuur niet extreem hoog wordt, is er niets aan de hand.


en de bougie's zijn rood kleurig???????



Rood? Misschien heel stom, maar je moet de electrodes van de bougies bekijken.

Wouter

default

RE: vervroeging+vooronstening 1275 A

ja echt hoor, op het eerste gezicht ziet de bougie er redelijk uit.
de schroefdraad is een beetje zwart,en de kern is wit/zwart.
maar in het midden dat poselijn dat is rood/bruin aangeslagen.
is dit raar of krijg ik dit alleen voor elkaar :? ik heb wel een lange tijd iets te arm gereden.kan dit iets er mee te maken hebben.

en als in met de mini in hoog toeren rijdt en laat mijn gas los dan schokt of stoot de auto een paar keer.kan dit met de mengel te maken hebben.

en wouter je mag best komen luisteren,maar ik woon wel in tilburg
en dat is zeker een dik uur rijden ;)

alvast bedankt nicky raceing green 1275cc 92' mini cooper

RE: vervroeging+vooronstening 1275 A

en als in met de mini in hoog toeren rijdt en laat mijn gas los dan schokt of stoot de auto een paar keer.kan dit met de mengel te maken hebben.



check de dashpot olie eens, gewoon aanvullen met motorolie. Ik bedoel dat zwarte dopje wat bovenop je carburateur zit.

Verder zou je een zwaardere veer kunnen monteren, dan moet de hele dashpot eraf (3 schroefjes).

Die bougiekleur zou ik met niet zo druk over maken, misschien nog een tikkie rijker zetten.

Zoals ik het nu begrijp is er verder niets mis hoor. Nu gewoon even het juiste ontstekingstijdstip vinden:)

Je zou hem ook op een rollenbank kunnen laten testen, bijvoorbeeld in Geldermalsen. Ze kiezen daar ook de ideale naald en stellen hem optimaal af. Je bent dan zo'n 125 euro kwijt heb ik me laten vertellen.

Groetjes Wouter

default

RE: vervroeging+vooronstening 1275 A

ha wouter.
een rollenbank is een optie.
maar ik denk dat het nu wel gaat lukken.

vanmorgen toen ik de mini starten..ja hoor,prutelen en stoten.
ik met een sik en een stotterende mini naar werk.
eenmaal thuis gelijk aan de slag.ik laat de motor draaien en pak een tang en trek de bougie plug los,en..hij reageerde niks toen er nog eentje af.
weer niks bleef gewoon lopen.niet dat hij goed liep, maar niet veel slechter.toen nog een, toen viel hij uit ja. :? hoe kan dit nu weer |:(
ik de bougie's er uit gedraait en alle vier pik zwart,toen wist ik wel hoe laat het was. O:) ik blij.

maar hoeven de bougie's niet perse bruin te zijn van kluer dan :?
ik heb wel eens gehoord hoe schraaler het mengsel hoe feller,klop dit?.
groetjes nicky. :O

RE: vervroeging+vooronstening 1275 A

Het meeste vermogen heb je als je mengsel precies goed is, in het hele toerengebied. Je naald geeft daarvoor de verdeling. De mengselinstelling is slechts een offset.

Op 2 cylinders zal je motor inderdaad lastig lopen, dat is dus niets raars. Als de bougies zwart zijn, kan dat betekenen dat je mengsel te rijk staat, maar kan natuurlijk ook komen doordat je de choke open had staan.

Als je problemen hebt met afstellen, kan je hem natuurlijk ook gewoon eens wegbrengen naar een minicentre. Hoeft neit zoveel als een rollenbank te kosten hoor, maar wie weet is de bobine wel niet helemaal lekker meer, en krijg je daardoor het stotteren. Dan kun je blijven afstellen, maar zal niets werken.

Wouter

default

RE: vervroeging+vooronstening 1275 A

hallo wouter.
bedankt voor de informatie.

over die bobine gesproken ik heb daar wel problemen aan gehad.
ik heb zo'n goud kluerig sport coil (bobine) en deze zijn vloeistof gekoeld.
maar in dat tuetje waar je de bougiekabel op aan sluit,daarin zit een schroef met een rubbertje,en het rubbertje was ingeschuurt.
dus heeft wat vloeistof verloren.(niet echt veel)
opnieuw vullen ging niet,maar wel lek vrij maken.

dus ik weet niet of dit invloed heeft op de werking van de bobine.
want als de bobine niet meer helemaal vol zit met vloeistof brand hij dan door :? hij is zeker nog 3/4 gevuld,ben ik bijna zeker van.

ik heb wel een doormeetkastje voor de bobine maar hoe en wat voor waarde of weerstand? heeft deze bobine dan.

en de mini rijdt nu best redelijk hij staat nu op 10 graden,nu nog alleen
het perfekte mengsel vinden :)" title="Evil" />

alvast bedankt nicky ;)

RE: vervroeging+vooronstening 1275 A

Je zou eens een andere bobine kunnen proberen, als je het mengsel niet goed krijgt. Een te warme bobine functioneert niet goed.

Ook de naald kan misschien toch niet helemaal goed zijn. Check anders eens link en download het programma. Je kan dan je configuratie opgeven (inlaat-uitlaat-filter-etc), en de 'ideale' naald wordt dan berekend.

Wouter

RE: vervroeging+vooronstening 1275 A

hoi iedereen ik heb mijn mini vandaag met een strob....lamp goed gezet en hij staat nu op 10 graden en als ik nu gas geef valt hij een heel klein beetje dood als ik hem dan naar 12 zet moet dat beter gaan toch of moet ik hem dan naar 8 zetten ik heb een 1300 met open luchtfilter en een BHK naald als ik het goed heb

heeft er iemand nog kleine tips voor mij

alvast bedankt minizot

RE: vervroeging+vooronstening 1275 A

meten = weten... dus eigenlijk het beste is om hem gewoon op een rollenbank af te laten stellen...

in het algemeen kan hij met een stage1 wel wat vroeger, dus eerder 12 (of nog vroeger), dan 8.

groeten,
Wouter

RE: vervroeging+vooronstening 1275 A

voor mij is stilvallen, dat de ontsteking te vroeg staat, dus moet ie naar 8 om de ontsteking later te zetten...

ik doe het puur op gevoel, en kan geen echt mooie beschrijving van geluid geven, mijn fonetisch is niet zo goed hahahah

je kan altijd eens gas geven met de vervroeging losgetrokken, als ie op hoger toerental beter loopt dan statiionair dan moet je de ontsteking vervroegen. ook dit kan je simuleren door aan het pijpje te zuigen (sorry dames) van de vervroeging

RE: vervroeging+vooronstening 1275 A

hoi red op het forum hebben ze het er ook over dat je hem moet afstellen zonder het vacuum slangetje maar als ik dat doe en zet hem dan op 8 gr zet hem vast en dan weer het slangetje er op dan komt hij uit ongeveer op 18gr dus nog eens 2 cm voorbij de tandjes kan dit

ik ga gewoon de gulden midden weg nemen op 14gr en dan maar eens kijken wat hij doet

en kan het zijn dat ik hem gisteren op 12 heb gezet en dat ik hem net start en meet en dan ineens op 6 gr staat waar kan dat aan liggen

RE: vervroeging+vooronstening 1275 A

je moet niet meten met de vacuumvervroeging aangesloten. Dat zegt helemaal niets.

zet hem gerust lekker vroeg. Zolang hij niet pingelt is het niet schadelijk, hij zal alleen misschien niet optimaal afgesteld staan.

groeten,
Wouter

RE: vervroeging+vooronstening 1275 A

hoi wouter

ik heb het geprobeerd eerst eraf daarna op 8 gr en dan terug de vacuum er op maar dan ging hij tot de 20gr dat staat er wel niet op , dus heb ik hem op 14 gezet en hij rijd als een trein


joepie joepie

die :)" title="Evil" /> ......... :)" title="Evil" /> van de rdw gunde het me niet om met mijn prachtige pickup te gaan dan maar met de cabrio


gr minizot

RE: vervroeging+vooronstening 1275 A

[size=85:20u606b4][Topics samengevoegd - Crispy][/size:20u606b4]
Ik wil morgen even controlleren of mijn ontsteking op de juiste tijd staat ivm moeilijker starten. Nu weet ik me te herinneren dat de juiste tijd voor mijn cooper carb 12 graden bij 1500rpm zonder vacuum hoort te zijn.....

Kan iemand dit bevestigen of verbeteren? :?

RE: vervroeging+vooronstening 1275 A

ik heb je bericht toegevoegd aan een bestaand topic over het afstellen van de onsteking op een stage 1, lees het eens door.

En voor de volgende keer, de zoekfunctie is je vriend ;)

RE: vervroeging+vooronstening 1275 A

Als je mini ineens minder goed start, en je hebt niet aan je ontsteking hebt gezeten, zou ik het niet in het tijdstip zoeken, maar eerder in een slechte accu. Dat wil met dit weer weleens opspelen.

Cheers,
Wouter

PS, dit nu wel on topic houden. :)

RE: vervroeging+vooronstening 1275 A

En hoeveel graden moet een mini van 89 staan met openlucht filter en AAU naald?

En Hoe moet ik dit afstellen? Ik zie hier van alles met graden, is dat van de rotor?
Of is dit heel dom? Heb ik hier zo een stroboscoop voor nodig?

En in die dashpot bij de naald kan ik daar gewoon 20w40 ingooien?

RE: vervroeging+vooronstening 1275 A

1500rpm draaien, vervroeger loshalen en dan stroboscoop erop. Dat is het meest nauwkeurige.

Ik heb het vast in een boekje staan, maar vroeg me even af hoeveel graden elk streepje op de kam ook alweer was? Ik heb nu een blokje met rechte tanden en dat maakt teveel lawaai om het pingelen te horen. Ben maar een beetje op gevoel gaan afstellen. Daarna mengsel. Bougies zijn nu netjes bruin en hij loopt best aardig op het gevoel, maar toen ik daarna ging flitsen zag ik dat de ontsteking met 1500rpm ongeveer de afstand van 2 streepjes na de kam staat :o Hoeveel graden was dat ook alweer?

RE: vervroeging+vooronstening 1275 A

1 streepje is 4 graden.

RE: vervroeging+vooronstening 1275 A

Vanavond nog maar even tellen dan. Is het gote streepje de 0? Of?

RE: vervroeging+vooronstening 1275 A

Het grote streepje is idd de 0.

RE: vervroeging+vooronstening 1275 A

5 tandjes op de kam dus 20 graden bij 1500rpm als ik hem op de laatste tand zet...

RE: vervroeging+vooronstening 1275 A

Das nog aardig vroeg. De meeste hangen tussen de 8 en 12 graden.

RE: vervroeging+vooronstening 1275 A

Zaterdag op de rollen afstellen. Nu eerst hopen dat hij zonder gekke dingen door de apk komt.

Daarna nog GAZ dempers achter monteren en minifins... Dan is hij weer strijdklaar!

Heb net nog wat geknoeid ermee. Zit nu een yellow dashpot veer in en een bgq naald. Ontsteking laat ik toch net na de kam staan, daarop loopt ie op het gevoel het mooist. En de verbranding is nu heel mooi bruin. Ben benieuwd wat het vermogen zal zijn. Mn witte mini heeft een beetje zelfde specs, maar dan met een sw5 en 3,44 en bewerkte mg kop. Die kwam op iets van 86pk. Als deze dat ook doet of liefst iets meer dan ben ik happy.

Heb ook de "oldskool" Bridgestone stickers eraf gehaald en fijne Yokohama stickers ervoor terug geplakt!

RE: vervroeging+vooronstening 1275 A

de 1275 in mijn bruine mini stond na afstelling op rollenband op zo'n 22 graden voorontsteking, zonder pingelen en op maximaal vermogen afgesteld.

op een stage1 na, was dit een geheel standaard metro-blok.

Cheers,
Wouter

RE: vervroeging+vooronstening 1275 A

Daarom moet je niet altijd van de standaard voorgeschreven waardes afgaan. Ik verwacht dat mijn rode mini ook op zoiets zal blijven. Of mijn fingerspitzen gevoel laat me drastisch in de steek. :+)

RE: vervroeging+vooronstening 1275 A

[size=85:oboy7c49][topics samengevoegd - Crispy][/size:oboy7c49]
hallo iedereen

zit met een paar vragen.
heb een mini met 1275cc metro motor in maar rijd nog niet zoals hij moet.
hoe best afstellen en andere dingen zoals ontsteking en co regelen.
motor is 1275cc
hiff44 carburateur
BDP naald zit in de carburateur klopt deze of moet dat andere zijn
zat er standaard in denk

op hoeveel graden moet deze voorontsteking staan.

standaard uitlaatbuis naar achter en 1 maniflow achterpot

hoe deze best afstellen

iemand voorstel??

groeten

Dinny

RE: vervroeging+vooronstening 1275 A

de uitlaat is van mini cooper 1275cc
uitlaatspruitstuk en bocht naar beneden origineel
dan buis standaard diameter naar achter en dan achteraan een maniflow
uitlaatpot maniflow in de center 1.75''

RE: vervroeging+vooronstening 1275 A

Ik heb de vraag toegevoegd aan een bestaand topic over het afstellen van een 1275, lees het eens door