Verwaarloosde draagarmas

RE: Verwaarloosde draagarmas

Als het goed is, laat je je Mini regelmatig doorsmeren, ondermeer bij de as van de draagarmen achter. Wat er kan gebeuren als dit niet gebeurd zie je op deze foto:



Hier zie je de oude as (achter) en hetzelfde deel van een nieuwe die net uit de doos komt. Let vooral ook op de groeven aan het eind van de oude as; dit zijn afdrukken van het naaldlager wat op die plek zit (het lager dat bij de nieuwe as hoort staat vooraan).

Mischa kwam hier vanmiddag mee toen ik bij Longbridge was en "toevallig" had ik mijn camera bij me.

RE: Verwaarloosde draagarmas

Dat is een goeie zaak om deze te vervangen als ik de foto zie.

Ik weet dus niet of alleen de as wordt vervangen, als dit het geval is dan heeft plaatsing van de nieuwe as geen zin.
In de draagarm zitten ook bronzen busjes ook deze moeten vervangen worden en hebben dan ook flinke slijtage opgelopen.

Een komplete revisie set heeft deze met bronzen busjes erbij zitten.
Als er dus een komplete revisie gedaan wordt, dan ben ik benieuwd of de nieuwe as er zonder problemen ingaat zonder hierdoor op te gaan slaan of te persen. (uit den boze)
Deze bronzen bussen moeten geruimd worden met een verstelbare ruimer, net zolang dat de as zonder problemen de as in kan geschoven worden.

RE: Verwaarloosde draagarmas

Geen idee. Ik ga er vanuit dat ze weten wat ze doen. En dat een as die vrij moet kunnen draaien ergens in persen een slecht idee is, dat begrijp ik zelfs.

RE: Verwaarloosde draagarmas

Dit was een voorbeeld hoe erg het wel kan worden
de draagarm waar deze as uit komt was niet meer te redden.

Wij hebben een andere draagarm gebruikt
Hier in hebben wij een revisie set gebruikt met nieuwe lagers.
ja hier voor heb je een speciale ruimer nodig en een goede pers.

Mvgr Mischa

RE: Verwaarloosde draagarmas

[color=red:o6nloi8s]persen mag niet nooit doen!!!!!![/color:o6nloi8s] heb je binnen de korste tijd hetzelfde aan de hand.

Het ruimen van de bronzen bus moet ook geleidelijk gebeuren niet in één keer. en moet in één lijn gebeuren dit wil zeggen dat je [color=red:o6nloi8s] geen konische ruimer mag gebruiken want een konische ruimer ruimt niet in 1 lijn.[/color:o6nloi8s] ruimen - passen, ruimen - passen, de as moet zonder wringen en zonder vet moeiteloos erin gezet kunnen worden. voor het passen altijd de spaanders verwijderen.
De plastic smeerbus moet met het dunste gedeelte naar de bronzen bus gekeerd zijn.

Dan raad ik aan om de andere draagarm ook na tekijken, of meteen te vervangen dit komt altijd ten goede van de wegligging. En de andere zal wel het zelfde resultaat hebben of in mindere mate.

RE: Verwaarloosde draagarmas

Ik zie niet wat er mis is aan de informatie die ik gegeven heb.

Ik neem ook aan dat ze weten waarmee ze begonnen zijn.
Stel dat er één of andere gezegd heeft de as moet je erin persen, nou dan ben je met persen alles aan het verekken. En dat er geruimd moet worden weet ook niet iedereen, je zegt zelf geen idee. Nu kan iedereen het lezen en weten.
Zo zullen er ook zijn die niet weten waar UNC of UNF voorstaat.
Hiermee wil ik niet zeggen dat ik ook alles weet. maar mee wil zeggen dat ik en niet iedereen alles kan weten, velen weten meer dan 1.
Jouw antwoordt komt naar mij over van: ja die informatie had je niet hoeven plaatsen iedereen weet dat. Als iedereen alles weet dan is dit forum overbodig.

RE: Verwaarloosde draagarmas

Theo: Ik neem aan dat je nu op mijn reactie reageert? Het was niet geprikkeld bedoeld, hoor. Het leek er alleen meer op of je specifiek voor dit geval tips aan het geven was, in plaats van in het algemeen. Vandaar mijn reactie: ze zullen toch wel weten wat ze doen.

RE: Verwaarloosde draagarmas

Theo voor het ruimen hebben wij een speciale ruimer van rover
ik heb hier geen foto van.
Met deze ruime doe je de handeling in een keer.
het bestaat uit een stang die aan de kant van het naaldlager wordt geleid
en aan de kant van de bronzen bus snijd
Hierdoor ligt het gelijk in eenlijn.
De bronzen bus persen wij onder de pers met beleid er in hier door komt er bijna altijd een kleine verdikking aan.
Met ruimen gaat dit weg en is de draag arm klaar voor gebruik.
De draagarm die aan de andere kant zit was wel helemaal in orde.

En sorry als ik een beetje lomp over kwam. :?

Mvgr mischa bauman.

RE: Verwaarloosde draagarmas

bauman schreef:
En sorry als ik een beetje lomp over kwam. :?



Viel wel mee hoor. Ligt er gewoon aan hoe je het opvat. Ik ging ervan uit dat je inderdaad zoals je zelf zegt de bus erin perst, en daarna ruimt. Dan is een pers inderdaad handig ja. Stond dan ook een beetje te kijken van Theo's heftige reactie.

Van die ruimer die in 1x ruimt had ik trouwens ook nog nooit gehoord. Ik ken ook alleen degene die Theo omschrijft: Ruimen/passen/ruimen totdat je een ons weegt ;)

RE: Verwaarloosde draagarmas

Nou sorry dat het dan zo heftig overkomt, maar dat is nou ook weer niet mijn bedoeling geweest en lomp nee kan ik niet zeggen. Dit is natuurlijk hoe je het bekijkt of intrepeteert en dat bevestigt Bert al. We hoeven ons natuurlijk niet de harsens in te slaan :)

RE: Verwaarloosde draagarmas

Theo schreef:
We hoeven ons natuurlijk niet de harsens in te slaan :)



en zo kwam alles net voor Kerstmis weer goed!

Fijne kerst allemaal!

Wouter (met waggele draagarmen, maar dat komt nog wel een keer)

default

RE: Verwaarloosde draagarmas

GEEN:


Maar:


RE: Verwaarloosde draagarmas

Die is goed Tikka :9 :P ;) :D