hahaha, Ben Hur taferelen in je mini
Maar goed, de verwarming van mijn MPi is niet veel anders, dus ik denk dat het vrij normaal is.
- Login of registreer om te reageren
hahaha, Ben Hur taferelen in je mini
Maar goed, de verwarming van mijn MPi is niet veel anders, dus ik denk dat het vrij normaal is.
Mijn grijze Mini (89er) produceert ook als de kachel niet aan staat warme lucht .
Daarnaast maakt het niet uit of de kachelkraan open of dicht is, koude lucht is er nog nooit uit gekomen .
De tekening van de techniek voor de kachel van een Mini staat ook gegrafeerd in Stonehenge, zo oud is het hahaha
Zie eens dit topic:
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 888#149888
Of als je het nog rigoreuzer wil doen...
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 6440#56440
Ps. Ik ga je topic naar Standaard Techniek verplaatsen, daar hoort het namelijk meer thuis.
Demelza: Bovenste topic gaat over de blower, volgens mij wordt dat hier niet bedoeld.
Voor het probleem dat het nauwelijks te regelen is, is volgens mij geen makkelijke oplossing. Dat je kachel koud te krijgen is, is in elk geval een teken dat de kachelkraan goed afsluit (mits je bedoeld dat je dat alleen met het uittrek hendeltje doet, de schuif op "Off" zetten telt niet ). Als de kachel dan zo efficient is dat bij de minste of geringste hoeveelheid koelwater die erdoor loopt gelijk gloeiend heet wordt, dan is daar niet eenvoudig iets aan te doen. In mijn ervaring is het dan altijd nog redelijk te regelen met de blower. Helemaal in een MPi, daar heeft hij drie standen. Wil je een beetje verwarming, maar niet gelijk wegsmelten, dan trek je de hendel een klein beetje uit en laat je de blower uit.
Voor het probleem dat de kachel altijd warm is lijkt het me een goed idee om te beginnen bij de kachelkraan en te kijken of die door de kabel wel helemaal goed bedient wordt (als de hendel binnen op dicht staat, is de kachelkraan dan ook echt dicht?). Als dat niet zo is, dan is het een kwestie van e.e.a. zo verstellen dat een gesloten bediening ook een gesloten kachelkraan betekent. Als dat allemaal klopt, en het probleem is er nog steeds, dan zou ik de kachelkraan gaan verdenken, die sluit dan kennelijk niet goed af.
Heb wel het idee dat ie helemaal goed afsluit. Als ik de regelstang helemaal indruk wordt het binnen no-time weer koud in de auto. Meestal zet ik na een paar kilometer eerst de kachel vol open (regelstang maximaal uitgetrokken en blower op stand 2) dat het zo snel mogelijk warm wordt in de auto. Is het lekker warm dan gaat de blower uit en zet ik de "luchtstroom" regelaar op de voeten i.p.v. voorruit zodat je de warme lucht niet continu vol in je gezicht krijgt (helpt een klein beetje).
Maar omdat ik vaak lange stukken rijd wordt het op den duur toch té warm (lees:heet) als de blower uit staat. Het iets meer of minder uittrekken van de stang heeft geen effect op de temperatuur. Óf warm óf koud...Dus ik denk dat ik toch moet (blijven)mengen met de luchtroosters in het dashboard...Het is niet anders...In ieder geval bedankt voor de reactie
Helemaal uittrekken is zeker bij een MPi (zie ik in je signature) wel heel erg heftig. In mijn ervaring valt er de eerste centimeter nog iets te regelen, daarna is het gewoon volle kracht. Hooguit een paar millimeter uittrekken voor constante, aangename warmte).
Ideale stand bij mijn MPi is 1 vingerdikte uitgetrokken.
Ook ik trek m eerst helemaal uit totdat het aangenaam is en dan dus aanduwen totdat je wijsvinger er nog net tussen past.
Hmmmm...Klinkt als een nieuwe uitdaging. Zal es kijken of die van mij binnen de 1e cm van het uittrekken nog een beetje regelbaar is...Nogmaals thnx...
Ik heb het ook even geprobeerd, en bij mij lijkt het wel te werken.
Ik had dit eigenlijk nooit geprobeerd, omdat ik het idee heb dat dit bij mijn vorige mini niet werkte.
Hey,
ik denk even hardop...
zou je d'r een thermostaatkraan(zoeen die ook op de badkamerradiator zit..) tussen kunnen zetten?
gaan we probere!!!
doei,
Lex
Ingediend door bertan op di, 03-01-2006 13:49
Wel, als je zo hardop denkt, heb ik nog een hardere voorstel, plaats dan beter een thermostaat van een Stoomtrein... AHAHAHHAHAHAHAHAHAA
Sorry hoor, ik moet er zo om lachen, dat is het beste wat ik gelezen heb in 2005 en 2006 tesamen
Als je warme lucht uit de verwarming wilt hebben(mini1000e '85), moet de knop dan uitgetrokken zijn(wat inhoud dat de kachelkraan zelf ingetrokken is)?? Of juist andersom? koelvloeistof zit er prima in, en uiteraard is ook de temp. verder goed, maar de kachel wil niet warm blazen... Ik moet dan toch bij de kachelkraan zoeken?
Voor een MPi, waar het om begon in dit topic, is induwen uit en uittrekken aan. Dat geldt voor alle nieuwere Mini's. Maar, er is een overgangsjaar en daarvoor is het precies andersom. Laat ik nou het overgangsjaar niet weten
bij mijn 85'er moet ik hem indrukken om warme lucht te krijgen. maja, ook een beetje raar, de ene keer word hij lekker warm van binnen, en de andere keer komt dr alleen louwe lucht uit...
Eelke schreef:
Laat ik nou het overgangsjaar niet weten
Gelukkig weet het forum het wel
Uit een verder niet aan dit onderwerp toevoegend topic:
Bert":1prpn9v9]De werking van dat "pikkie" hang af van het bouwjaar van je mini. Als jij zegt, inderukken voor het warmst, en uitrekken voor koud, dan heb jij een mini van voor 1989.[/quote:1prpn9v9]
ik ga morgen eens proberen met een andere kachelkraan en ook de thermostaat eens testen... ding heeft geen temp. meter en volgens mij werkt de thermostaat niet zo best meer.
Nu maar hopen dat het niet regend morgen!
geen temp. meter
je zou op zijn minst zo'n wijzertje met schaal: blauw - wit streepje - rood; moeten hebben?!
(bij mij was het verholpen met een nieuwe thermostaat en sensor - wijzertje staat nu steeds in de buurt van het witte streepje terwijl 'ie eerst nauwelijks uit het blauw kwam)
@easy2: als de kachel niet goed functioneert kan je ook een luchtbel in een slang hebben, waardoor het water niet (goed) door je kachelradiatortje circuleert.
FWIW,
Theo van den Bogaard
De mini heeft een enkele middenklok. geen eitje dus, maar echt alleen 1 klok met km teller en brandstof meter. Moet nog een eitje ervoor zoeken of een ander soort dash van maken.
Eerst maar eens kijken bij de thermostaat en de kachelkraan...
Echt warm zal hij niet worden met dit weer.
RE: Verwarming
Ingediend door Maarten82 op zo, 04-12-2005 20:15
Heb ff een vraagje omtrent de verwarming. De verwarming van mijn Mpi '99 heeft ondanks de regelstang die je moet uittrekken maar twee standen...óf standje sambal óf standje iglo... Zijn er meer mensen met een Mini die dit bekend voorkomt???
Af en toe probeer ik de (te warme) temperatuur te mengen met buitenlucht via het luchtrooster in het dashboard maar deze taferelen zijn vergelijkbaar alsof je onder een douche staat met een thermostaat uit de tijd van Ben Hur... [size=75:1ngtt1lm](Dán te heet, dán te koud)[/size:1ngtt1lm]
Iemand een (technische) oplossing???