Verwarming

RE: Verwarming

In mei 2010 heb ik een Mini Cooper uit 1997 (1.3i) gekocht.

Deze heeft het probleem dat de verwamingsunit (midden onder het dashboard) heel warm wordt, ook als de verwarming uit staat. Ook krijg ik alleen verwarmde lucht uit de roosters voor de ramen (maakt niet uit of de trekknop in of uit staat).

Nu heb ik het verwarmingskraantje rechts bovenop de motor al vervangen, en de kabel van de trekknop al geolied, maar dit mocht helaas niet baten. Wel gaat nu het kraantje ook echt open en dicht.

Iemand een idee om verder te zoeken? :)

RE: Verwarming

Je kunt de stand van de kachel verzetten door de schuif te verplaatsen. Daar staat volgens mij ook op: Car, Screen, Off.

Je zou eens kunnen kijken of je de schuif met het kraantje met de hand nog net iets verder dicht kunt zetten. Ik heb hetzelfde probleem. Ik kan de knop helemaal indrukken en dan blijft hij iets geven. Als ik de schuif met de hand dicht zet, dan kan hij nog een halve mm verder geduwd worden. Dan is hij ook helemaal dicht.

RE: Verwarming

Bij mij geeft ie altijd warme lucht...hetzelfde als de topicstarter. Ik heb het klepje binnenin al eens gereparaard..maar hij blijft altijd een stukje open staan...Dan rij ik maar met de buitenste luchtgaten open. Dan komt er ook frisse lucht binnen ;)

RE: Verwarming

Als ik idd de schuif op off zet dan heb ik nog voetverwarming omdat de kachelunit zelf dan heet (als in niet aan te raken!) wordt... Ik zal idd eens proberen of ik het kraantje nog met de hand verder kan drukken :)

RE: Verwarming

Ik heb de "voetverwarming" voor de zomerdagen afgeplakt met ductape ;)

RE: Verwarming

Als hij warmte blijft geven en je zet de schuif op Off, dan moet hij toch ergens zijn warmte kwijt. En de onderzijde is dan de makkelijkste weg.

Ik heb hem altijd op screen staan. Dan blaast hij naar boven weg en dan het raam een stukje open waardoor de warmte naar buiten geblazen wordt.

RE: Verwarming

Als je kachelkraan op je cilinderkop (of bij latere modellen tussen de slangen t.h.v. het schutbord) helemaal dicht is komt er geen warm water in je kachel. Dat je kachel al warm wordt als je je kachelkabel dicht duwt/trekt klopt al niet. Je kunt de kabel ook stellen. Als de kraan een heel klein beetje open blijft staan dan wordt 'ie ook warm.

Als je de kabel wilt stellen dan duw je onder de motorkap de kachelkraan helemaal dicht. Daarna duw je binnen de kachelhendel helemaal in (of uittrekken bij oudere Mini's) en zet je daarna het stelschroefje vast op de kachelkraan.

Of denk ik nu te makkelijk? :)

RE: Verwarming

Er komt altijd wel wat warme lucht uit je kachel..Maar het klepmechanisme sluit niet altijd goed. zodoende dat je meestal wat warme lucht voelt.

RE: Verwarming

gewoon doen wat dennis zegt, het is even gepruts om hem goed af te stellen, maar dan sluit hij wel helemaal af.

RE: Verwarming

Het stelschroefje vastzetten is bij de latere modellen alleen geen optie. Daar eindigd de kabel namelijk met een oogje.

RE: Verwarming

Ik dacht dat daar ook een schroefje op zat.. Andere optie is dan een oogje aan je kabel zetten die je over de lengte van de kabel kunt verschuiven (en deze vast kunt zetten met een schroefje).

RE: Verwarming

Het oogje maakt deel uit van de kabel. De ruimte die je over hebt is niet veel. Eigenlijk zou in de meeste gevallen de kabel net iets langer moeten zijn ipv. korter. De bevestiging van de kabel is compleet anders als van de modellen met het kraantje op de kop.

linkje

Helaas kun je niet verder inzoomen op het plaatje om het duidelijk te zien.

RE: Verwarming

kraantje:


je kan proberen de bevestiging van de buitenkabel te 'verschuiven' ..

hopelijk wat duidelijker zo ?!

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: Verwarming

Theo heeft meteen de juiste afbeelding te pakken.. :)

Buitenkabel losmaken van het steuntje (klemmetje losmaken).
Kraantje helemaal dichtdrukken.
Buitenkabel weer vastmaken met het beugeltje zonder dat daarbij het kraantje beweegt.

Op die manier moet het kraantje volledig dicht zijn, en zou er geen/nauwelijks warm water meer in de kachelradiateur mogen komen, met relatief koele lucht uit de kachel tot gevolg.