Verwijderen zuigerpen 1275cc zuiger

RE: Verwijderen zuigerpen 1275cc zuiger

Ik ben bezig met het opknappen van een 1275cc blok uit een cooper van 1991.
Nu ben ik aangekomen op een punt waar ik binnen deze rubriek geen atwoord heb kunnen vinden namelijk, hoe krijg je zonder schade aan de zuiger de zuigerpen eruit.
Volgens de boeken heb je hier een tool voor de 18G1150.
Gezocht op internet en zie dat het een draadstang is met diverse hulptools.
Is er iemand die mij kan vertellen hoe dit te gebruiken of een andere methode heeft om de zuigerpen er uit te krijgen.

Restomini

persen

Dat kan alleen met een speciale pers. Maar waarom wil je de zuigers demonteren? Als je nieuwe zuigers gaat monteren kun je beter naar een revisiebedrijf gaan en het daar laten doen. Bij het lokale revisiebedrijf hier, kost dat 10 euro ex btw per zuiger (verwijderen en monteren van de nieuwe zuiger).

Dennis

Hoi Dennis,

Het is niet de bedoeling de zuigers te vervangen doch de zuigerstangen.
Deze hebben een crash meegemaakt omdat de onderschalen niet goed vast hebben gezeten.
De motor zou gereviseerd zijn, doch men is waarschijnlijk vergeten de 12 kant moeren aan te draaien.
De motor heeft slecht heel even gelopen en toen lag alles er af.
De bouten, moeren en lagerschalen van een tweetal cylinders lagen in de carter/versnellingsbak.
In de stangen zit een scheur, de bouten passen niet meer dus wordt nu alles vervangen.
De krukas is gecontroleerd en die mankeert niets, geen beschadiging en ook niet krom.
Ben nu aan het wachten op de onderdelen, maar wil alvast voorbereiden hoe het aangepakt moet worden.
Misschien is er iemand die zo'n tool heeft in de buurt van Rosmalen??

Restomini