Voor zover ik kan zien meld Haynes hier niets over, in elk geval niet in de "routine maintenance" sectie.
- Login of registreer om te reageren
Voor zover ik kan zien meld Haynes hier niets over, in elk geval niet in de "routine maintenance" sectie.
ik neem aan dat het een olie-afscheider is, normaal gesproken moeten die wel eens vernieuwd worden (of eventueel schoongemaakt). Wanneer??? ik zou het niet weten
de zwarte gaat naar je injectiehuis en de groene gaat naar je motorregelapparaat
ik heb hem voor de grap ff losgehaald vandaag en VOORZICHTIG !! met perslucht doorgeblazen
er kwam een btje prut uit.
Ik denk dat ik hem toch maar eens gaat vervangen, het is toch een soort van filter. Het voorkomt dat vuiligheid in je motorregelapparaat komt en aangezien die dingen nogal prijzig zijn neem ik het zekere voor het onzekere!
Nou, ik heb het wel eens los gehad, het is verstandig om je accu eerst los te halen voordat je dat doet, of je accu na aansluiten even los te halen zodat je computer even reset. Toen ik hem had losgehaald liep mijn motor namelijk niet meer goed. ff accu eraf en toen liep hij weer prima.
Ik heb er trouwens wel wat over in Haynes gelezen. Ik heb deze namelijk moeten loshalen om goed bij de schroeven te kunnen komen om het bovenste hondenbotje te kunnen vervangen.
Voor zover ik weet is het ook geen vet vangertje maar een of andere vacuum regeling.
Ik heb even in Haynes gekeken voor dat dingetje, het is een Minifold absolute pressure sensor. Zie pagina 4B-7 van Haynes 1969-2001 (up to X-reg)
Daar staat het op de rechter pagina onderaan. Voor zover ik weet een cruciaal onderdeel.
Succes ermee.
Groenten
Jos
Minifold absolute pressure sensor.
of wel een map sensor
dit is een sensor de de buitenluchtdruk vergelijkt met het onderdruk van het inlaatspruitstuk
zodoende kan je computertje zien wat de belasting is van de motor
je MAP-sensor zit in je motorregelapparaat Het is een brandstofopvang die er voor zorgt dat er geen brandstof in je motorregelapparaat terecht komt en zo je sensor om zeep helpt
Nou ben ik geen expert, maar volgens mij klopt dit toch niet helemaal hoor. Het is onderdeel van je motor management idd, maar is niet geintegreerd erin. En volgens mij loopt er ook geen vloeistof doorheen. Er treedt zelf vacuum op volgens mij.
Maar goed, waar het in dit topic om ging is volgens mij nog steeds niet helemaal duidelijk, hier dan het antwoord:
het kabeltje dat van je motor management afkomt moet voor zover ik weet op de groene aansluiting en de andere gaat naar je inlaat spruitstuk. Als het goed is hebben de slangetjes ook een kleurcode (soort sticker op de aansluiting, bij mij tenminste wel).
Het is belangrijk dat deze slangen goed om zijn aangesloten!!
Nogmaals
Succes
dat klopt. er staat vacuum op en de sensor zit echt in je motorregelapparaat
Klopt de sensor zit in het motorregelapparaat, het kastje zelf is niet de sensor, en werkt m.b.v. vacuum. De kleurcodes op de aansluitingen d.m.v. stickers zitten er bij mij niet (meer) op dus daar kon ik het niet aan zien.
Nu heb ik nog ff geinformeerd bij longbridge. Daar hoorde ik dat het kastje in principe gewoon leeg is en er niets aan kapot kan gaan en het dus nooit vervangen hoeft te worden.
RE: Vetvangertje SPI,
Ingediend door Roger op wo, 14-04-2004 12:06
Weet iemand hoe je het vetvangertje moet aansluiten? Deze zit op een SPI tussen het vacuüm slangetje dat van het inlaatspruitstuk naar de computer loopt. Het zit met een beugeltje aan het inlaatspruitstuk vast, en een beetje verscholen onder het luchtfilter, ik denk dat je het wel kunt zien zitten zonder het luchtfilter te verwijderen. Volgens mij zit het niet op een MPI, maar daar kan ik me in vergissen. Je hebt 2 aansluitingen een zwarte langere en een kortere groene. Is dit onderdeel aan slijtage onderhevig, dien je het om een bepaalde tijd/kmstand te vervangen? Het mini seven centre kon deze vraag niet beantwoorden en de haynes staat in bestelling.