Viergasmeting

RE: Viergasmeting

Mijn Inno 1300 Export start slecht. Als hij warm is, loopt hij als een zonnetje. Echter half gas lijkt hij niet goed op te pakken. Dat merk je ook bij constant half gas op de snelweg. Dan houdt de motor om de paar seconden in. Vol gas is geen probleem. De verbranding is pet. Dat is niet alleen aan de git zwarte rook uit de uitlaat te zien bij veel gas geven, ook de bougies zijn zwart en het wordt ook bevestigd door de viergasmeting bij stationair:[list:382lv0ak]
[*:382lv0ak] Lambda 1,206[/*:m:382lv0ak]
[*:382lv0ak] CO 0,77% (0,98% gecorrigeerd)[/*:m:382lv0ak]
[*:382lv0ak] CO2 10,9%[/*:m:382lv0ak]
[*:382lv0ak] HC 1181 ppm[/*:m:382lv0ak]
[*:382lv0ak] O2 05,25%[/*:m:382lv0ak][/list:u:382lv0ak]
Gezien de leeftijd ben ik voor de APK niet zo bang, want daar geldt alleen de CO.

Nu is dit alles naar mijn bescheiden mening in ieder geval een ontstekingsprobleem. Degene van de viergasmeting is echter van mening dat ook de carburateurs versleten zijn. Dit echter zonder de carburateurs van binnen beoordeeld te hebben. Nu wil het geval, dat de meting bij een carb-revisieshop gedaan is. Voor €650 zijn ze weer als nieuw meneer, gepolijst en al…

Ik wil het eerst maar eens proberen met een nieuwe 123-ignition en evt nieuwe bougiekabels. Ik heb nog een setje prima HS4’s liggen. Dus mochten de carb's inderdaad een rol spelen is dat ook nog wel op te lossen waarschijnlijk.

Vragen:[list:382lv0ak]
[*:382lv0ak] Is dit niet alleen een ontstekingsprobleem?[/*:m:382lv0ak]
[*:382lv0ak] Welke 123 moet ik hebben? De motor van een Inno 1300 is een Austin 1300GT motor. Een Austin 123 of een Mini 123? En welke curve hoort bij mijn motor[/*:m:382lv0ak]
[*:382lv0ak] Welke naald voor de twin HS4’s?[/*:m:382lv0ak][/list:u:382lv0ak]
Groet,
Auke

RE: Viergasmeting

De garage heeft gelijk, dit is een mengsel probleem, waarschijnlijk zuigt ie valse lucht aan en daarom het advies voor revisie. Valse lucht en fout mengsel is met rijden goed te merken.

Er is hier op het forum een topic voor het afstellen van een dubbele HS2, ga dat eerst eens doen.

Dennis

PS een viergasmeting op jouw auto is onzin, je hebt niet eens een lambda of katalysator.

RE: Viergasmeting

dubbele hs4 is denk ik een beetje een overkill voor je motor als je verder standaard bent.
je kan voor die carbs ook gewoon een revisieset kopen en het zelf doen? kost wsch een fractie van die 650 euro.

Maar ik zou idd eerst eens naar die afstelling van de carbs kijken. zijn de dashpots nog gevuld?
Onsteking zou ik ook even nakijken. Zit de vervroegingsslang nog goed? Is er iets mis met de onsteking dat je naar die 123 wil?

RE: Viergasmeting

Excuses voor de late reactie, maar ik ben in de tussentijd verhuisd naar de andere kant van het land. Koste wat tijd.

Korte vragen leiden tot korte antwoorden. En juist de redenatie maakt het antwoord interessant, want dan kan een ander eer ook nog wat mee. Dus schrijf ik maar wat uitgebreider mijn redenatie en vraag op:
Om de mogelijke oorzaken tot een reëel te controleren aantal terug te brengen, is het handig wat systematiek aan te brengen in het onderzoek van het probleem. Om te weten wat er gebeurt in de motor is een goede (indirecte) parameter de verbranding na te gaan via de emissie. Dat ik geen lamdasonde cq katalysator heb lijkt me duidelijk met een auto uit ’75. Echter lambda bij een viergasmeting is louter een berekend getal uit de emissie, wat aangeeft hoever de motor van de optimale verbranding verwijderd is. Idealiter is lambda 1 en wordt alle koolwaterstof in kooldioxide en water omgezet. In dat geval is dus CO2 maximaal en CO, HC en O2 minimaal.
Die waarden worden hier niet gehaald en dus is er een verbrandingsstoring. Oorzaken zijn naar mijn mening:
Ontstekingssysteem
Inspuitsysteem
Benzine
Mechanisch probleem.
De laatste 2 vallen af, want de motor is 10000 km geleden gereviseerd en de benzine wordt niet uit Oezbekistan gehaald.

Mijn interpretatie van de test:
• λ te hoog->te arm mengsel
• CO prima
• CO2 acceptabel (liever nog wat hoger)
• HC veel te hoog-> veel onverbrande benzine/olie
• O2 -> te hoog dan wel misprint
Oorzaken kunnen nu zijn:
Misfiring past ook bij ook bij het schokken bij constante snelheid.
Te arm afgesteld past bij lage λ (CO moest gehaald worden voor de APK)
Valse lucht: O2 toch te hoog?

Omdat opnieuw afstellen van de carbs niets opleverde, behalve minder zwarte rook. (Overigens voor de gasmeting gebeurt.) Hij bleef slecht starten en inhouden bij constante snelheden. Ik wil als eerste de ontsteking en bougiekabels vervangen, omdat de motor soms op 3 cilinders loopt, de verdeelkap op is, en de bougiekabels eigenlijks HT-leads zijn en de motor in de nabije toekomst een behoorlijk stukje sneller moet worden en de distributeur ook 30 jaartjes oud is. En contactpuntjes, tja wat zal ik daar eens van zeggen…

De HS4’s zijn wat groot voor het ideale, maar omdat het een constant vacuüm carburateur is voorzie ik geen grote problemen. Vulling van de dashpots moet geen invloed hebben bij constante gasstand.

Schiet maar, als je het anders ziet, maar met argumenten gaarne.

Groet,

Auke

RE: Viergasmeting

Ik heb zelf niet genoeg praktijk ervaring om bij dit soort problemen echt goed advies te geven maar ik zou er in ieder geval rekening mee houden dat met dit soort oudere auto's een ideale lambda-waarde niet gehaald wordt cq leidt tot een slecht rijdende auto.

de lambda waarde die je meet wordt volgens mij berekend uit de andere waardes die gemeten worden dus voegt in dit geval niet zoveel toe. Het zou kunnen dat je ontsteking bv niet goed staat, waardoor niet alle brandstof verbrandt. Ergo veel zuurstof en HC in je uitlaatgas. MAAR voor lambda wordt naar de zuurstof gekeken, niet naar de HC. Dus de lambda geeft hoog aan waardoor je gaat denken dat het mengsel te arm is.

Ik zou dus naar de onsteking kijken, vacuumslang goed aangesloten? Ontsteking goed afgesteld?

(overigens is het niet heel moeilijk om ergens een enkele HS4 op de kop te tikken, met een gesplitst Metro spruitstuk moet het makkelijk te monteren zijn om ff te testen of het probleem niet zit in de carbs. Aanbevelingen voor een naald zijn waarschijnlijk moeilijk omdat er bijna niemand met dubbele HS4's rijdt op een mini)

RE: Viergasmeting

Ga iid eens de verdelerkap en bougiekabels vervangen en vervang de ontsteking door een elektronische, hetzij zo'n 123 ding danwel een originele.
Kan dat niet vervang dan de punten en condensator. (Zo heeft het altijd gewerkt, de onderdelen zijn alleen onderhoudsgevoelig)

Zorg dat hij op een graad of 15 voorontsteking staat en ga dan met een synchroon tester aan de gang om je carb's gelijkmatig af te stellen.

RE: Viergasmeting

Het kan natuurlijk dat de as van je verdeler na 30 jaar 'wat' speling heeft; ik zou eerst je ontsteking op orde maken en dan aan de carburatie gaan werken ...
( http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/bolton.htm
onderaan een tabel met naald-suggesties )

HTH,
Theo van den Bogaard

RE: Viergasmeting

je ontsteking staat nu een fractie te laat, dit wordt rechtgetrokken bij half gas waar je vervroeger zijn werk doet.

je carbs zijn most probably aan revisie toe, een revisiesetje voor twin hs2 kost 145 euro bij 1 van de sponsoren van de site. dit voor de meest uitgebreide revisieset. het is goed zelf te doen als je een beetje kan sleutellen en een voorstellingsvermogen hebt hoe het ding werkt. het zijn veel schroefjes en palletjes maar werkt eigenlijk doodsimpel.

polijsten en dat soort gedoe is onzin, een gepolijste dashpot doet niets aan de werking. het huis van de carb aan de binnenkant is logischerwijs niet gekrast (moet je gekke dingen voor doen om die te beschadigen, er vliegt alleen lucht door)

wat belangrijk is bij carbs is de sproeierbuis, als deze versleten is dan is hij ruimer dan de bedoeling is. de naald die daarin valt heeft dan teveel speling. voor de werking van de carb heeft dit het nadelige gevolg dat hij meer benzine geeft dan eigenlijk bij de gasstand hoort.

ikzelf heb precies dezelfde ellende gehad met mijn twin hs2 setup. door de carbs te reviseren en de ontsteking goed af te stellen, eerst met de lamp en daarna door het rijden en voelen aan de reaktie van de auto, is alles opgelost. Nu heb ik helemaal geen problemen meer met de gehele setup.