Ik neem aan dat je inmiddels zelf achter het antwoord gekomen bent? Was het belangrijk hoe je m terug zette?
- Login of registreer om te reageren
Ik neem aan dat je inmiddels zelf achter het antwoord gekomen bent? Was het belangrijk hoe je m terug zette?
misschien leuk om ook hier te melden hoe dan, voor de volledigheid?
bij mijn weten kan 'ie er maar op 1 manier goed op ..
vanwege dat plaatje achter de bout
(nr 24 of 16 op: http://members.lycos.nl/tb998van/mosbas/p15.jpg )
groetjes,
Theo van den Bogaard
Ok, ik ging hier een beetje kort door de bocht.
Vraag:
Is de positie van het vliegwiel (bij een SPI motor) belangrijk t.o.v. zijn as ??
Antwoord ja.
Als je dezelfde vliegwiel/koppeling weer terug monteerd kan je hem 180 graden draaien en maakt het volgens mij niets uit hoe hij om gaat.
Als je een niet standaard zwaardere koppeling/ drukgroep wilt plaatsen heb je een probleem, want dan wordt de hele boel 30 graden verdraaid en werkt het niet meer.
Dit is wel op te lossen.
As for the injection cars, trying to up-rate the diaphragm spring clamping pressure seemed impossible. The main problem is the pick-up sensor on the injection models. It reads from a reluctor ring pressed into the back of the flywheel. Unfortunately the designer who came up with the idea was rather single (narrow?) minded in his approach. It didn’t occur to him to use the standard clutch assembly mounting and location points. Oh no, he deemed it necessary to ‘dabble’ – putting the flywheel locating key slot 30 degrees out of position compared to the standard, aeons-old one! This meant that if you bolted a non-injection diaphragm to an injection flywheel section - as would be the case when trying to fit a Turbo diaphragm to up-rate it - the car wouldn’t run. Timing way too far out for the ECU to work. So a little re-alignment is needed, and is easy to do.
Ingediend door rikvanraai op wo, 05-07-2006 10:10
Je kan het vliegwiel maar op 1 manier er op zetten door het plaatje wat achter de bout zit goed uit te lijnen met het vliegwiel en de as. Het kan allemaal maar op 1 manier want de uitsparing zit uit het midden.
Ingediend door Jeroen25 op vr, 23-11-2007 21:36
Hallo,
Ik heb de bak van mijn mpi gereviseerd. Eindelijk de motor weer teruggebouwd en alles aangesloten, en vervolgens proberen te starten.
- De startmotor draait rond, de accu geeft na opladen 13,4V aan (zakt tijdens starten wat in maar lijkt niet al te veel, kan ook rustig een half uur startmotor rond gooien zonder dat de accu problemen geeft).
- De bougies vonken (voor de zekerheid toch nieuwe geplaatst), de bougie kabels zaten goed aangesloten
- Er komt benzine in (bougies droog gemaakt, 1 x starten en de bougies waren nat).
- Als ik start krijg ik af en toe een doffe plof (ik zie ook de vonk als ik het luchtfilter verwijder), maar doorstarten lukt niet.
- Compressie is ook ok.
Uiteindelijk gisteren maar eens de bougiekabels vervangen 1-2 en 3-4. Hoewel ik zeker weet dat ze van te voren goed zaten (foto's, manual) starte de motor nu opeens wel voor een paar seconden, en sloeg toen weer af.
Nu lijkt het daarom op een timing probleem van de onsteking, en is mij verteld dat waarschijnlijk mijn vliegwiel 180 graden verdraaid zit, en ik daardoor een verkeerde onstekingsmoment heb. Ik heb geen markering gezien bij het terugplaatsen (wordt in Haines ook niet genoemd voor het verto type).
Weet iemand of een mpi vliegwiel inderdaad verkeerd gemonteerd kan worden en kan resulteren in niet starten?
Kan dit dan alleen maar 180 graden verkeerd zijn, of ook 60 en 120?
Als er een markering op het vliegwiel staat die ik gemist heb, dan moet zuiger 1 in het hoogste punt staan, kan ik dit ergens aan zien, want volgens mij kan zuiger 1 zoewel op het hoogste of laagste punt staan wanneer de groef inde krukas horizontaal staat?. Als het vliegwiel inderdaad verkeerd gemonteerd is, is het onstekingsmoment dat eventueel ook aan te passen met die rover software die in Haines genoemd wordt? Want om weer opnieuw dat vliegwiel eraf te gaan halen sta ik niet echt te popelen...
RE: vliegwiel SPI monteren
Ingediend door AWS op zo, 11-06-2006 03:56
Hey,
kunnen jullie me helpen met volgend probleempje:
Is de positie van het vliegwiel (bij een SPI motor) belangrijk t.o.v. zijn as ??
't is omdat er daar een "reluctor ring" opzit, en een sensor die de juiste informatie moet doorspelen naar de ECU.
Ik heb het vliegwiel een maand geleden eraf gehaald, en weet nu niet goed meer in welke positie ik het er terug moet opzetten.
Moet ik het vliegwiel dus in een bepaalde positie terug monteren (i.v.m. de reluctor ring), of speelt het allemaal geen rol ??????
't is een vrij dringende vraag (motor moet morgen klaar zijn), dus alle hulp is welkom !!!!!
Greetzz! en alvast bedankt!