Vocht onder kleppendeksel

RE: Vocht onder kleppendeksel

Wilde gister even een beetje olie bijvullen zag ik dat er wat drab onder aan de vuldop zat.
Dus maar even de kleppendeksel verwijderd..
Binnenkant kleppendeksel zit onder de drab en her en der ook wat op de veren e.d.
Water bij de olie dus..
Even de peilstok bekeken en olie is onderin brandschoon.
Even het koelvloeistof bekeken en is ook brandschoon.
Ook maar even het thermostaathuis verwijderd en bekeken, ook schoon.
Wel zag ik dat de thermostaat openstond, moet koud toch dicht staan, dus daar moet sowieso een nieuwe voor komen.( weet alleen niet welke ( 75, 82 of 88 ? )
Iemand een idee waar dit vocht vandaan kan komen?
Koppakking is vorig jaar vernieuwd.
Kop is droog rondom, evenals pakking.

Betreft een Mini 1000 uit `77

RE: Vocht onder kleppendeksel

De oorzaak is simpel. Bij de verbranding van het gasmengsel ontstaat ook H2O, water dus. Je kent het beeld wel; op een koude ochtend start je de motor en er komt 'witte rook' uit de uitlaat. Dat is dus waterdamp. Door de koude condenseert de damp meteen als het uit de uitlaatpijp komt. Bij warm weer heb je net zoveel damp, maar die condenseert niet.
Welnu, boven de zuiger vindt de verbranding plaats in de verbrandingskamer. De zuiger beweegt naar beneden. De zuigerveren moeten er voor zorgen dat zo weinig mogelijk van het verbrandingsgas langs de zuiger en cilinderwand het carter instroomt. Naarmate deze afdichting beter is, komt er minder verbrandingsgas in het carter terecht. Naarmate de motor minder gesleten is, is die afdichting beter. Het hangt ook af van de kwaliteit va de motorolie. Op tijd verversen dus.
Vervolgens zorgt de carter ventilatie ervoor, dat zoveel mogelijk van het gelekte verbrandingsgas uit het carter wordt weggezogen. Zorg er dus voor dat de slangen schoon zijn en dat de afsluitdop op het kleppen deksel niet verstopt zit.
Toch zal je van die 'mayonaise' aanlag in het kleppen deksel hebben wanneer je voornamelijk kleine afstanden met geringe snelheid rijdt. De motor wordt dan niet warm genoeg om de gecondenseerde waterdamp die in het carter tegen de wanden condenseert -zo lang de motor nog niet op bedrijfstemperatuur is- weer te verdampen, zodat die met de carter ventilatie wordt afgevoerd.
Nu constateerde je dat de thermostaat stuk is. Dat heeft tot gevolg dat het lang duurde dat de motor op bedrijfstemperatuur komt wanneer die koud gestart is. Dit verergerde dus het proces wat ik hier boven beschreef.
Een thermostaat voor 82 graden is in ons land het meest gebruikelijk.
Als je met een nieuwe thermostaat erin eens een paar uur snelweg rijdt, zal je veel van de mayonaise wel weer verdampt hebben.

RE: Vocht onder kleppendeksel

Wim,
Bedankt voor het duidelijk uitgelegd antwoord.
Ik ga niet verder demonteren en zet er een nieuwe thermostaat in, paar nieuwe pakkingen en zal de carterontluchting eens nazien.