Voertuigeisen

RE: Voertuigeisen

Ik heb al regelmatig internet afgespeurd en het een en ander kunnen vinden, maar het zijn enorme lappen technische teksten met voorwaarden regels en heel veel verwijzingen wer nar andere artikelen en wetten en reglementen.

Weet iemand waar ik een helder overzicht kan krijgen/ vinden aan welke eisen een mini moet voldoen. Ik heb er een uit 1983 en een uit 1972.

De RDW heeft ook alleen hele dikke boekwerken heb ik begrepen.

RE: Voertuigeisen

Wat wil je dan precies weten?

Dennis

RE: Voertuigeisen

ik denk dat Dietrich doelt op de typegoedkeuring eisen van de mini.. De RDW stelt deze op. Ze gaan op bezoek bij autofabrikanten en volgen het complete ontwikkelproces van een auto. Op basis van de door de fabrikant opgestelde gegevens van de auto keurt de RDW het type goed. Ik heb een tijd bij de RDW op de IT afdeling gezeten en eens een hele presentatie gezien over het typegoedkeuringsproces. Ik heb helaas niet de informatie over bepaalde typegoedkeuringen voorhanden, maar wat je zou kunnen doen is contact opnemen met het Testcentrum van de RDW in Lelystad.

Jaapio

RE: Voertuigeisen

Ik probeer mijn minishorty klaar te maken voor een RDW keuring. Nu heb ik begrepen dat dit heel heel moeilijk is. Ik moet een individuele typegoedkeuring zien te krijgen.

Ik heb geen voorstoelen meer zijn, moet ik nu 3 puntsgordels of mag dat ook een heupgordel zijn?
Ik heb natuurlijk geen nieuwe motor, moet die aan de laatste eisen voldoen of aan die van 1983 (oorsprong mini)
Zo ook met mistachterlichten, derde remlicht, remvertraging e.d. daarvoor is door de jaren heen heel wat regelgeving gewijzigd.
Waaraan moet het aangepaste chassis/carosserie voldoen? Ik heb wel eens gelezen dat die voldoende degelijk moet zijn, maar hoe toon je dat aan?

Er wordt ook wel eens gesproken over een kitcarkeuring, maar kan dat en wat komt daar bij kijken?

Zo was er een tijdje terug bij De Grote Beurt de eend van Menthal Theo, die voor zover ik op internet heb kunnen terugvinden nog niet goedgekeurd kan worden.

Weer een ander verhaal is dat wanneer je 2/3 deel onveranderd laat het met een lichte wijziging af zou kunnen. Ik geloof alleen niet dat dat waar kan zijn helaas.

RE: Voertuigeisen

zoek eens contact met minilimo. als ik me niet vergis heet hij wouter en werkt bij een bedrijf dat autograaf heet. of iets wat in de buurt komt. hij bemiddelt in rdw keuringen en is geweldigg goed op de hoogte van de keuringseisen...

dit is geen reclame voor hem, maar meer de goeroe die je moet zien te vinden...

RE: Voertuigeisen

goed id bart (dat ik daar zelf nog niet aan had gedacht)

Jaapio

default

RE: Voertuigeisen

## @TS:

ik denk dat je [i:24m5qvrg]niet[/i:24m5qvrg] slim bezig bent. dit gaat een grandioos fiasco worden!

je moet op voorhand voor overleg en advies naar de RDW gaan en daar bespreken wat mogelijk is.
als je je dan aan hun richtlijnen houdt is er niks aan de hand.
klinkt misschien niet zo 'spannend' maar het is wel veel intelligenter

RE: Voertuigeisen

en dat is nu te laat en is het redden wat er te redden valt...

opzich als er een nette las is gemaakt in de bodum, je nog altijd een dwarsbalk hebt dan valt het wel mee met een shorty. de aandrijflijn e.d. blijft onveranderd...

RE: Voertuigeisen

Dietrich schreef:
Ik heb wel eens gelezen dat die voldoende degelijk moet zijn, maar hoe toon je dat aan?




Onze mini cabrio (de eerste in Nederland gemaakt) heeft ronden moeten rijden op de testbaan in Lelystad om te kijken of deze ging 'door hangen'. Hoe en wat ze daar gedaan hebben weet in niet precies, was zeg maar voor mijn tijd O:) , maar er zijn dus wel tests voor!

Verder heb ik ook wel eens wat gelezen over in Engeland een kenteken aanvragen omdat ze daar wat soepeler zijn en vervolgens terug halen naar Nederland. Of dat nogsteeds zo is weet in niet, ben niet zo van het importeren.

RE: Voertuigeisen

Ik denk dat het idd neer gaat komen op keuren in Engeland en dan importeren naar Nederland. Maar neem idd eens contact op met Wouter. Die vertelde me een tijdje geleden nog dat het gewoon moet kunnen om een Shorty goedgekeurd te krijgen...

RE: Voertuigeisen

Je kan de eissen gewoon vinden op inet op de site van de rdw ff zoekfunctie gebruiken....

RE: Voertuigeisen

in het shorty topic van dietrich stond dat hij contact zou opnemen.. je zou ze prima op kenteken kunnen krijgen, maar je moet even weten welke wegen er bewandeld moeten worden

Jaapio

default

RE: Voertuigeisen

Een shorty moet wel makkelijk in een Vito oid passen, hoe lang is die precies? Volgende moet je namelijk gaan doen, vrees ik:
1. Auto exporteren naar engeland (Je moet dus iemand vinden die tijdelijk eigenaar wil zijn, iemand met woonoord in Engeland)
2. De auto na de modificaties laten SVAen, reken er mar op dat je de eerste keer wordt afgekeurd, SVA is behoorlijk streng!
3. De auto importeren naar Nederland. Hier is alleen een APKtje nodig om te rijden
4. Een verzekeraar vinden die je shorty in de verzekering neemt, zou nog wel eens problematisch (lees duur) kunnen worden.

Ik weet uit het verleden dat zelfgebouwde auto's bij de RDW moeilijk zijn. Er is zelfs iemand die het officieele pad gevolgd heeft en de RDW bijna maandelijks over de vloer had om lasnaden e.d. te controleren. Dit is natuurlijk een duur spelletje, iedere keer voorrijkosten voor de RDW betalen. Om dit achteraf te doen lijkt mij bijna onmogelijk.

Rob

RE: Voertuigeisen

campr schreef:

3. De auto importeren naar Nederland. Hier is alleen een APKtje nodig om te rijden





Euh, jij hebt zeker nog nooit een auto geimporteerd?

Groet ron

default

RE: Voertuigeisen

Ron, tegenwoordig (sind 1 Jan 2007 als ik mij niet vergis) zijn de regels veranderd voor import vanuit de EU. Er is alleen nog een identiteitsvastelling nodig.

Rob

RE: Voertuigeisen

In theorie ja. In praktijk....

Groet ron

default

RE: Voertuigeisen

Sorry, je hebt deels gelijk. Als het verhuisgoed is, is het het zo gepiept, als het geen verhuisgoed is moet je aan het volgende voldoen:
link

RE: Voertuigeisen

Dietrich,

Als je je shorty door de keuring wil krijgen is dat helemaal niet zo moeilijk, maar je moet wel even weten welk stuk je van de wetteksten je moet hebben.

Ik schat de kosten tussen 1500,- en 1750,- euro (2007 tarieven RDW) en dat staat hij officieel op kenteken in NL en heb je hem gewoon bij de RDW laten herkeuren.

De Engeland route is niet per definitie nodig voor zoiets.

Let wel op dat dit de kosten zijn wanneer de Mini zonder problemen wordt goedgekeurd. Bij afkeur en igenlijk een slechte voorbereiding gaat het meer kosten.

Heb je vragen dan hoor ik het wel. Stuur dan even een e-mail met je vraag naar mijn zakelijk meeladres: wouter@autograaf.info

default

RE: Voertuigeisen

campr schreef:
als het geen verhuisgoed is moet je aan het volgende voldoen:
link



## ik had het idee dat het U.K. (als geruime tijd) tot de E.U. behoort...

edit: dit is echt het 'Forum van de Halve Waarheden' hoor...
kijk gewoon op de rdw site en klik de goede links aan 8)

RE: Voertuigeisen

Of gewoon uitgaan van de waarheid van Minilimo.

Het is immers onderdeel van zijn werk :)

RE: Voertuigeisen

[size=75:29ykaf4y][topics samengevoegd - Evity][/size:29ykaf4y]
De oorspronkelijke dragende constructie is gehandhaafd
Bij voertuigen met een dragend chassis, waarop een afwijkende carrosserie is aangebracht verandert niet altijd de identiteit. Als het chassis en de aandrijving bij elkaar horen, wordt de identiteit gehandhaafd.

Is dit zo bij een Shorty?

RE: Voertuigeisen

@Dietrich: ik heb je topic aan je reeds bestaande topic gevoegd. Probeer aub eerst te zoeken voor je dubbele topics aanmaakt ;) . Bedankt.