Voorbereiding koppelingsplaten vervangen

RE: Voorbereiding koppelingsplaten vervangen

Het probleem is dat mijn koppeling slipt.
Dus deze moet vervangen worden.

De prijs om het te laten doen is nog best hoog (500eu als vliegwiel geen probleem is, 1000eu als motorblok eruit moet) en zelf doen is in mijn geval zeker een optie.
Ik heb de mogelijkheid om een keer een vrijdag tm zondag achter elkaar een ruimte te gebruiken met brug, takel etc.

Het is dus de bedoeling dat ik goede voorbereidingen tref.
- juiste gereedschap
- juiste onderdelen.

Nu is mijn grote vraagteken op dit moment nog welke onderdelen ik moet hebben en welke onderdelen verstandig zijn om klaar te hebben liggen (reserve pakkingen etc.)?

Het gaat om een mini uit 1994 met rembekrachtiger maar wel met een 1.0 carb motortje (gok halverwege jaren 80).
nummer 99h997p 163352

RE: Voorbereiding koppelingsplaten vervangen

- gereedschap:
passende dop voor de krukasbout - momentsleutel - vliegwieltrekker - goede engelse maten doppen/ring/steek sleutels
kleine handjes helpt als je het blok wilt laten zitten

- onderdelen:
je zult eerst zeker moeten zijn welk type koppeling je hebt: Verto of pre-Verto

- drukgroep en plaat
als je toch bezig bent: krukaskeerring vervangen, mogelijk druklager en eventueel kotterpennen van de scharnierpunten van de arm

het is een droge koppeling dus pakkingen zou je niet nodig moeten hebben.

(zie ook:
http://www.somerfordmini.co.uk/eshop/in ... age&id=144 )

het kan met het blok in de auto maar is een gepiel zeker met de rembekrachtiger op zijn plaats 8) BTDT

succes,
Theo van den Bogaard

RE: Voorbereiding koppelingsplaten vervangen

dankje, die exploded views zijn ook erg bruikbaar!

RE: Voorbereiding koppelingsplaten vervangen

Ik zou het blok er sowieso direct uit halen. De kans is namelijk groot dat je het vliegwiel er niet af krijgt met het blok in de auto.

Dennis

RE: Voorbereiding koppelingsplaten vervangen

Haal het blok er nooit uit om een koppeling te vervangen, het is altijd nog gelukt.

RE: Voorbereiding koppelingsplaten vervangen

Laat Het blok zeker zitten is mijn advies.
Veel makkelijker om de vliegwieltrekker op te spannen.

Ik zou direct ook de rode okrukas oliekeerring vervangen als het vliegwiel er af is.
Zorg ook dat je loctite hebt om de bouten van de drukgroep terug vast te zetten. OOk een momentsleutel heb je nodig.
Maak je verder geen zorgen, een koppeling vervangen is niet het moeilijkste in de wereld :)

succes!

RE: Voorbereiding koppelingsplaten vervangen

Ik vind de opmerking "lekker laten zitten dat blok" in dit geval nogal kort door de bocht. Als je dit al meerdere keren gedaan hebt of zelfs professioneel doet...geen probleem, maar de topicstarter heeft zo te horen weinig of geen ervaring hiermee. Blok eruit werkt gewoon veel gemakkelijker, zeker als je de krukaskeerring ook wilt vervangen.

Dennis

RE: Voorbereiding koppelingsplaten vervangen

Met het blok er uit gaat zeker makkelijker, maar is ook weer extra werk.

RE: Voorbereiding koppelingsplaten vervangen

Ik heb het altijd met het blok eruit gedaan, ook al omdat ik dan direct ook andere zaken verving zoals de aandrijfaskeerringen, schakelkeerring etc.

Dennis

RE: Voorbereiding koppelingsplaten vervangen

Vanwege deze oproep een aanbod gekregen om de koppeling te laten vervangen voor een redelijke prijs.
Nu weer lekker aan het rondrijden!

RE: Voorbereiding koppelingsplaten vervangen

Graag gedaan.