Voorgaand type stuurstang in Mpi

RE: Voorgaand type stuurstang in Mpi

Ongeveer 2 maanden geleden is er een vervangende Mpi stuurstang in mijn mpi gezet. Nu heb ik weer hetzelfde gedonder. Knakken van het stuur tijdens bijv inparkeren. Mijn stuur staat zeker 45 graden naar rechts gedraaid met rechte banden.

Volgens de garage is de belasting erop te zwaar, waardoor het weer is gebeurd. Er liggen 13 inch wielen onder, maar mijn 12 inch velgen worden opgeknapt en komen er binnenkort onder te liggen.

Nu weet ik niet of het mogelijk is om er een stuurstang(en evt stuurhuis, deze schijnt nog goed te zijn) van een voorgaand type Mini in te zetten aangezien de 13 inch wielen eraf gaan.

Ik vind het erg vreemd dat in 2 maanden tijd een goede stuurstang kapot gaat. Ligt het dan niet gewoon aan het stuurhuis? De aansluiting?
Hij staat nu bij de garage.

RE: Voorgaand type stuurstang in Mpi

Het kunnen 2 dingen zijn. Het kan zijn dat de bouten van je stuurstang niet goed vast zitten. Hierdoor kun je aan je stuur draaien, maar gaan de wielen niet mee. Door de krachten die erop komen te staan, gaat de buitenhuls van de stuurstang schuiven tegen de body aan, terwijl je wielen blijven staan.

Andere mogelijkheid is dat de tandheugel (tandjes) aan de binnenzijde van je stuurkolom versleten zijn. Wat je dan krijgt is dat je wel kunt draaien, maar door de speling springt je stuurkolom elke keer een paar tandjes verder.

RE: Voorgaand type stuurstang in Mpi

Ik kon er nog mee sturen, dus dan neig ik meer naar je 2e optie.

Vorige keer heb ik wel gemerkt dat het erg lastig is om een goede mpi stuurstang in handen te krijgen, dus ik hoop dat deze nog te redden is.
Het kan toch niet zo zijn dat in 2 maanden tijd (waarvan de afgelopen 3 weken af en toe die ene knak in het stuur) de tandjes kapot zijn van de stang..

RE: Voorgaand type stuurstang in Mpi

Als er tandjes kapot zijn, dan is het niet van je stuurstang, maar van je kolom. Die tandjes zijn zo ontworpen dat het heel lang duurt voordat deze versleten zijn. Jij zou de eerste zijn, waarvan ik weet dat een stuurkolom of stuurstang op die manier versleten is.

Ik neig meer naar optie 1, aangezien ik dat ook mee heb gemaakt. Ik heb de stuurstang dan ook vaster gezet en het probleem was opgelost.

RE: Voorgaand type stuurstang in Mpi

Ik neig meer naar optie 2 aangezien dat een bekend probleem is van (MPi) Mini's op (te) brede wielen.
Is de stuurstang vervangen door een nieuwe ? of een gebruikte ?
Grote kans dat het (extra sterke) boutje onderaan de stuurstang niet vervangen is, of er een gewoon boutje is geplaatst.
Het originele boutje heeft een grote treksterkte en bovendien een gedeelte zonder schroefdraad waardoor het voor een bijna spelingsvrije verbinding zorgt.

Ik wil je niet bang maken maar het is m.i. levensgevaarlijk om er mee door te blijven rijden als dat inderdaad het geval is ! Vroeg of laat gebeurt er gewoon niks meer als je aan het stuur draait, en als je nu al praat over 45 graden stuurverdraaing zonder dat de wielen mee bewegen... |:(

Ik zou eerst eens goed op onderzoek uitgaan voordat je er nog 1 meer mee rijdt !

Heb overigens ook eens een Mini gezien waar doodleuk 1 tand van de tandheugel in het stuurhuis was afgebroken..

RE: Voorgaand type stuurstang in Mpi

De auto staat in de garage. Mijn vader heeft gisteren wat rondgebeld en 2 mpi stuurstangen te pakken weten te krijgen. Met veel geluk want laatste keer heb ik 'm uit Engeland laten komen. Tweedehands, maar helemaal in orde.
Naar het schijnt is het alleen de stuurstang die 'weer' kapot is. Stuurhuis schijnt helemaal in orde te zijn, hebben ze nog extra naar gekeken. Origineel stuurhuis. De plannen zoals ze nu zijn (wat ik heb meegekregen want snapte het niet helemaal maar mijn vader wel): ze gaan een extra pin in de stuurstang aanbrengen voor extra stevigheid. Hiermee willen ze dus voorkomen dat het weer gaat gebeuren. Hoe dat precies in z'n werk gaat is mij een raadsel, maar ik bel ze maandag even op.

Dinsdag halen we de 1e stuurstang op in Nuland, brengen deze naar de garage en dan hopen dat het probleem is verholpen.

Binnenkort komen er 12 inch revolutions onder, hopelijk is de druk dan gelijk wat verlicht.

Het stuur stond idd 45 graden gedraaid, maar stuurde wel gewoon normaal en direct. Stuur stond dus gewoon scheef.