Vernieuw de rubber slangen tussen frame en klauw eerst eens....
Die dingen verweren van binnen en worden een one way valve...
Hoogstwaarschijnlijk is het dan opgelost...
- Login of registreer om te reageren
Vernieuw de rubber slangen tussen frame en klauw eerst eens....
Die dingen verweren van binnen en worden een one way valve...
Hoogstwaarschijnlijk is het dan opgelost...
Een mini uit 80 heeft een "voor"en "achter"gescheiden rem systeem.
Een HRC met gele band heeft inwendig twee verschillende diameter zuigertjes."
De HRC heeft ook twee verschillende maten schroef-nippels, klein voor boven en een grotere zit onder.
Gebruik je een HRC met gele band op een mini van voor 84" dan moet je de leidingen van de HRC naar je remkracht begrenzer(voor de achter remmen) omwisselen!
De kleine(bovenste) aansluiting van de HRC moet naar de voor remmen en de grote aansluiting moet naar de achter remmen lopen.
Ook moet je controleren of er een pakking tussen de HRC en de carrosserie zit die niet alleen voor water lekkage afdicht maar ook zorgt dat de HRC niet te diep komt te liggen zodat binnen in de balk(bij de koppeling van het rempedaal met de HRC) de rem als het ware iets ingedrukt wordt.
Dan sluit je n.a. het compensatie gaatje in de HRC af zodat bij uitzetten vd vloeistof deze niet meer in het rempotje terug kan vloeien. Er is dan nog maar één uitweg, n.a. de voor remmen aandrukken!
Succes!
Ingediend door Leo op do, 09-07-2015 18:44
Geld dat ook els je de trommelremmen door schijven vervangt?
Ja, dan juist.
Doordat schijfremmen vaak(zeker bij de mini) meer remkracht opbrengen verplaatst het zwaartepunt zich bij stevig remmen verder naar voren. Vroeger had je voor de diverse remsystemen, diverse (binnen) diameter rem cilinders achter. Toen men de mini,s standaard met schijfremmen ging uitvoeren bleef men in hoofdzaak alleen nog de 21mm achter cilinder gebruiken en om ook maar één type remkrachtbegrenzer te hoeven gebruiken bleek later dat de achter remmen tè snel blokkeerden bij een noodstop.Men besloot om voor de niet bekrachtigde mini's ook één HRC(gele band) te maken met voor het achter gedeelte van het rem systeem een grotere diameter remzuiger zodat bij een noodstop de achterwielen niet meer blokkeren. Mits het hele systeem in orde is!Daar bij de HRC met gele band de grootste boring onder zit(hij kan niet anders gemaakt worden) moet de bovenste (kleine) wartel aan gesloten worden op de voor-remmen, en de grote onderste wartel aan de achter-remmen.
Bij veel mini's is de vering aan de linker voorkant verder door gezakt dan rechts daar bij ons het stuur links zit. Is dat bij je mini het geval dan wil het rechter achterwiel bij hard remmen toch nog wel blokkeren. Dat wordt dan weer veroorzaakt door tè veel ongelijkheid in de wieldrukken voor met als effect dat de wieldruk rechts achter veel te licht wordt, dit heeft dus een andere oorzaak dan het boven genoemde.
Ingediend door brok66 op vr, 10-07-2015 15:16
Dank voor de tips.
Ga het omzetten,ben benieuwd.
Ingediend door brok66 op di, 21-07-2015 11:10
Zo voor en achter leiding omgedraaid op HRC.Even geprobeert.Remt toch nog aardig goed,bij heel hard remmen breekt de achterkant iets uit naar rechts,dit komt waarschijnlijk dat de mini iets scheef staat naar links zoals al eerder vermeld(wij sturen links)
Wat ik wel erg vreemd vind is dat er over verschillende dikte wartels gesproken wordt.Bij mij zijn ze gelijk,zowel voor als achter.Ook op de andere HRC die van de auto komt met schijf (1984) zijn de diameters waar de wartels in komen gelijk.
Had me voor bereid alles te veranderen maar was nu met een beetje bijbuigen klaar.
Neem de mini vanmiddag mee naar het werk.Zal me benieuwen.Laat jullie het weten!
Brok
Bron: MS online shop
GMC227
BRAKE MASTER CYLINDER 1980-89 (YELLOW IDENTITY TAG)
Genuine AP Lockheed boxed and made in UK. FRONT TO REAR master is the latest model dual master cylinders, which was introduced in 1985 with a stepped bore of 17.8 to 19mm to replace any previous master cylinders from September 1978 to 1988 when the built in servo type master cylinder was introduced. One of the notable features is the failure switch on the reservoir cap with a yellow identification tab. This replaces all the front to rear square type reservoir cylinders GMC173/198 and the GMC192/195. It should also be noted that this master cylinder has 2 different size metric unions, Top one is 10mm and the bottom one 12mm for the larger stepped bore size to the rear brakes. New pipe kits are required - for Left BAU5655MS AND Right hand drive cars is BAU5654 or in copper nickel BAU5654MS. The master cylinder repair kit is GRK1035. Late 1988 cars and those after had a built in servo, see GMC90376.
Bottom piston does rear brakes - upper piston does front brakes.
RE: Voorremmen lopen vast
Ingediend door brok66 op wo, 08-07-2015 21:42
Zit met een probleem dat soms mijn voorremmen (nu schijf) vastlopen.Druk op pedaal neemt dan zo toe zodat ik op het laatst niet meer kan rijden maar ook de rempedaal niet meer in kan drukken.
Het is een mini 1000 van 1980 die omgebouwd is met schijven van een mini van 1984 met dezelfde hoofdremcilinder (HRC).je weet wel met de gele band.
Klauwen heb ik gereviseerd,rem slangen vernieuwd,HRC gereviseerd en het hele systheem is voorzien van nieuwe olie maar wel met dot 4 in plaats van 3.
Heb het idee dat bij warm weer ze sneller vastlopen.Kan ook tijden rijden + remmen zonder dat ik problemen heb.
Als ze vast zitten dan draai ik een ontluchtings nippel los,maakt niet uit welk,e kant.
Remolie spuit eruit en beide rem kanten zijn weer gangbaar.
Veel verhalen over geen remdruk hebben maar niets over teveel druk.
Voordat ik een nieuwe HRC koop wil ik graag wat advies!
Ik kijk uit naar reacties.
Groet Brok