voorspanning differentieel lagers

RE: voorspanning differentieel lagers

Toch even dubbelchecken....

Vanavond bezig geweest een mooi bakje af te monteren.
Straight cut close ratio met quaife sper diff.

Om de juiste voorspanning op de diff lagers te krijgen heb ik de methode aangehouden zoals in de boekjes wordt aangegeven. Uiteindelijk shims samengesteld die zorgen voor 0,05mm voorspanning. Meting zijn verricht inclusief pakkingen, met de deksels op juist aanhaalmoment (25Nm)

Nadat het spulletje definitief was vastgedraaid viel nmij toch wel op dat het differentieel zich moeilijk laat rond draaien. Ik heb de koppen van de binnenste homokineten erin gestoken en met wee handen draait het zwaar.
De lagers zijn licht in de olie gezet, maar de bak staat nog niet vol met olie.

Hebben jullie dit ook zo ervaren? Of duidt dit op echt teveel voorspanning?
Ik heb liever niet dat de boel klapt.....

RE: voorspanning differentieel lagers

jammer dat niemand dit heeft gelezen de er ervaring mee heeft en het kan / wil delen... ik denk dat ik de pre load maar ga halveren. Resultaat volgt!

RE: voorspanning differentieel lagers

Misschien wat aan dit filmpje?
https://www.youtube.com/watch?v=LCo78D4CdTw

Gr,Ron

RE: voorspanning differentieel lagers

weinig.. het is wel exact de methode die ik heb aangehouden bij de bouw.

Gaat mij erom hoe zwaar draaiend de uitgaande as mag voelen bij de juiste voorspanning.
Ik weet dat oudere typen difflagers meer van het type hoekcontact zijn dan de nieuwere types. De laatste hebben minder pre load nodig. (oud: 4 thou, nieuw: 1 a 2 thou)

RE: voorspanning differentieel lagers

Je hebt natuurlijk wel een sperdiff, dus je moet ook een aantal tandwielen in de bak meedraaien. Dit zal een stuk zwaarder gaan dan met een normaal diff.

De bak is van aluminium en de as van staal, dus bij opwarmen zal de voorspanning (gedeeltelijk) verdwijnen.

Mijn ervaring is dat kegel- en hoekcontactlagers veel voorspanning kunnen (moeten) hebben, dus TE strak zet je ze niet zomaar.
Zodra deze lagers speling krijgen zijn ze weg.

Ik zou toch even een Mini-specialist bellen, want je vervangt ze niet zomaar even. :P

RE: voorspanning differentieel lagers

JosCM schreef:
Je hebt natuurlijk wel een sperdiff, dus je moet ook een aantal tandwielen in de bak meedraaien. Dit zal een stuk zwaarder gaan dan met een normaal diff.

De bak is van aluminium en de as van staal, dus bij opwarmen zal de voorspanning (gedeeltelijk) verdwijnen.





...voordat anderen het verkeerd gaan begrijpen: een sper diff geeft op je lagers geen andere weerstand dan een normaal diff. Het gaat juist om die weerstand om het kroonwiel te draaien, niet het inwendige van het diff. Want daar heeft JosCM een punt: daar wil je juist met een sper diff weerstand bereiken om koppel naar het wiel met grip te sturen.

Morgen ga ik de deksel lossen en de shimming iets dunner zetten.

RE: voorspanning differentieel lagers

Uitleggen is niet m'n sterkste punt....

Ga je nu op eigen gevoel de voorspanning verminderen ? Of heb je nog informatie verzameld bij iemand ?

RE: voorspanning differentieel lagers

ja ik heb links en rechts nog wel overleg.

Van diverse merken heb ik al bakken gebouwd. Het principe wat we hier tegen komen is niet uitzonderlijk, vandaar. Echter is de voorspanning met shimdikte slechts een manier om in de buurt van de richtlijn te komen. Bij andere bakken zie je vaak dat de draaiweerstand gemeten moet worden. En dat is op zich een iets directere methode.

Overigens is het er vandaag niet van gekomen om te shimmen. Garage moest even helemaal aan kant en overbuurman had wat nodig voor de eindaandrijving van zn 1932 Austin Seven Ulster. Wel geinig: ik heb hem kunnen helpen met een bus uit een versnellingsbak van een mini. Dus wel het juiste merk. Moest alleen de geharde bus even van 1 inch breedte naar 3/4 inch krijgen. dat is uiteindelijk gelukt op de draaibank waarbij geen beitel werd gebruikt maar een luchtdremel met daarin een slijpsteen.... :D

RE: voorspanning differentieel lagers

Ik heb overlaatst ook nog een diff gereviseerd.
En ik moet zeggen dat het inderdaad wel wat stroef draaide met de hand. (Lees maar echt wat moeite doen om mooi rond te draaien)

Mini rijdt gewoon goed, dus kan wel kloppen.