Goede vraag. Je hebt er vier nodig maar op de tekeningen zie je er maar twee. (2 zijden) Eerlijk gezegd heb ik ook nog niet goed gekeken.
- Login of registreer om te reageren
Goede vraag. Je hebt er vier nodig maar op de tekeningen zie je er maar twee. (2 zijden) Eerlijk gezegd heb ik ook nog niet goed gekeken.
Deze rubbers zijn toch in tweeen gedeeld ? In het hondenbot moet je het rubber uit 1 stuk gebruiken, maar deze bestaat uit twee halve.
Het fuseestuk weer een stukje opkrikken en dan de onderste draagarm losmaken lijkt me niet zo'n succes.
Het moeilijkste is om de draagarmpen eruit te krijgen. De rest is makkelijker.
plaatje uit het werplaatsboek is waarschijnlijk duidelijker:
http://www.infomininl.org/iui/manual/fsbotsusp.htm
nrs 2 ..
HTH,
Theo van den Bogaard
Theo van den Bogaard schreef:
plaatje uit het werplaatsboek is waarschijnlijk duidelijker:
http://www.infomininl.org/iui/manual/fsbotsusp.htm
Dat maakt het een stuk duidelijker idd, dank!
Nr. 6 is een temporary packing piece: een tijdelijk opvulstukje.
Dan kan je de draagarmpen er wel uit krijgen zonder de hele arm te demonteren.
JosCM schreef:
Nr. 6 is een temporary packing piece: een tijdelijk opvulstukje.
Dan kan je de draagarmpen er wel uit krijgen zonder de hele arm te demonteren.
Heb er net een stukje hout tussen gestopt en de moer losgehaald, maar ik krijg nog niet echt beweging in de pen...
Heb er nu een hoop WP-40 overheen gespoten, is het dan nu gewoon echt een kwestie van hard slaan met en hamer?
Ja. Die kan heel vast zitten en je hebt ook niet veel om op te slaan.
De stalen bus (die in de rubbers zit) zit vastgerot op de pen, dus die moet je compleet uit de rubbers slaan.
Ik weet niet of er trucjes voor zijn.
Ingediend door _mini_cooper_ op ma, 06-06-2016 12:56
Ik heb de pennen met een waterpomptang en lange schroevendraaier zo ver mogelijk naar voren geduwd, en daarna zo ver mogelijk de kop eraf geslepen. Had al 2 nieuwe liggen aangezien de orginele er al bijna 30jaar inzaten en er roestig uitzagen..
JosCM schreef:
De stalen bus (die in de rubbers zit) zit vastgerot op de pen
Het zit inderdaat echt vast, denk dat je gelijk hebt en de bus aan de pen is vastgeroest...
Op een ander forum las ik ergens dat iemand de rubbers helemaal had weg gebrand en de pen incl. stalen bussen had verwijderd, en naderhand de bussen er in een bankschroef af had gehaald.
Op zig een leuk idee, maar ik vind het ook wel een beetje een eng idee om met een brander zo dight naast de motor op een subframe te gaan blazen met een dikke laag (brandbare) tectiel en olie resten. Of zou dat wel mee vallen?
Ik zou het niet proberen gezien de redenen die jij opnoemt. Misschien had dat persoon het frame wel los?
Dat durfde ik je idd. niet als tip te geven nee.
Ik doe wel eens zoiets, maar dan houd ik de brandslang onder handbereik.
Als je een flinke moordenaar of pijpentang op het uiteinde kan krijgen, dan kan je 'm doordraaien in de rubbers en komen ze los.
Het is gelukt!!
Na veel gehamer, getrek en geduw zit de pen er weer in met nieuwe rubbers!
Wat uiteindelijk heeft gewerkt:
-Moer losmaken (duh)
-Met hamer, lijmklem en waterpomptang om de beurt de bout naar vooren persen/slaan tot er beweging in zat
-Pen (incl draagarm) zo ver mogelijk naar vooren duwen zonder andere dingen te gaan verbuigen
-rubber aan de achterkant zo veel mogelijk weg snijden zodat de draagarm er makelijker overheen kon & heel veel WD-40 op de rubbers spuiten
-Meer persen en trekken tot de arm van de rubbers af schoof of de rubers door scheurden
-En als laatst de pen naar voren uit het subframe trekken.
Daarna heb ik met een brander de pen heet gemaakt en met een hamer en tangen de ijzere bussen die op de pen vastgeroest zaten verwijderd.
Nieuwe rubbers er op, terug in elkaar en klaar!
Ik zie wel waarom je de hele arm zou willen demonteren, vooral bij het er terug in elkaar zetten heb je aan de achterkant eigenlijk net niet genoeg ruimte om de nieuwe rubbers er in te krijgen. Maar met een beetje gefriemel gaat dat ook goed.
Dank allemaal!
RE: Voorste draagarm rubbers
Ingediend door Ties van Asseldonk op za, 04-06-2016 13:13
Hallo,
Ik moet de rubbers van de voorste draagarm vervangen (deze: http://www.minispares.com/image.axd?typ ... 1A1882.jpg)
Maar het is mij nog niet helemaal duidelijk hoe ik dat het besten kan doen, en waarom er 4 nodig zijn. (ik zie er maar 1 per kant zitten op de mini, en in de minispares parts manual zie ik er ook maar 1 per kant)
http://www.minispares.com/catalogues/cl ... spx?1~8~66
Waar zit die 2de dan?
In de haynes vond ik wel een guide over hoe je de hele lower controle arm los kan halen, maar is dat nodig? Kan ik die rubbers niet gewoon vervangen zonder de hele draagarm los te maken? Ik zat zelf te denken om de auto op te krikken, voorwiel er af te halen en het wiel op te krikken zodat de aandrijfas hoog genoeg is om niet meer op de draagarm support pen te liggen, en dan gewoon de bout los te draaien en de draagarm pen er uit schuiven. Zou dat werken? Heeft iemand dat al eens eerder geprobeerd?
Alvast bedankt!