voorwiellager story

RE: voorwiellager story

Ben met een nieuw project bezig en deze Mini uit 1990 heeft volgens de bijgaande repair history reeds 2 maal het linker voorwiellager vernieuwd gehad, de eerste keer rond 35K km en de tweede keer met 46K km, waarbij men ook de beschadigde cardanas vernieuwd heeft van de linker hub.
Beiden keren zijn er nieuwe Timken lagers ingezet (ref. GHK1140).
Nu met een kilometrage van 80K km heeft het linker voorwiellager weer een behoorlijke speling.

Komt jullie dit bekend voor... is er iets mis met de montage.... heeft het te maken met de afstandbus tussen de 2 lagers......

Hoor graag waar ik op moet letten wanneer ik er een nieuwe set Timken inzet.

Groeten,

Peter

RE: voorwiellager story

Die afstandbus is vaak de boosdoener bij goedkope lagersets. Wat ook nog wel eens over het hoofd wordt gezien is een versleten fuseestuk, waarbij de lagers te los in het fusee zitten. Een goede montage is ook van belang.

Dennis

RE: voorwiellager story

Dennis,

Timken wordt algemeen beschouwd als GEEN goedkopere lagerset.
De oude Timken lagers zitten goed vast in de Hub,dus daar zit het hem niet in.

Zijn er Mini forum leden die een vergelijkbare ervaring hebben met de korte levensduur van een voorwiellager ?

Groeten,

Peter

RE: voorwiellager story

Op wat voor wielen heeft de mini rond gereden? Ik kan me zo voorstellen dat als ie op brede 13 inch rondreed de wiellagers sneller slijten.
Dat verklaart echter niet waarom het probleem zich alleen aan de linkerkant voor heeft gedaan.
Je schrijft dat er veel is vervangen, maar nog niet de hub wellicht dat die dus alsnog ergens beschadigd is wat je niet makkelijk te zien krijgt.

RE: voorwiellager story

Volgens mij heb ik nergens gezegd dat Timken lagers goedkoop zijn, alleen dat het probleem met de afstandbus nogal eens voorkomt bij goedkope lagersets.

35000 kilometer op een lager kan ik niet echt een lagerprobleem noemen. Als dat na een paar 100 of paar 1000 kilometer gebeurd is er een duidelijk probleem.

Net zoals Arie al zegt, de maat wielen is ook van invloed, zeker 13" heeft op dat gebied een slechte reputatie wat betreft belasting op de lagers. De voorwiellagers van van Mini's zijn sowieso een zwak punt.

Aan de buitenkant kun je overigens niet zien of een fusee al dan niet versleten is, dat merk je pas bij demontage dan wel montage van een nieuwe set lagers.

Dennis

PS Er is al veel meer over lagers op dit forum en andere fora gesproken en er is vaak geen eenduidig antwoord te geven wat betreft de oorzaak van speling op de lagers.

RE: voorwiellager story

De betreffende Mini heeft nog de fabrieks 12 inch wielen.
Heb de oude Timken lagers gedemonteerd en geconstateerd dat de lagerschalen (de binnenkant) geen enkele slijtage vertonen.
Wel gezien dat de buitenkant van de lagerschaal, welke in de hub (fusee) gemonteerd zit, slijtage heeft, wat kan duiden op rotatie in de hub.
Deze lagerschaal (1 van de 2) ging er ook erg makkelijk uit (zonder te kloppen).
Hoe kan men zien of een hub (fusee) versleten is....?

Wacht nog op de nieuwe lagers en hopelijk gaan de buitenste lagerschalen er strak genoeg in.

Groeten,

Peter

RE: voorwiellager story

Deze moeten er wel vast in zitten, als deze eruit te drukken is is dat zeker niet goed. Pak een ander fusee-stuk, dan weet je het zeker.

Het is zeer onwaarschijnlijk dat dit alleen aan het lagerschaal heeft gelegen. Als deze een slijtagespoor vertoont, is de hub ook beschadigd.

RE: voorwiellager story

voorwiellager set (Timken)en een nieuwe Hub zijn onderweg, nog een paar dagen wachten en dan weten we of alles OK is na montage van de nieuwe onderdelen.
Bedankt voor het meedenken....
Groeten,
Peter

RE: voorwiellager story

Een nieuw voorwiel hub met een Timken lager set gemonteerd en alles is weer als nieuw,geen speling meer en het draait als een Zwitsers uurwerk.

Groeten,
Peter