Klinkt als synchro en/of schakelvork. Denk dat je op zoek moet naar een gereviseerde of goede 2e handsbak.
- Login of registreer om te reageren
Klinkt als synchro en/of schakelvork. Denk dat je op zoek moet naar een gereviseerde of goede 2e handsbak.
Gebeurt het ook tijdens het rijden met een constante snelheid, of juist wanneer je optrekt en afremt? Het zou namelijk ook een versleten motorsteunrubber kunnen zijn, waardoor je motor dusdanig heen en weer bokt dat hij uit de versnelling schiet.
Ingediend door P!mK op wo, 30-09-2015 22:14
Interessant.
Hoe weet ik het verschil tussen schakevork en synchromesh?
Kosten?
Groet Pim
Kan me vergissen, maar, met de schakelvorken verschuif je de schakelmoffen om versnellingen in- en uit te schakelen. Om te voorkomen dat die vorken 'vanzelf' schakelbewegingen gaan maken, zitten er 'arreteer-kogeltjes' in de moffen.
Die kogeltjes zitten in een pijpvormig gaatje met een spiraalveertje erachter. In de 'rust'-stand valt het kogeltje in een uitsparing, waardoor de zijdelingse beweging van de mof wordt tegengewerkt. Meestal zitten er zo drie kogeltjes in een mof.
Na tientallen jaren zijn de spiraalveertjes niet zo strak meer. Nieuwe veertjes doen vaak wonderen in een bak die telkens 'uit de versnelling schiet'.
Ga dus niet op zoek naar een andere versnellingsbak; drie spiraalveertjes vervangen lost het probleem op.
Aan dit soort antwoorden heeft men wat. De moeite waard voordat je veel geld uit gaat geven.
Ingediend door P!mK op do, 01-10-2015 21:19
Hoi Wim
Da's wel een heel technisch antwoord, zeer gewaardeerd.
Waar zoek ik de genoemde moffen? Volgens mij niet in het schakelmechanisme onder de pook.
Twee gerenommerde Minispecialisten zegt dat het een gekend probleem is en uitdraait op een bak revisie à €1300.
Hoe groot zou de kans zijn dat het inderdaad die veertjes zijn?
Ik heb onder mijn huidige MPI destijds een andere bak gekregen
Het hele probleem is, de kwestie of jij het met je eigen handen doet, of dat je het overlaat aan een gespecialiseerd bedrijf.
Het aandrijfaggregaat moet in zijn geheel uit de auto. De aandrijfassen moeten dus los van het differentieel. De bediening van de versnellingsbak moet eraf. De bak moet onder het motorblok vandaan. Daarvoor moet het koppelingshuis en de kast waarin de aandrijving vanaf de krukas naar de hoofdas van de versnellingsbak zit er af.
Dan kan je de hoofdas uit de bak halen en een voor een de versnellingstandwielen met hun moffen van de as afhalen.
En als je klaar bent, moet de boel weer in elkaar en weer in de auto.
Als dit bij een bedrijf gebeurt, maakt men van de gelegenheid gebruik om een totale revisie van de bak te doen.
Uiteindelijk moet het bedrag wat er besteed wordt om bij de veertjes te komen in verhouding staan tot de kosten van de eigenlijke reparatie. Natuurlijk wordt dan de vraag gesteld of je ook niet tegelijk de koppeling wilt laten reviseren.
En, het is niet vreemd dat je in overweging te geven om tegelijk ook maar de krukaslagers en big end lagers te vervangen. En, nu de zuigers toch uit het blok gehaald worden, of je dan ook niet nieuwe zuigerveren wilt. En, ga zo maar door.
Een ondernemer die een bedrijf voert, staat nu eenmaal voor heel andere grootheden dan een particuliere meneer die afweegt of hij -in zijn vrije tijd- een klus aangaat.
Vroeger, toen mijn gezin nog vrijwel mijn hele inkomen soupeerde, had ik daar geen geld voor.
Dus, ik deed het zelf. Het aggregaat uit de Mini. Het koppelingshuis eraf, de bak er onder vandaan en de hoofdas eruit en dan stuk voor stuk de tandwielen en moffen van de hoofdas af. Het 'Olyslager' boekje bij de hand. Nieuwe veertjes kostten toen nog een kwartje. De enige 'luxe' die ik me permitteerde waren nieuwe synchromesh ringen.
Vraag is dus, of je de moed hebt? Bij mij kwam de 'moed' vooral door de 'moet'; zo kon ik (met fatsoen) niet langer doorrijden.
Het grote voordeel van eigenhandig je best doen is ook, dat je niet in de verleiding komt om bij iemand (voor een zacht prijsje) een bak op de kop te tikken en die in te bouwen en dan later voor jezelf tot de conclusie te komen dat dit niet de beste oplossing was.
Het grote voordeel nu is, dat we het forum hebben en je dus niet hoeft te tobben als je onzeker bent. Je stelt je vraag en krijgt glashelder antwoord.
Ingediend door P!mK op za, 03-10-2015 11:07
Enige dat ik nog mis is het inbouwen van een verlicht vliegwiel en snelle nokkenas
Het is me helemaal duidelijk, dank!
Groet Pim
RE: Vraag 2e versnelling ?
Ingediend door Leonardus op zo, 17-06-2012 16:34
Hallo leden
Ik heb sinds kort een mini uit 1993 en nu blijkt dat hij onder het rijden uit de 2e versnelling schiet en in de vrij komt,kan mij iemand vertellen wat dit kan zijn ik denk al zelf dat het 2e tandwiel versleten is en kan men deze zo vervangen.
Met vriendelijke groet,
Leo Meier