Vraag over afstellen trommelremmen

RE: Vraag over afstellen trommelremmen

Ik heb al veel topics doorgelezen, maar kan niet echt vinden wat ik zoek...

Ik ben nu bezig met de remmen van onze Van, deze heeft voor en achter nog trommelremmen. Nou hebben we er nog niet vaak mee gereden, maar ze hebben het nooit echt super gedaan.

Nu probeer ik ze met de nokken af te stellen en deze draaien prima rond, en gaan ook zichtbaar naar binnen en buiten, maar de remschoenen zie je niet of nauwelijks naar binnen of buiten draaien. Dus het lijkt alsof je ze niet meer kunt stellen met de nokken, ondanks dat deze wel in en uit bewegen.

Mijn vraag is weet iemand in hoeverre je deze duidelijk moet zien bewegen wanneer je de nokken afstelt? Ik kan nu alleen maar tot de conclusie komen dat de het stel mechanisme zelf niet meer werkt.

Mocht iemand nog een set hebben liggen die ik eventueel kan overnemen hoor ik dat natuurlijk ook graag...

RE: Vraag over afstellen trommelremmen

Ik heb nog een setje "voorkant" liggen.... trommels, hubs, assen, slangen, schoenen, cilinders. Mag weg voor weinig, ligt nu in de weg. Interesse? PM me dan.
Als je voor aan een nok draait, mont de excenter vrij rap naar buiten.
Achter is het fijn schroefdraad waarmee een conus aan binnen wordt gedreven en twee segmeten uit elkaar worden gedrukt.
En inderdaad: al die afstelmogelikheden blijven ervoor zorgen dat je continu bezig blijft... officieel staat er iedere 5000 km / 3000 mile voor om te stellen.

RE: Vraag over afstellen trommelremmen

ben nooit echt fan geweest van trommelremmen voor :x

maargoed je moet t er ff mee doen ben ik bang.

dat ze zomaar ronddraaien kan erop duiden dat de gewoon versleten zijn de remschoenen.
als je je wiel eraf haalt en de remtrommel ,kan je dit zien.

is het probleem alleen voor of achter?

RE: Vraag over afstellen trommelremmen

voor en achter, heb de rem trommel er ook af en ik zie zo goed als geen beweging... de nokken draaien dus wel, maar de remschoenen gaan niet wijder staan...

Ben zelf ook geen fan van de trommels voor, maar voorlopig hou ik ze er even op.

Streetscreamer stuur je zo even pm

RE: Vraag over afstellen trommelremmen

niets mis met trommeltjes, ik heb ze zelf ook onder mijn minike zitten. inderdaad je moet ze afstellen, het ding rijd toch maar 2000km per jaar maximaal, dus in de winter ff afstellen als ie gestald staat...

ik ga er ff vanuit dat de remvoeringen nog dik genoeg zijn.

zitten de veren wel juist gemonteerd??

RE: Vraag over afstellen trommelremmen

Ja de voeringen zijn prima hoor, en de veren zitten precies zoals ze moeten.

Het probleem is dat de remdruk nu steeds wegvalt omdat je ze niet kan afstellen. Wanneer dat weer lukt moet alles weer goed zijn.

Morgen nog eens een goede poging wagen om te kijken of het te fixen is, en anders haal ik iig een setje voor de voorkant op bij streetscreamer.

Mocht iemand nog wat hebben liggen voor de achterkant hoor ik dat graag!

RE: Vraag over afstellen trommelremmen

Indraaien tot het wiel geblokkeerd is en dan kwart terug. Maar let op het indraaien, dit is aan de achterkant (of is het nou voor, dat vergeet ik steeds maar terug te vinden op het forum) met de DRAAIRICHTING mee.

(Maar als je zegt dat je ze in en uit ziet beweken moet dit goed gaan, zeg het maar even om het compleet te maken)

Verder als de stelschroef helemaal in gedraait is, raken de schoenen wel het blokje?

RE: Vraag over afstellen trommelremmen

Hoi Vlassie,

Bij de voorwielen moeten ze met de draairichting mee, bij de achterkant met de klok mee. Staat iig in de Haynes, en als je daar al niet meer vanuit kunt gaan haha O:)

Dat is nu juist het punt ik zie ze zo goed als niet bewegen, rechtsachter zit de nok al zover naar binnen dat je hem bijna niet verder in kan draaien, maar ik zie geen verschil met wanneer ik de nok weer helemaal uitdraai. Laat staan dat hij de trommel klemt...

Linksachter nagenoeg hetzelfde probleem, maar dat nokje zat wat vast dus straks nog eens goed proberen, heb hem lekker in de kruipolie gezet vannacht.

De voorremmen heb ik wel al eens afgesteld, dus wellicht dat die het nog wel doen, maar daar was ik nog niet echt aan toe gekomen. Kom ik later nog op terug dus!

Iedereen bedankt voor het meedenken!

RE: Vraag over afstellen trommelremmen

Je hebt de schoenen toevallig niet verkeerd om zitten?
Achter dan...
Voor kan maar op 1 manier.

Groet ron

RE: Vraag over afstellen trommelremmen

En zorgen dat de veertjes goed om zitten, als die verkeerd om zitten komen ze tegen de as aan, en dat gaat inslijten (kwam ik gister achter :) )

RE: Vraag over afstellen trommelremmen

Net de boel eens op mijn gemak bekeken.

De achterste stelschroef kan ik helemaal indraaien en weer helemaal uit, en de stelnokken duwen de remschoenen vrijwel niet wijder, de stelnokken lijken dus versleten. Deze kan je gewoon kopen, dus dat probleem zal zo opgelost zijn.

De voorste nokken draaien in een soort excentrische baan en als ik het zo zie kun je ze één keer rond draaien om te stellen, meer rondjes draaien heeft geen zin omdat hij dan weer terug loopt.

Ik denk nu dat het gedeelte van de remschoen waar de nok invalt misschien uitgesleten is? En daarom niet naar buiten gedrukt kan worden? De nok maakt een aardige slag, dus je zou denken dat hij ze ver genoeg naar buiten moet kunnen draaien.

De Van heeft zeker 10 jaar stil gestaan, en wat er daarvoor mee gedaan is weet ik niet. Zelf heb ik er nog amper km's mee gereden. Alles is dus nog zo zoals ik hem heb gekocht, hiervoor is het de bedrijfswagen geweest van een Engelse mini garage.

Hier wat foto's voor de kenners, zijn de stel gaten uitgesleten?

RE: Vraag over afstellen trommelremmen

HE!!! Een foto schept duidelijkheid!!

Ik heb dit probleem ook gehad op mijn VAN (is toevallig ook een VAN).
Echter ik heb de nokken 180 graden gedraaid en probleem opgelost. De pin in de schoenen moest aan de 'buitenzijde' zitten (tov de ankerplaat).

Groet ron

RE: Vraag over afstellen trommelremmen

Hoi Ron,

Ik neem aan dat je het over de bovenste foto hebt? Hier had ik bewust de nok even teruggedraaid. Als ik hem 180graden draai stelt hij de remschoenen zo goed als niet.

Bij de rem linksvoor had ik moeite om de trommel eraf te krijgen (bout was dol) maar die is er nu af en kon deze controleren, die wordt wel zichtbaar goed gesteld, over een vrij breed bereik, linksvoor is dus prima.

Zelf denk ik dat dit met nieuwe remschoenen (en dus ankerplaten)opgelost kan worden. Mijn vermoeden is dat de afgesleten remschoenen (nu het minimum 3mm) in combinatie met, naar mijn idee, ingesleten ankerplaten samen de boosdoeners zijn.

De binnendiameter van de remtrommels is nog prima. 17.8cm (normale waarde volgens de haynes)

Aan de achterzijde blijft het probleem dat de stelnokken waarschijnlijk ook afgesleten zijn. Daar zal ik dus ook nieuwe voor bestellen.

Nogmaals bedankt voor al het meedenken met deze 'remtrommel leek' en mocht iemand nog tips hebben of een andere kijk erop horen we dat graag natuurlijk.

Dennis

RE: Vraag over afstellen trommelremmen

Nope, ik bedoel de onderste foto, wel de bovenste nok.

Verder behoren ze maar een klein stukje te stellen (klein stukje is wel relatief natuurlijk...).
Ingesleten ankerplaten kan ik me moeilijk voorstellen. Tenzij de vorige eigenaar ze zo vaak gesteld heeft..
Als de nok nog stroef draait, dan is het ok (mits de plaat natuurlijk ook niet verbogen is).
Die mm maten in de Haynes zou ik me ook niet helemaal op verlaten.
Af en toe helpt het om een nieuwe trommel te monteren.

Groet ron

RE: Vraag over afstellen trommelremmen

Hier een foto van de trommel rem links achter (let op de oplopende kant van de remvoering op de rem schoen)

Met de rode pijlen heb ik aangegeven waar de veertjes zitten.

Verder om eventuele verwaringen te voorkomen, de ankerplaat is de zwarte plaat aan de achterkant waar de stel nokjes in zitten. Aan de voorzijde weet ik zeker dat je hier niet zomaar een nieuw nokje in kan zetten, dan moet je de hele plaat vervangen. Achter weet ik dit zo niet.

Zou eerst beginnen met nieuwe remschoenen en eventueel van een andere mini (indien je er de beschikking over hebt) even de trommels wisselen om te kijken of het daar in zit.

RE: Vraag over afstellen trommelremmen

De stelnokken voorzijde kan je vervangen.
Echter heb je dan niet de originele, maar moet je die van een land-rover hebben.
Deze zijn hetzelfde, maar dan bevestigd met een moer aan de achterzijde (ook makkelijker met stellen).

Groet ron

RE: Vraag over afstellen trommelremmen

Komt die nu mee ;). [size=85:2e2frz3r]vorig jaar nieuwe ankerplaten er op gezet omdat ze te soepel waren[/size:2e2frz3r]

default

RE: Vraag over afstellen trommelremmen

Hoi,

Ik heb een mini van 1975 en ook trommelremmen voor en achter en ik ben best tevreden over de remkwaliteit. Als ik er mee op de snelweg rijd, dan moet ik natuurlijk wel een flinke trap op de rempedalen geven, want er zit geen rembekrachtiger op. Ik kan met piepende remmen tot stilstandkomen. Ik moet ze wel regelmatige schoonmaken (ik doe dat met spiritus) en bijstellen. Ik stel ze bij tot ze niet meer ronddraaien en dan draai ik de boutjs losser tot ze weer vrijlopen. Je moet tussentijds wel even op de rempedalen trappen, want soms zitten ze scheef en dan lijkt het of ze nog niet vrijlopen. De trommelremmen moeten wel echt gaan zitten. Als je ze niet kunt stellen tot ze vastzitten, dan is er echt iets mis. Dan weet ik ook geen oplossing.

RE: Vraag over afstellen trommelremmen

vlassie schreef:
Komt die nu mee ;). [size=85:2xnkr11m]vorig jaar nieuwe ankerplaten er op gezet omdat ze te soepel waren[/size:2xnkr11m]



Kwestie van vragen ;)

Groet ron