Vraag over mini

default

RE: Vraag over mini

Goedeavond.
Ik rij in een mini classic uit 1984. Alleen sinds vorige week als ik rem. Glijd de auto door. Er is niet genoeg remdruk. Nu heb ik de remschoenen laten vervangen.(trommelremmen) maar hij doet nog steeds doorglijden. Heeft iemand enig idee wat het zou kunnen zijn.
Hoor graag als iemand ideeen heeft.
Mvg

RE: Vraag over mini

zijn de rem schoenen wel gesteld?
en hoe is de staat van de trommels zelf?

RE: Vraag over mini

Probeer het uit te leggen.
Anders dan bij de achterremmen, heb je vóór twee remcilinders per kant. "Two leading shoes'.
Elke cilinder drukt dus één schoen tegen de trommel aan. Het andere uiteinde steunt af op een vast punt aan de rug van de 'andere' remcilinder.
Nu komt het: De stelnokken bij de voorwielremmen dienen er voor, om de remschoen zo weinig mogelijk 'terug' te laten komen wanneer je geremd hebt en de rempedaal loslaat. Dit, om te voorkomen dat je de volgende keer de pedaal heel diep moet indrukken om zoveel vloeistof naar de remcilinders te sturen dat 'alle' vrije slag weer opgenomen wordt.
Door de schoen zo weinig mogelijk 'terug' te laten komen, hoef je de volgende keer dus de pedaal niet zo -onwijs- diep in te trappen.
Bij het afstellen vóór komt het er dus op aan, de stelnok zover door te draaien, dat de remschoen 'net' niet meer de trommel raakt.
Als je verse remschoenbekleding aangebracht hebt, moet je de stelnok dus een heel eind doordraaien om de schoen 'vrij' van de trommel te krijgen.
Als je al tamelijk gesleten remschoenen hebt, dan krijg je -met de stelnok in de uiterste stand- de remschoen maar op enkele millimeters van de trommel af.
De werking van deze stelnok is ook beperkt tot één omwenteling. Hoe vaak je hem ook ronddraait, het effect wordt niet groter.

Bij de achterremmen, heb je aan elke kant een dubbelwerkende remcilinder en aan de andere uiteinden van de remschoenen vind je de stelnok, die je zover moet uitdraaien, dat de remschoenen 'nét' tegen de trommel aankomen -en dan ietsje terug-. Zo beperk je dus ook van achteren de hoeveelheid remvloeistof die nodig is om de zuigers in de remcilinder ver genoeg naar buiten te brengen om behoorlijk te remmen. Ook weer, om de pedaalslag zo kort mogelijk te houden.
Deze stelnok gaat bij elke omwenteling dieper naar binnen en drijft de aanslagpunten voor de remschoenen -tegenover de remcilinder- steeds verder uit elkaar.

Dit verhaal maakt ook duidelijk, dat je -wanneer je pompend moet remmen- eerst de stelnokken moet controleren, voordat je oordeelt dat je een lek in je remsysteem hebt.
Als je de remnok in de achterwielremmen op zijn verst hebt uitgedraaid, en de remschoenen komen dan nog niet tegen de trommel aan van onderen, dan ben je toe aan nieuwe bekleding op de remschoenen. Het is onwaarschijnlijk dat de stelnok 'versleten' is.
Nu begrijp je ook, dat je de stelnok eerst een stuk moet 'terug' draaien wanneer je de remtrommels van achteren wilt verwijderen. Dan komen de remschoenen van onderen naar elkaar toe -los van de trommel-, zodat het roestige randje in de trommel voorbij de remschoenen kan komen.

Het is een goede zaak om eerst te begrijpen hoe het werkt en dan pas te gaan 'herstellen'. Anders ga je waarschijnlijk 'domme' dingen doen. En geld uitgeven aan zaken die je eigenlijk niet nodig had.