Vraag over omleiding verwarming inlaatspruitstuk

default

RE: Vraag over omleiding verwarming inlaatspruitstuk

Ok,

hier gaat ie :)

Ik heb dus na heel het forum te hebben afgezocht besloten om het water dat door mijn inlaatspruitstuk loopt te onderbreken.

Redenen?
1.Meer vermogen door niet te verwarmen.
2.Bevriezing kan niet echt voorvallen aangezien ik steeds rijd als het +15/18°c is.(wedstrijd mini hé)

Nu komt het wat ik me afvraag: Aangezien ik geen verwarmingsinstallatie heb in m'n mini, wat kan ik dan plaatsen tussen de 2 buisjes? Ik bedoel dus nu gaat ie van kachelkraantje naar spruitstuk en van spruitstuk naar onderste buis radiator(t-stuk)

Ik kan een afdekplaatje kopen voor de kachelkraan en een enkele buis (zonder t-stuk) van radiateur naar blok.

Maar ik wil die enkele ml's koeling houden :)

Kan ik bvb gewoon een koper verwarmingsbuisje (dat ze in huizen gebruiken) plaatsen tussen de 2 buisjes? of raad je iets anders aan?

groetjes

RE: Vraag over omleiding verwarming inlaatspruitstuk

Een buisje is wel de simpelste oplossing, en dan kun je de kachelkraan ook nog gebruiken om de leiding af te sluiten als het nodig is.
Ik vraag me wel af of dat beetje extra koelvloeistof nog uitmaakt als je al geen kachel hebt, of is de koeling nu al marginaal ?

default

RE: Vraag over omleiding verwarming inlaatspruitstuk

Wel de koeling is idd marginaal :| en ik ga toch proberen alle middelen te gebruiken. Ben vandaag een andere radiateur gaan halen, zo'n high performance(breed model) en ga hem morgen installeren, ook een nieuw vlindertje aangezien uit de mijne stukken waren |:( . Het probleem was denk ik dat er veel aan vermogen is in mijn mini en ik veel rond de 6000 toeren zit te rijden (slalomwedstrijden). Maar de koeling was miniem, er zat tot deze middag bvb nog het gewone radiateurke in en deze begon na elke proef te spuiten als ik binnenkwam. (proef duurt slechts 1min30sec!) Nu ga ik toch ook morgen kijken voor een zuigende elektr.ventilator om in de wielkast te plaatsen zodat ik deze kan opzetten als ik binnenkom(dan is er geen rijwind meer en denk ik toch dat dit kan helpen)

Wat nog zo'n probleem was is dat het metertje van mijn watertemperatuur stuk was. Nu heb ik een nieuw geplaatst sinds 2 weken en vindt het toch mar raar, hij stijgt naarmate de motor warm loopt, maar hij blijft stijgen tot het maximum(140°c), dan spuit hij natuurlijk als ik binnenkom. Maar 140°c kan dit kloppen? is toch heel veel hé. Heb al 2 maal een andere temp.sensor geplaatst maar blijft hetzelfde, ben benieuwd morgen wat hij aangeeft met die nieuwe radiateur.

RE: Vraag over omleiding verwarming inlaatspruitstuk

Dat lijkt inderdaad wel erg heet, dus ik ben benieuwd wat 'ie met de nieuwe radiateur gaat doen. Welke waarde (max. druk) heeft de radiateurdop ?
Als die te laag is, gooit 'ie ook te snel koelvloeistof eruit, waardoor de temperatuur nog verder oploopt.

RE: Vraag over omleiding verwarming inlaatspruitstuk

Bevriezing kan niet echt voorvallen



fout !!

http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/f107.gif
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/icing.txt

(als dat zo zeldzaam was waren ze allang gestopt met het maken van verwarmde inlaatspruitstukken)

HTH,
Theo van den Bogaard

default

RE: Vraag over omleiding verwarming inlaatspruitstuk

yups Theo,
Heb het probleem zelf gehad.
In de wintermaanden ontbrak het pijpje welk tussen het luchtfilter en het kapje wat op het uitlaatspruitstuk zat.
Gevolg, een veels te koude luchttoevoer waardoor na enkele kilometers de motor begon tegen te sputterren.
Nadat het pijpje er weer op zat was het over.

Helaas moest ik dit ondervinden toen ik tussen Enkhuizen en Lelystad op de dijk stond.
Met een beetje handigheid (en ducktape) zelf het pijpje gemaakt wat er voor zorgde dat ik toch nog thuis kon komen.

grtzz Martin

RE: Vraag over omleiding verwarming inlaatspruitstuk

steven schreef:
Wel de koeling is idd marginaal :| en ik ga toch proberen alle middelen te gebruiken.




Wat je ook nog kan doen(als je dat nog niet hebt) is ene kleinere poelie van een metro waterpomp plaatsen....daardoor gaat de waterpomp harder draaien en zal het koelwater dus, doordat het sneller rondgepompt wordt, ook minder warm moeten worden..

Of je zet er een metro-radiateur extra bij aan de voorkant...

Of een 'koudere' thermosstaat...van 75 graden ipv 85...

Overigens denk ik niet dat het ontbreken van de kachelradiateur een groot verschil zal zijn in het koelende aantal ml in het koelsysteem....

RE: Vraag over omleiding verwarming inlaatspruitstuk

die kachel matrixen koelen wel efficient btw en die krijg je denk ik nog wel ergens achter gefrommeldals extra radiator.

(Add bizar idee:

zou je de kachel ventilator ook kunnen laten zuigen ??? dan blaas je de warmte via de voorkant er weer uit :P voor even dat beetje extra na koelen)


voor een sprint motor zou je met weinig antivries kunnen proberen met Redline "water wetter" er in.

verder zou je je uitlaat kunnen inpakken (goed voor het vermoegen en je hebt minder warmte onder de kap zodat je beter koelt).

ik zou juist een grotere pully monteren. bij 6000 toeren gaat de pomp caviteren (lucht slaan zeg maar) en pompt hij juist weer slechter. maar ook als je de boel heel snel rond pompt heb je ook minder tijd om de warmte via de radiator kwijt te raken. ( die is gewoon te klein)

dus ik denk dat je met een hi cappacity radiator eigelijk al uit de brand bent.
je zou ook nog een olie koeler er op kunnen zetten.

RE: Vraag over omleiding verwarming inlaatspruitstuk

SirYun schreef:
verder zou je je uitlaat kunnen inpakken (goed voor het vermogen en je hebt minder warmte onder de kap zodat je beter koelt)..



Hoezo zou dat goed moeten zijn voor het vermogen...?

SirYun":1pu5aq4q]
ik zou juist een grotere pully monteren. bij 6000 toeren gaat de pomp caviteren (lucht slaan zeg maar) en pompt hij juist weer slechter.[/quote:1pu5aq4q]


Vraag me af of je dat heb hoor bij een goedgevuld en gesloten systeem.....
Ik rij er al een tijdje mee en nooit problemen gehad...

default

RE: Vraag over omleiding verwarming inlaatspruitstuk

Ok, ik heb dus vandaag die high performance radiateur geplaatst en ik moet zeggen dat hij niet meer zo heet loopt, ik bedoel je kan bovenkant radiator aanraken en het spatbord rechtsvoor is niet meer zo heet dat je er een eitje op kan bakken.

Heb dus ook het stuk van de kachelkraan naar het inlaatspruitstuk zo gelaten.

Wat de radiatordop betreft heb ik een nieuwe gezet, bij de andere was het rubbertje weggesmolten.

Nu ben ik wel nog steeds niet uit het probleem met mijn temperatuurmeter in de auto.
Ik heb dus een nieuwe meter gekocht omdat de andere stuk was, deze gaat van 40° tot 120°.
Als ik nu de motor ff heb warmgereden (op gevoel want meter flipt door denk ik) en ik steek het pennetje op de sensor in het blok, stijgt deze van 40° volledig naar 120°. Laat ik de druk ff af van de radiatordop, en ik hang een 2de metertje in het water(bovenin de radiateur) stijgt deze van 40° naar 80/85°, dit lijkt me normaal aan de warmte te voelen die de radiateur afgeeft.

Wat is nu dan mijn probleem? kan het zijn dat er zo'n hitteverschil is als ik meet in het water of in het blok?

En misschien een rare vraag maar ik lees hier regelmatig over een thermostaat die open gaat op een bepaald moment, maar welke bedoelen jullie, waar zit dat ding ???(is het de temperatuursensor?waar ik het over heb?) |:(

RE: Vraag over omleiding verwarming inlaatspruitstuk

Afgaande op de rest van je verhaal is het wel een rare vraag ja. De thermostaat regelt de temperatuur van je motor, ook zorgt ie ervoor dat je temperatuur in het begin snel oploopt anders zou je blok nooit warm worden. Je blok heeft dus een andere temperatuur (warmer) dan je radiateur, als het blok te warm word gaat de thermostaat open en gaat er warmte naar je radiateur. Het zou dus wel eens kunnen dat je thermostaat stuk is. Je zegt dat je blok te warm wordt, maar wel dat je de bovenkant van je radiateur kan aanraken, lijkt dus dat je thermostaat niet open gaat.

Je thermostaat zit in je cilinderkop onder je thermostaathuis. Aan je thermostaathuis zit de bovenste slang van je radiateur, zit met 3 moeren of bouten vast. Even loshalen dan kan je je thermostaat eruitvissen. Onder op je thermostaat staat de temperatuur. Gooi dat ding in een pannetje bij (ongeveer) de aangegeven temperatuur zou hij open moeten gaan. Bij twijfel vervangen kost niet de hoofdprijs.

default

RE: Vraag over omleiding verwarming inlaatspruitstuk

Alvast bedankt voor alle hulp en tips, ik heb vanavond nog met iemand gepraat die ook in het slalom/race gebeuren zit en die zei me van de thermostaat gewoon weg te laten, hij heeft het ook gedaan en geeft geen problemen meer.

Kan dit of moet ik zoals calver zegt die blanking sleeve in de plaats zetten? trouwens welk nut heeft deze blanking sleeve?

RE: Vraag over omleiding verwarming inlaatspruitstuk

Dat staat toch ook in het verhaal van Calver? Als je dat ding er niet in zet dan koelt het ene deel van je blok veel meer dan het andere deel met alle gevolgen van dien. Die sleeve regelt de "flow" als het ware.

RE: Vraag over omleiding verwarming inlaatspruitstuk

Rene schreef:
cavitatie>
Vraag me af of je dat heb hoor bij een goedgevuld en gesloten systeem.....
Ik rij er al een tijdje mee en nooit problemen gehad...


Maar jij rijdt vast niet continu 6000 toeren...

RE: Vraag over omleiding verwarming inlaatspruitstuk

Rene schreef:
SirYun":1k0n4avk]verder zou je je uitlaat kunnen inpakken (goed voor het vermogen en je hebt minder warmte onder de kap zodat je beter koelt)..



Hoezo zou dat goed moeten zijn voor het vermogen...?

omdat je uitlaat direct onder je inlaat zit :P -> koudere lucht/ koudere benzine.
Volgens oom Vizard scheelde het een seconde per ronde als je uitlaat verchroomt ( ziet er natuurlijk ook kick uit :) )


SirYun":1k0n4avk]
ik zou juist een grotere pully monteren. bij 6000 toeren gaat de pomp caviteren (lucht slaan zeg maar) en pompt hij juist weer slechter.[/quote:1k0n4avk]


Vraag me af of je dat heb hoor bij een goedgevuld en gesloten systeem.....
Ik rij er al een tijdje mee en nooit problemen gehad...[/quote:1k0n4avk].

caviteren heb je b.v. ook bij een schroef van een boot: de onderdruk die voor de schroef onstaat wordt zo laag dat het water kan gaan koken (bij kamer temp).

maar ik verwacht inderdaad geen problemen als je normaal (erghm :P ) rijdt zoals jij rene :+)

RE: Vraag over omleiding verwarming inlaatspruitstuk

CMC schreef:
Rene":2kq1j8b8] cavitatie>
Vraag me af of je dat heb hoor bij een goedgevuld en gesloten systeem.....
Ik rij er al een tijdje mee en nooit problemen gehad...


Maar jij rijdt vast niet continu 6000 toeren...[/quote:2kq1j8b8]


Nee zo erg is het nu ook weer niet....
Vraag me nog wel steeds af wat het nut zou moeten zijn van je uitlaat in te pakken met een warmte werende tape of iets dergelijks....

default

RE: Vraag over omleiding verwarming inlaatspruitstuk

ik heb dus vandaag de radiateur geplaatst en vlug zo'n ring geplaatst waar mijn thermostaat zat.

Nu blijkt idd dat mijn thermostaat gans nar de haaien was en niet werkte, na een testrit met de nieuwe radiateur en die ring is het tip top in orde! Hij start terug makkelijk als hij heet is wat toonde op vastlopen (dus was er nog op tijd bij), we hebben het water ook eens opgevangen na de temp. sensor er te hebben uitgedraaid en gemeten, het was idd 128°c!!!

Bleek dus dat het water gewoon in het blok bleef staan en steeds warmer werd, en dat de sensor van een andere mini na het hangen in de radiateur slechts 80° aangaf.

Dank hiervoor aan de tips die ik van jullie gehad heb en van bernd die me veel uitleg gegeven heeft.

Ik heb ook op aanraden van bernd dus een koper buisje geplaatst boven het spruitstuk ipv erdoor, mijn uitlaatcollector is niet ingepakt dus geeft genoeg warmte af.

greetz

default

RE: Vraag over omleiding verwarming inlaatspruitstuk

Doordat je (in mijn geval) open luchtfilter erboven hangt zal ie niet zo warme lucht aanzuigen en hoe kouder hoe beter hé ! ! !, maar ik ga mijne pas na dit seizoen inpakken omdat ik dan ook een nieuwe collector ga kopen.