Dus dynamo zou goed moeten zijn.
Met een multimeter kun je tijdens het lopen van de motor meten of je inderdaad voldoende spanning op je accu hebt.
Zou ongeveer 14,2 Volt moeten zijn.
Is het beneden de 14 volt, dan is je regelunit stuk, of zijn de koolborstels versleten. (Of de dynamo is zelf stuk)
Maar.... de accu kan ook zijn beste tijd gehad hebben.
Bij stilstaande motor dien je ongeveer 12,5 volt te meten.
Als de accu pas is opgeladen, zal dit wel het geval zijn,
doch meet de spanning eens als de wagen drie uur stilstaat.
Kom je dan beneden de 12 volt, is je accu op.
Meegemaakt:
opladen geen probleem,
na plaatsen en twee uur rust:
slechts 10,5 volt, accucel defect
- Login of registreer om te reageren
RE: Vraag over stroom wegloop/weglek
Ingediend door littink op zo, 19-04-2009 13:18
Ik heb een Mini uit 1989.
Na de 'winterstop' brandt op het dashboard steeds tijdens het rijden het rode lampje, dat aangeeft, dat er onvoldoende stroom wordt toegevoegd door de dynamo.
Controle bij de garage heeft aangegeven, dat de dynamo WEL stroom geeft.
Gisteren wilde ik de MINI starten, en was de accu volledig leeg.
Ik heb hem weer opgeladen. En start dus nu wel weer, maar het rode lampje brandt nog steeds als je rijdt. Hoe meer toeren de motor maakt hoe harder het lampje brandt. Het lijkt er op dat er ergens stroom 'weglekt'.
Heeft iemand dit ook al eerder meegemaakt? Wat kan een oplossing zijn?
Wie heeft een advies?
Jan