Vraag: Tips voor aanpak bij defecten motor

default

RE: Vraag: Tips voor aanpak bij defecten motor

Na een maandje te hebben rondgereden in mijn Mini 1100 special uit 1979, vormde er zich een bruine pap in mijn radiator.

Na wat zoekwerk kwam ik erachter dat dit zou kunnen komen door lekke koppakkingen of kapotte zuigerveren..

Nu heb ik een compressie-test gedaan en alle cilinders komen op ongeveer [b]95 psi/6.5 bar[/b]. Wat volgens mij veel te weinig is?
Vandaag ga ik nogmaals compressie-test uitvoeren met een druppeltje olie bij de zuigerveren, kijken of de druk hoger wordt.

[i:u933jm50]Mijn vraag is als volgt. is er iemand met ervaring met dit probleem die nog wat tips en tricks heeft waar ik op moet letten?[/i:u933jm50] (bijvoorbeeld: evt andere oorzaken, revisielocaties, etc etc.)

RE: Vraag: Tips voor aanpak bij defecten motor

Je zou voor de zekerheid oko even langs kunnen rijden bij een garage met de vraag of ze de CO-meter even in je radiator willen hangen...dan kunnen ze vaak wel afleiden of de koppakking erdoor is.

6,5 bar zegt met verder vrij weinig.
Origineel (afhankelijk van type en uitvoering) was de druk af-fabriek 8,3 bar.
In de loop der tijd kan dat best een stukkie minder geworden zijn....
Bruine pap kan óf roest zijn dat loskomt (heeft het blok lang stilgestaan of is er met tapwater als koelmiddel gereden?) of inderdaad olie die in het koelwater terecht gekomen is -> koppakking.

RE: Vraag: Tips voor aanpak bij defecten motor

zonder al die dikke tekst kunnen we het ook wel lezen, snap niet goed wat het toevoegt om dik gedrukt te gaan...

maargoed, bruine drap in je radiateur, owjeej, ik zou het blok gaan reviseren |:(

nee dus, ff vanaf de andere kant bekeken, rijd hij lekker, trekt hij gewoon goed op? geen gekke geluiden?

vaak is het zo dat bruin koelwater ontstaat door verontreiniging in je koelsysteem, en is op te lossen door simpelweg je koelwater te vervangen, en je koelsysteem door te spoelen.

als je koppakking lek is merk je dat in de motorloop en dus zeker tijdens het rijden. zoek het niet te moeilijk, besluit eerst of hij goed rijd...

RE: Vraag: Tips voor aanpak bij defecten motor

Als het echt meer drap is dan vloeibaar zou ik toch wél even naar de koppakking kijken..

RE: Vraag: Tips voor aanpak bij defecten motor

Koelsysteem spoelen kan nooit kwaad en zoveel werk is dat ook weer niet.

default

RE: Vraag: Tips voor aanpak bij defecten motor

Motortje loopt goed, geen gekke geluiden ook.
Het was echt een dikke drap, haast een soort modder. Ik heb dit er wel al uit gespoeld.

Dat de originele druk niet zo hoog is als ik dacht is ook al goed nieuws. Maar weet iemand hoe ik er het beste achter kom wat de druk voor mijn uitvoering oorspronkelijk was?

Ik ga ook de vorige eigenaar maar is bellen, hoe lang de motor wel niet heeft stilgestaan evt.. Bovendien ga ik ook ff langs de garage

Bedankt voor de tips allemaal!

en @ redflame ; dacht dat het leesbaarheid vergrootte, maar dat viel ook wel weer tegen..

RE: Vraag: Tips voor aanpak bij defecten motor

gegevens van de 1100 special heb ik niet, maar ik verwacht niet dat het veel afwijkt van de 1100 clubman:

compressieverhouding = 8.5 : 1

(zie ook: http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/clubman.htm )

bij uitspoelen, je kachel niet vergeten ...

groetjes,
Theo van den Bogaard

default

RE: Vraag: Tips voor aanpak bij defecten motor

inmiddels bezig met het uit elkaar schroeven van mijn motor.

Heb de cilinder kop gedemonteerd. Moet deze voor revisie geheel kaal zijn. Heb de kleppen er nu nog opzitten.

Ik neem aan dat voor cilinder revisie het middenblok geheel los van de bak enzo moet zijn.
Kan ik het middenblok demonteren zonder het vliegwiel en distributie riem geheel uit elkaar te schroeven. Of moet ik eerst vliegwiel eraf halen en distributieriem, om vervolgens het middenblok van de bak los te kunnen schroeven?

RE: Vraag: Tips voor aanpak bij defecten motor

om je middenblok van je versnellingsbak af te halen zal je koppeling eruit moeten, dus ook je vliegwiel.

een distributieriem heeft een mini niet, wel een ketting die zit onder je waterpomp.

kleppen erin laten zitten voor een revisie, dan kunnen ze de kop afpersen en zien ze waar de kleppen eventueel niet goed sluiten...

succes!!!

RE: Vraag: Tips voor aanpak bij defecten motor

Ik zou die 1100 niet laten reviseren, maar kiezen voor een 998 of een 1275. Ik heb al te veel horrorverhalen gehoord mbt mislukte revisies van 1100 blokken.

Dennis

RE: Vraag: Tips voor aanpak bij defecten motor

Mwoah...weet ik niet.
De 1100 is wèl een ontzettend fijn koppelblok, de engelsen zijn er gèk van.
1000's zát, da's met de 1100 wel anders.
Een goed revisiebedrijf weet dondersgoed waar ze mee bezig zijn en daar heb je ook garantie op het werk, het zijn de beuntjes/ amateurs die de verhalen voeden..

RE: Vraag: Tips voor aanpak bij defecten motor

Niks geen beunverhalen, goed bekend staande revisiebedrijven. Probleem is de verkrijgbaarheid van overmaat zuigers en de bijhorende zuigerveren. Vooral de zuigerveren schijnen een probleem te zijn. Niet goed...rokende motor.

Dennis

RE: Vraag: Tips voor aanpak bij defecten motor

?

De 1100 is een langeslag 998, dus met dezelfde boring...
Ik heb in Engeland wel eens horen vertellen dat ze Hillman Imp zuigers gebruikten..

Maar jij zult er wel meer ervaring in hebben.

RE: Vraag: Tips voor aanpak bij defecten motor

Ik zelf gelukkig niet, maar een kennis wel. Blok is er al twee keer uitgeweest en het ding rookt nog steeds. Tweede keer is een ander blok gebruikt om opnieuw te boren.

En garantie..tis maar hoe je het bekijkt. De berijder krijgt al snel de schuld dat ie iets niet goed heeft gedaan, in zijn geval: de motor heeft tijdens de inrijperiode te rijk gestaan... weg garantie...

Twee keer blok laten demonteren en weer laten monteren in de auto is niet in de garantie inbegrepen.

Dennis

RE: Vraag: Tips voor aanpak bij defecten motor

Ik zou een verstandige keus maken en er een 1000 cc loodvrij inzetten, redelijk goed te verkrijgen en wat Dennis al schreef, 1100 cc motoren zijn nou niet de allerbeste ( heb met verschillende ervaring ) Bovendien is het vermogen van de laatste 1000 cc motoren goed genoeg voor prettig rijden.

RE: Vraag: Tips voor aanpak bij defecten motor

De enige ervaring die ik persoonlijk heb met een 1100-je was die met mijn eerste Mini(Clubman Estate): ontzettend fijn koppelblokje maar zóóp olie (1 op 3-500).
Gewoon elke tankbeurt telkens een halve liter moeten aanvullen was ik snel zat, en 998 blokjes waren toen al niet duur....dus de keus was makkelijk.