Je zou voor de zekerheid oko even langs kunnen rijden bij een garage met de vraag of ze de CO-meter even in je radiator willen hangen...dan kunnen ze vaak wel afleiden of de koppakking erdoor is.
6,5 bar zegt met verder vrij weinig.
Origineel (afhankelijk van type en uitvoering) was de druk af-fabriek 8,3 bar.
In de loop der tijd kan dat best een stukkie minder geworden zijn....
Bruine pap kan óf roest zijn dat loskomt (heeft het blok lang stilgestaan of is er met tapwater als koelmiddel gereden?) of inderdaad olie die in het koelwater terecht gekomen is -> koppakking.
- Login of registreer om te reageren
RE: Vraag: Tips voor aanpak bij defecten motor
Ingediend door lodewijkh op wo, 06-07-2011 11:13
Na een maandje te hebben rondgereden in mijn Mini 1100 special uit 1979, vormde er zich een bruine pap in mijn radiator.
Na wat zoekwerk kwam ik erachter dat dit zou kunnen komen door lekke koppakkingen of kapotte zuigerveren..
Nu heb ik een compressie-test gedaan en alle cilinders komen op ongeveer [b]95 psi/6.5 bar[/b]. Wat volgens mij veel te weinig is?
Vandaag ga ik nogmaals compressie-test uitvoeren met een druppeltje olie bij de zuigerveren, kijken of de druk hoger wordt.
[i:u933jm50]Mijn vraag is als volgt. is er iemand met ervaring met dit probleem die nog wat tips en tricks heeft waar ik op moet letten?[/i:u933jm50] (bijvoorbeeld: evt andere oorzaken, revisielocaties, etc etc.)