ook achter is ie uit te lijnen.
tenminste als de bouten netjes los gaan, en niet afbreken :)" title="Evil" />
Frans
- Login of registreer om te reageren
ook achter is ie uit te lijnen.
tenminste als de bouten netjes los gaan, en niet afbreken :)" title="Evil" />
Frans
Nee, achter is hij standaard niet uit te lijnen. Er zijn wel vervangende plaatjes in de handel waarmee het wel kan. Rear camber brackets worden ze genoemd, maar in feite stel je er zowel camber als uitlijning mee.
Eelke schreef:
maar in feite stel je er zowel camber als uitlijning mee.
Help me nog effe. [i:12svs4qw]Camber[/i:12svs4qw]?? Ik heb ooit op de LTS de
klok horen luiden maar de klepel is effe kwijt.
B.v.d.
Eric.
Het heeft iets te maken met hoe schuin je wielen staan, met zoeken zul je volgens mij een heel eind komen.
Groetjes Mark.
hoi,
standaard zijn de achterwielen niet te verstellen, met een special setje is dat wel mogelijk. voor is ook alleen de sporing te verstellen dus aan een mini kan je standaard weinig doen dan alleen delen vervangen. als iets te ver buiten de waardes valt is het krom of verbogen.
camber is hoe schuin je wiel staat van boven naar beneden gekeken. negatief staat de bovenkant naar binnen toe en positief naar buiten. standaard staan ze iets naar buiten bij een mini.
caster is hoever je wiel naar voor of achter staat, denk hierbij maar aan een voorvork van een fiets. naar voren is positief en naar achter is negatief. hoe positiever hij staat is dat gunstiger voor de rechtuitstabiliteit. iets minder positief en hij stuur sneller.
sporing is hoe je wielen rollen als jij het stuur rechtuit hebt. stel je mini trek steeds naar links dan staat 10 tegen 1 je sporing fout.
al met al kan er een hoop fout staan en dan rij je minder lekker. ik heb achter alles verstelbaar en voor de caster verstelbaar dan kan je je mini afstellen hoe je hem wilt.
paneermeel schreef:
caster is hoever je wiel naar voor of achter staat, denk hierbij maar aan een voorvork van een fiets
Nog even ter vervollediging; caster heeft dus alleen betekenis bij de gestuurde wielen (voorwielen, over het algemeen )
ik heb achter alles verstelbaar en voor de caster verstelbaar dan kan je je mini afstellen hoe je hem wilt.
Klinkt erg zoals ik het ook heb. Verstelbare trekstangen voor zodat het caster instelbaar wordt, en achter Hi-Lo's en camber brackets. Dat laatste met name voor de uitlijning.
geld dit ook voor een mini uit 1898?? want ik heb weldegelijk mijn wielen laten uitlijnen... of ik ben genaaid.
een mini uit 1898
je bent genaaid
(er is ook nog wel eens spraakverwarring tussen uitlijnen en (uit)balanceren)
groetjes,
Theo van den Bogaard
Ja, dit geldt voor alle Mini's, ook voor die uit 1998. Maar weet je zeker dat je btaald hebt om [i:fjktqi3m]achter[/i:fjktqi3m] uit te lijnen (wel goed lezen, het gaat hier al de hele tijd over de achterwielen)? Voor kan wel gewoon (zou mooi worden als dat niet kon).
nee achter wielen zijn niet gebalanceerd.. maar ik dacht dat ik las dat de voorwielen ook niet echt konden.. maar ok ik heb alleen voor de voorkant betaald..
gelukkig niet genaaid..
Je doelt waarschijnlijk op de uitspraak van paneermeel dat voor alleen de sporing is af te stellen (verder kan ik geen uitspraken vinden over de voorkant). Laat sporing nou net hetzelfde zijn als uitlijning
Eelke schreef:
Laat sporing nou net hetzelfde zijn als uitlijning
99 van de 100 keer is het dat als er over uitlijnen gesproken word ze het eigenlijk alleen over de sporing hebben. nu kan je veel meer zien als je een auto uitlijnt , en als je sommige vaste delen door verstelbare wisseld kan je je auto aanpassen aan je eigen wensen.
bij een mini is net als meer auto's alleen de sporing voor (standaard) te stellen. zolang je geen stoeprand raakt of een klapper maakt gaat je uitlijnen echt niet veranderen. als er dan toch iets buiten de (ruime) toleranties valt is het krom en is vervanging de enige goede oplossing.
sporing afstellen is niet hetzelfde als een auto uitlijnen... de sporing is alleen maar hoever je wielen naar binnen of naar buiten staan (van boven af gezien), ik doe hetzelf alletwee regelmatig. sporing afstellen duurd hooguit een uurtje, uitlijnen een ochtend ongeveer, meestal kun je niet meer stellen dan je sporing en soms de wielvlucht, uitlijning controleren gebeurd meestal alleen om te zien of een auto 'krom' is. bij de snel fitters noemen ze sporing afstellen wel altijd uitlijnen, uit financiele overweging denk ik .....
Als uitlijning niet hetzelfde is als sporing, wat is het dan wel?
thijs van oorschot schreef:
sporing afstellen is niet hetzelfde als een auto uitlijnen... de sporing is alleen maar hoever je wielen naar binnen of naar buiten staan (van boven af gezien), ik doe hetzelf alletwee regelmatig. sporing afstellen duurd hooguit een uurtje, uitlijnen een ochtend ongeveer, meestal kun je niet meer stellen dan je sporing en soms de wielvlucht, uitlijning controleren gebeurd meestal alleen om te zien of een auto 'krom' is. bij de snel fitters noemen ze sporing afstellen wel altijd uitlijnen, uit financiele overweging denk ik .....
je bent toch met me eens dat de sporing een onderdeel is van het uitlijnen van een auto. en dat meestal alleen de sporing hetgeen is wat gesteld word. als je sporing fout staat kan dat de askanteling(caster) en wielvlucht(camber) aardig verstoren. en als de uitlijning laat zien dat er iets niet goed is wil dat niet zeggen dat de auto "krom" is maar dat hij niet goed over de weg rolt. chassis goed , ophanging kaduk . als de auto echt krom is dan gaat hij meestal total-loss. kost meer om hem te maken dan dat hij waard word(is).
wat ik wil zeggen is dat jan modaal alleen met uitlijnen te maken krijgt als zijn stuur scheef staat of dat de auto wat naar een kant trekt en naar de snel fitter brengt. het echt afstelwerk is meer iets voor op het circuit en een paar minigekken .
Op Discovery Channel waren ze een jaar geleden een Jaguar helemaal aan het opknappen (A car is reborn).
Daar lieten ze zien dat uitlijnen en sporing twee verschillende zaken zijn.
Als je een wiel neemt en je kijkt er van de bovenkant op , dan kan deze naar binnen wijzen of naar buiten.(net zoals je je voeten naar binnen en naar buiten kunt laten wijzen als je recht staat)
Uitlijnen is als je een wiel op ooghoogte voor je zet en kijkt of het wiel naar binnen wijst of naar buiten.( Denk maar aan X-benen en O-benen waardoor je zolen van je voeten ook in beide gevallen niet 100% vlak op de grond staan)
Wist ik nu maar hoe je bij zo`n reactie een plaatje/foto kunt plaatsen; dat zou veel duidelijker zijn.(die Smilies kan ik ook al niet plaatsen)
Ik lees hierin sporing en camber, eigenlijk, en niet sporing en uitlijning... Dus een duidelijke definitie van uitlijning mist nog steeds, volgens mij.
Google is mijn vriend
http://home.wanadoo.nl/moerenho/uitlijning.htm
Alles (caster (wielvlucht), camber (askanteling) en tracking (sporing)) hoort bij uitlijning. En tja, als bij een auto, zoals een standaard Mini, alleen de sporing is in te stellen, dan bestaat uitlijnen uit corrigeren van de sporing.
sporing afstellen is een deel van uitlijnen, de definitie van uitlijnen ken ik ook niet
maar zuigerveren vervangen is geen motor reviseren, remvoering vernieuwen geen remrevisie, behangen is geen huis renoveren, en sporing afstellen is geen uitlijnen.
als je iets niet kunt afstellen wil niet zeggen dat je het niet moet controleren en dus de uitlijning moet controleren.
citaat van eelke uit ander topic:[size=75:g3ndyqru] Hadden we net zo'n mooi topic gehad waarin staat dat de achterwielen niet uit zijn te lijnen, dus dat gaat in principe niet helpen. Standaard, tenminste. Wat eraan te doen is staat ook in dat topic:
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewtopic.php?t=6217
Eventuele vragen over wat er in dat topic wordt beschreven ook in dat topic stellen a.u.b.
Het is overigens inderdaad wel "normaal" dat een Mini een klein beetje scheef over de weg gaat. Zolang het niet teveel is tenminste.[/size:g3ndyqru]
er valt achter mischien niks af te stellen, maar blijkt er achter toch iets niet te kloppen, na de uitlijning gecontroleerd te hebben, dan is er met een onderdeel te vernieuwen toch iets aan de uitlijning te doen.
_________________
Wat is scheef en hoe scheef??
Staat van het subframe? en alles wat daarmee te maken heeft o.a as van de draagarm(en) waardoor de mini scheef is of lijkt.
thijs van oorschot schreef:
als je iets niet kunt afstellen wil niet zeggen dat je het niet moet controleren en dus de uitlijning moet controleren.
Dat is waar, er kan ook nog iets beschadigd (bijv. verbogen) zijn, zoals vaak gebeurt met de trekstangen.
Achter kan ik me er trouwens minder iets bij voorstellen dat er dingen echt kapot zijn. Standaard is het allemaal al niet helemaal recht, maar je moet het lijkt mij toch wel heel bont maken wil je achter dingen echt slopen zodat de uitlijning daardoor verkeerd is.
Beste Eric
Je moet gewoon bij Dassen zijn
Daar werkt iemand die al meer dan 30 jaar uitlijnt
Zijn commentaar op de Mini: je kan vanalles als het nodig is, bv na een ongeluk
Mijn ervaring: nu kan ik bij Novotel met 80 door de bocht... banden piepen maar ik weet precies wat ie doet!!!
paneermeel schreef:
ik heb achter alles verstelbaar en voor de caster verstelbaar dan kan je je mini afstellen hoe je hem wilt.
Ik heb thuis ook een complete set verstelbare goodies liggen;
onderste draagarmen voor, spoorstangen en natuurlijk instelbare negative camber brackets voor de achterwielen.
Vraag is alleen; hoe stel je dit zelf af? Ik kan natuurlijk wel naar Profile of Uncle Ben rijden maar ik wil het graag zelf doen.
Alleen heb je dan wel bepaalde meetgereedschappen nodig.
Is er iemand die dit zelf doet en de benodigde meetgereedschappen heeft? Of wellicht instructies heeft hoe je die tools zelf kan maken?
Ik heb ook een setje goodies onder mijn Mini gezet voor dat ik naar Zandvoort ben gegaan.
Ik heb alles onder gezet. En mijn wielen met Houte (balken)ongeveer uitgelijnd.Gewoon je balk met post elastickjes tegen je wiel spannen en de ruimte tussen de voor en de achter kant v.d balken opmeten.Als deze maten overeen komen staan je wielen recht.Zo kan je toe in en toe out afstellnen. Mijn spoorstangen heb ik hetzelfde lengte gemaakt als de standard spoorstangen.Camber heb ik met een waterpas gedaan.
Dat heb ik thuis gedaan en toen ben ik naar een uitlijn bedrijf gereden om alles naukerig aftestellen.Ik moet zeggen dat ik er niet veraf zat.
Het afstellen koste mij 30 Euri en omdat ik alles thuis had gedaan hoefde er niet veel meer te verstellen.
Nu stuurt mijn Mini als een gek. :)" title="Evil" />
Sucess Mike.
RE: vraag uitlijnen
Ingediend door Eric S op wo, 10-03-2004 15:27
Hoi,
vraagje, de ene garage zegt dat een mini (de mijne ui begin '86) zowel voor als achter, d.m.v. plaatjes, uit te lijnen is.
Andere garage zegt dat ie achter niet uit te lijnen is.
Wie weet hoe het zit?
Groeten Eric.